bus, Veolia

Combineren kleine baantjes geeft buschauffeurs werkgarantie

Het combineren van ‘kleine baantjes’ kan ervoor zorgen dat buschauffeurs met een parttime baan altijd voldoende werk hebben. Het toepassen van ‘stapelbanen’ in het openbaar vervoer houdt in dat een parttime baan van buschauffeur wordt gecombineerd met werk bij een ander bedrijf. Deze nieuwe aanpak zorgt ervoor dat vervoerders goede krachten behouden doordat ze hun werknemers voldoende werkgarantie bieden. Vervoerder Veolia is op dit moment al in gesprek hierover met andere werkgevers.

HR-directeur Ria Stienen van Veolia: “Wat je ziet bij dienstverlenende bedrijven is dat er steeds minder fulltime banen zijn en steeds meer flexibele en parttime banen. Ook in het openbaar vervoer komen er steeds meer kleine baantjes, omdat het niet langer nodig is dat mensen 40 uur beschikbaar zijn.”

Inkomensgarantie

“Vanwege de bezuinigingen kunnen we als werkgever niet langer voldoen aan de vraag van onze werknemers. De behoefte ligt primair bij de spits, waardoor we onze werknemers minder uren dan voorheen kunnen bieden. Met de stapelbanen kunnen we goede werknemers behouden doordat we ze toch een inkomensgarantie kunnen bieden”, aldus Stienen.

Directeur Arbeidsmarkt Marjolein ten Hoonte van Randstad: “Als gevolg van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, zie je dat veel bedrijven het werk op een nieuwe manier gaan organiseren. Bedrijven gaan bijvoorbeeld beter nadenken over wanneer de piekuren zijn.” Randstad levert buschauffeurs aan diverse vervoersbedrijven in het stads- en streekvervoer.

Mentaliteitsverandering

Branches waarin stapelbanen uitkomst kunnen bieden zijn bijvoorbeeld het openbaar vervoer, de taxibranche en de zorg. Ten Hoonte: “Wij kijken voor de vervoersbedrijven op welke manier banen in de regio kunnen worden gebundeld.”

“Het werken met stapelbanen vraagt om een zekere flexibiliteit en durf. We zijn van oudsher gewend dat de stilzitter wordt beloond en de beweger niet. Dit vraagt om een mentaliteitsverandering”, legt Ten Hoonte uit.

Werkgevers

Stienen: “Binnen Veolia kennen we al combibanen zoals parttime werk als chauffeur én monteur. Bij stapelbanen gaat het echter om twee verschillende werkgevers, met andere secundaire arbeidsvoorwaarden.” Een nadeel daarvan kan zijn, dat buschauffeurs bij de andere banen een lager salaris ontvangen.

Zowel Veolia als Randstad zijn met diverse (vervoers)bedrijven in gesprek over het toepassen van stapelbanen in het openbaar vervoer. Omdat beide organisaties nog hierover aan de onderhandelingstafel zitten, willen ze nog niet bekendmaken om welke bedrijven het gaat. In de zomer wordt hier meer over bekendgemaakt.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Combineren kleine baantjes geeft buschauffeurs werkgarantie | OVPro.nl
bus, Veolia

Combineren kleine baantjes geeft buschauffeurs werkgarantie

Het combineren van ‘kleine baantjes’ kan ervoor zorgen dat buschauffeurs met een parttime baan altijd voldoende werk hebben. Het toepassen van ‘stapelbanen’ in het openbaar vervoer houdt in dat een parttime baan van buschauffeur wordt gecombineerd met werk bij een ander bedrijf. Deze nieuwe aanpak zorgt ervoor dat vervoerders goede krachten behouden doordat ze hun werknemers voldoende werkgarantie bieden. Vervoerder Veolia is op dit moment al in gesprek hierover met andere werkgevers.

HR-directeur Ria Stienen van Veolia: “Wat je ziet bij dienstverlenende bedrijven is dat er steeds minder fulltime banen zijn en steeds meer flexibele en parttime banen. Ook in het openbaar vervoer komen er steeds meer kleine baantjes, omdat het niet langer nodig is dat mensen 40 uur beschikbaar zijn.”

Inkomensgarantie

“Vanwege de bezuinigingen kunnen we als werkgever niet langer voldoen aan de vraag van onze werknemers. De behoefte ligt primair bij de spits, waardoor we onze werknemers minder uren dan voorheen kunnen bieden. Met de stapelbanen kunnen we goede werknemers behouden doordat we ze toch een inkomensgarantie kunnen bieden”, aldus Stienen.

Directeur Arbeidsmarkt Marjolein ten Hoonte van Randstad: “Als gevolg van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, zie je dat veel bedrijven het werk op een nieuwe manier gaan organiseren. Bedrijven gaan bijvoorbeeld beter nadenken over wanneer de piekuren zijn.” Randstad levert buschauffeurs aan diverse vervoersbedrijven in het stads- en streekvervoer.

Mentaliteitsverandering

Branches waarin stapelbanen uitkomst kunnen bieden zijn bijvoorbeeld het openbaar vervoer, de taxibranche en de zorg. Ten Hoonte: “Wij kijken voor de vervoersbedrijven op welke manier banen in de regio kunnen worden gebundeld.”

“Het werken met stapelbanen vraagt om een zekere flexibiliteit en durf. We zijn van oudsher gewend dat de stilzitter wordt beloond en de beweger niet. Dit vraagt om een mentaliteitsverandering”, legt Ten Hoonte uit.

Werkgevers

Stienen: “Binnen Veolia kennen we al combibanen zoals parttime werk als chauffeur én monteur. Bij stapelbanen gaat het echter om twee verschillende werkgevers, met andere secundaire arbeidsvoorwaarden.” Een nadeel daarvan kan zijn, dat buschauffeurs bij de andere banen een lager salaris ontvangen.

Zowel Veolia als Randstad zijn met diverse (vervoers)bedrijven in gesprek over het toepassen van stapelbanen in het openbaar vervoer. Omdat beide organisaties nog hierover aan de onderhandelingstafel zitten, willen ze nog niet bekendmaken om welke bedrijven het gaat. In de zomer wordt hier meer over bekendgemaakt.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.