Connexxion, bus

Connexxion maakt opnieuw bezwaar tegen gunning Qbuzz

Connexxion heeft opnieuw bezwaar gemaakt tegen de gunning van het openbaar vervoer in Utrecht aan Qbuzz. Dat heeft het Bestuur Regio Utrecht bekendgemaakt.

Begin oktober werd bekend dat het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht vanaf december 2013 verzorgd wordt door Qbuzz. Het bedrijf won de strijd van Connexxion, dat nu nog het tram- en busvervoer in de regio regelt. Eerder gunde het BRU het openbaar vervoer ook al aan Qbuzz, maar eindeloze rechtszaken zorgden ervoor dat de hele procedure opnieuw moest.

Bewaar

Een deskundige bezwaarschriftencommissie van BRU zal Connexxion horen over haar bezwaar en BRU adviseren. Dan zal BRU over het bezwaar beslissen. Ook het College van Beroep voor het Bedrijfsleven buigt zich over het bezwaar.

Het is bij aanbestedingsprocedures niet ongebruikelijk dat bezwaar wordt gemaakt tegen een gunningsbesluit. Landelijk werden tot nu toe vele openbaar vervoer-concessies voor de rechter aangevochten. De belangen voor de vervoerders zijn erg groot en bij de concessie regio Utrecht loopt de totale omzet zelfs op tot vele honderden miljoenen euro’s.

Utrechts straatbeeld

Connexxion is al meer dan 100 jaar actief in de regio. Met de komst van Qbuzz zullen bijvoorbeeld de bekende GVU-stadsbussen uit het Utrechtse straatbeeld verdwijnen.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Connexxion maakt opnieuw bezwaar tegen gunning Qbuzz”

Ron Hartings|08.12.12|17:15

Connexxion al meer dan 100 jaar actief in de regio? XX bestaat pas sinds 1999!

Fred de Roode|09.12.12|22:15

Conexion is ontstaan door een fusie tussen o.a. Centraal Nederland, West Nederland, ZWN, NZH en Oostnet. Centraal Nederland is ontstaan uit een fusie tussen NBM en Maarse en Kroon. De vervoersmaatschappij NBM heeft inderdaad ruim 85 jaar het vervoer rond om Utrecht gedomineerd. Vandaar dat Conexxion terecht beroept het vervoer in de Regio Utrecht 100 jaar te verzorgen. Conexxion vergeet echter dat sinds deze eeuw Marktwerking is ingevoerd. Of marktwerking juist is…dat is een aparte discussie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Connexxion maakt opnieuw bezwaar tegen gunning Qbuzz | OVPro.nl
Connexxion, bus

Connexxion maakt opnieuw bezwaar tegen gunning Qbuzz

Connexxion heeft opnieuw bezwaar gemaakt tegen de gunning van het openbaar vervoer in Utrecht aan Qbuzz. Dat heeft het Bestuur Regio Utrecht bekendgemaakt.

Begin oktober werd bekend dat het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht vanaf december 2013 verzorgd wordt door Qbuzz. Het bedrijf won de strijd van Connexxion, dat nu nog het tram- en busvervoer in de regio regelt. Eerder gunde het BRU het openbaar vervoer ook al aan Qbuzz, maar eindeloze rechtszaken zorgden ervoor dat de hele procedure opnieuw moest.

Bewaar

Een deskundige bezwaarschriftencommissie van BRU zal Connexxion horen over haar bezwaar en BRU adviseren. Dan zal BRU over het bezwaar beslissen. Ook het College van Beroep voor het Bedrijfsleven buigt zich over het bezwaar.

Het is bij aanbestedingsprocedures niet ongebruikelijk dat bezwaar wordt gemaakt tegen een gunningsbesluit. Landelijk werden tot nu toe vele openbaar vervoer-concessies voor de rechter aangevochten. De belangen voor de vervoerders zijn erg groot en bij de concessie regio Utrecht loopt de totale omzet zelfs op tot vele honderden miljoenen euro’s.

Utrechts straatbeeld

Connexxion is al meer dan 100 jaar actief in de regio. Met de komst van Qbuzz zullen bijvoorbeeld de bekende GVU-stadsbussen uit het Utrechtse straatbeeld verdwijnen.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Connexxion maakt opnieuw bezwaar tegen gunning Qbuzz”

Ron Hartings|08.12.12|17:15

Connexxion al meer dan 100 jaar actief in de regio? XX bestaat pas sinds 1999!

Fred de Roode|09.12.12|22:15

Conexion is ontstaan door een fusie tussen o.a. Centraal Nederland, West Nederland, ZWN, NZH en Oostnet. Centraal Nederland is ontstaan uit een fusie tussen NBM en Maarse en Kroon. De vervoersmaatschappij NBM heeft inderdaad ruim 85 jaar het vervoer rond om Utrecht gedomineerd. Vandaar dat Conexxion terecht beroept het vervoer in de Regio Utrecht 100 jaar te verzorgen. Conexxion vergeet echter dat sinds deze eeuw Marktwerking is ingevoerd. Of marktwerking juist is…dat is een aparte discussie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.