BYD, eBus,

BYD gaat 35 elektrische bussen leveren aan Schiphol

BYD heeft een opdracht gewonnen voor de levering van 35 volledig elektrische bussen aan Schiphol. Ook de Nederlandse bussenbouwer VDL hoopte een deel van deze opdracht te bemachtigen. De bussen van de Chinese busfabrikant gaan passagiers vervoeren tussen de terminals en de vliegtuigen op de luchthaven. De uitstootvrije BYD eBus-modellen, die vanaf juli 2014 worden ingezet, vervangen een verouderde vloot bussen met conventionele motoren.

BYD, dat zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam heeft, levert diverse elektrische voertuigen, waaronder bussen en taxi’s. Al deze voertuigen maken gebruik van de geavanceerde en milieuvriendelijke ijzerfosfaat Fe-accu’s als krachtbron.

Elektrisch busvervoer

Jos Nijhuis, CEO en president Schiphol Group: “Schiphol is de eerste luchthaven in de wereld die busvervoer op het vliegveld elektrisch maakt. Na een Europese openbare aanbesteding is de opdracht gegund aan het beste voorstel in termen van kwaliteit, energieprestaties en prijs. De overstap naar elektrische bussen zal ons helpen om een gezondere en meer aangename omgeving voor reizigers en medewerkers te creëren.”

Isbrand Ho, Managing Director van BYD Europe: “Het winnen van dit contract is een cruciale stap in ons programma om uitstootvrij openbaar vervoer te verwezenlijken. We hebben dit contract binnengehaald dankzij de kracht van onze bewezen technologie en het feit dat wij dit tienjarige contract kunnen ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat dit belangrijke contract andere busbedrijven – binnen en buiten de luchthavenwereld – zal doen inzien dat we aan hun eisen kunnen voldoen.”

Slijtage

Enkele van de huidige bussen op Schiphol naderen het einde van hun technische levensduur, vooral vanwege slijtage aan de brandstofmotoren die zelden de optimale bedrijfstemperaturen behalen tijdens de korte ritjes van terminal naar vliegtuig. Dit zorgt in hoge onderhoudskosten en veel uitstoot. Onderzoek toont aan dat passagiers het inademen van uitlaatgassen onprettig vinden. De huidige bussen, 14 meter lang en 2,7 meter breed, zijn ook te groot voor de infrastructuur van Schiphol, wat regelmatig leidt tot onopzettelijke schade.

De uitstootvrije BYD eBus is twaalf meter lang, even lang als de bussen binnen het openbaar vervoer. De BYD eBus stoot geen schadelijke gassen uit en is bovendien erg stil. Daarnaast zorgt hij voor een comfortabele rit zonder de trillingen, schokken en geluiden die conventionele bussen met verbrandingsmotoren wel maken. De BYD eBus heeft een bereik van 250 kilometer op één acculading, zelfs in zwaar stadsverkeer.

Dienstregeling

Volledig elektrische bussen van BYD zijn al sinds 2011 in gebruik in het openbaar vervoer. In China zijn al duizend van zulke bussen gebouwd. In Shenzhen hebben tweehonderd elektrische bussen van BYD samen al 17 miljoen kilometer gereden tijdens het vervoeren van passagiers.

In het eerste kwartaal van 2013 ontving de eBus van BYD volledige Europese typegoedkeuring. Daardoor kon het bedrijf starten met de verkoop van bussen op de Europese markt. De Nederlandse provincie Friesland is de eerste regio in Europa waar de elektrische bussen van BYD in gebruik zijn genomen. Daar rijdt vervoerder Arriva met zes volledige elektrische bussen op Schiermonnikoog.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “BYD gaat 35 elektrische bussen leveren aan Schiphol”

Heimen Stoffels|23.07.13|12:37

Niks ten nadele van BYD die prima werk levert maar moet de EU niet aanbestedingen aan lokale bedrijven prioriteit geven? VDL is een puur Nederlands bedrijf en het zou dus beter zijn voor de economie om VDL deze aanbesteding te gunnen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BYD gaat 35 elektrische bussen leveren aan Schiphol | OVPro.nl
BYD, eBus,

BYD gaat 35 elektrische bussen leveren aan Schiphol

BYD heeft een opdracht gewonnen voor de levering van 35 volledig elektrische bussen aan Schiphol. Ook de Nederlandse bussenbouwer VDL hoopte een deel van deze opdracht te bemachtigen. De bussen van de Chinese busfabrikant gaan passagiers vervoeren tussen de terminals en de vliegtuigen op de luchthaven. De uitstootvrije BYD eBus-modellen, die vanaf juli 2014 worden ingezet, vervangen een verouderde vloot bussen met conventionele motoren.

BYD, dat zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam heeft, levert diverse elektrische voertuigen, waaronder bussen en taxi’s. Al deze voertuigen maken gebruik van de geavanceerde en milieuvriendelijke ijzerfosfaat Fe-accu’s als krachtbron.

Elektrisch busvervoer

Jos Nijhuis, CEO en president Schiphol Group: “Schiphol is de eerste luchthaven in de wereld die busvervoer op het vliegveld elektrisch maakt. Na een Europese openbare aanbesteding is de opdracht gegund aan het beste voorstel in termen van kwaliteit, energieprestaties en prijs. De overstap naar elektrische bussen zal ons helpen om een gezondere en meer aangename omgeving voor reizigers en medewerkers te creëren.”

Isbrand Ho, Managing Director van BYD Europe: “Het winnen van dit contract is een cruciale stap in ons programma om uitstootvrij openbaar vervoer te verwezenlijken. We hebben dit contract binnengehaald dankzij de kracht van onze bewezen technologie en het feit dat wij dit tienjarige contract kunnen ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat dit belangrijke contract andere busbedrijven – binnen en buiten de luchthavenwereld – zal doen inzien dat we aan hun eisen kunnen voldoen.”

Slijtage

Enkele van de huidige bussen op Schiphol naderen het einde van hun technische levensduur, vooral vanwege slijtage aan de brandstofmotoren die zelden de optimale bedrijfstemperaturen behalen tijdens de korte ritjes van terminal naar vliegtuig. Dit zorgt in hoge onderhoudskosten en veel uitstoot. Onderzoek toont aan dat passagiers het inademen van uitlaatgassen onprettig vinden. De huidige bussen, 14 meter lang en 2,7 meter breed, zijn ook te groot voor de infrastructuur van Schiphol, wat regelmatig leidt tot onopzettelijke schade.

De uitstootvrije BYD eBus is twaalf meter lang, even lang als de bussen binnen het openbaar vervoer. De BYD eBus stoot geen schadelijke gassen uit en is bovendien erg stil. Daarnaast zorgt hij voor een comfortabele rit zonder de trillingen, schokken en geluiden die conventionele bussen met verbrandingsmotoren wel maken. De BYD eBus heeft een bereik van 250 kilometer op één acculading, zelfs in zwaar stadsverkeer.

Dienstregeling

Volledig elektrische bussen van BYD zijn al sinds 2011 in gebruik in het openbaar vervoer. In China zijn al duizend van zulke bussen gebouwd. In Shenzhen hebben tweehonderd elektrische bussen van BYD samen al 17 miljoen kilometer gereden tijdens het vervoeren van passagiers.

In het eerste kwartaal van 2013 ontving de eBus van BYD volledige Europese typegoedkeuring. Daardoor kon het bedrijf starten met de verkoop van bussen op de Europese markt. De Nederlandse provincie Friesland is de eerste regio in Europa waar de elektrische bussen van BYD in gebruik zijn genomen. Daar rijdt vervoerder Arriva met zes volledige elektrische bussen op Schiermonnikoog.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “BYD gaat 35 elektrische bussen leveren aan Schiphol”

Heimen Stoffels|23.07.13|12:37

Niks ten nadele van BYD die prima werk levert maar moet de EU niet aanbestedingen aan lokale bedrijven prioriteit geven? VDL is een puur Nederlands bedrijf en het zou dus beter zijn voor de economie om VDL deze aanbesteding te gunnen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.