Brabantliner, Veolia

Veolia, Syntus en Arriva bieden op busvervoer Noord-Brabant

Drie vervoerders hebben woensdag een bieding ingediend bij de provincie Noord-Brabant om vanaf 2015 het busvervoer in Brabant te mogen verzorgen. Het gaat om de bedrijven Arriva, Syntus en Veolia. De komende maanden worden de ingediende biedingen door de provincie bestudeerd en met elkaar vergeleken.

Geïnteresseerde vervoersbedrijven konden afzonderlijk inschrijven op de concessie voor West-Brabant en Oost-Brabant. De eerste concessie heeft een termijn van acht jaar, de tweede van tien jaar. Veolia en Arriva hebben voor beide opdrachten een aanbod ingediend. Syntus heeft enkel interesse in het verzorgen van het busvervoer in Oost-Brabant.

Termijnen

De provincie wil nog dit jaar overgaan tot het gunnen van de concessies zodat de vervoerders op half december volgend jaar van start kunnen gaan. Er is bewust voor gekozen om verschillende termijnen voor de beide concessies te hanteren. Hiermee wordt voorkomen dat beide weer tegelijkertijd aflopen en een volgende aanbesteding opnieuw voor twee omvangrijke gebieden in de markt wordt gezet. Op dit moment verzorgen Arriva en Veolia het busvervoer in Oost- en West-Brabant.

Een van de uitgangspunten van de nieuwe contracten is dat er zoveel mogelijk bussen worden ingezet op trajecten waar veel reizigers zijn. Dat betekent dat er op trajecten waar de aantallen achterblijven, mogelijk buslijnen verdwijnen of minder gaan rijden. Het gaat dan vooral om lijnen in de weekenden en de avonden waar nu erg weinig reizigers gebruik van maken.

Dienstregeling

Randvoorwaarde van de provincie is dat in de nieuwe dienstregeling minimaal 80 procent van de bestaande haltes wordt opgenomen. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en de buurtbussen zijn in de nieuwe concessies onverkort opgenomen. Daarnaast vraagt de provincie aan de aanbieders om extra vervoer aan te bieden, bijvoorbeeld op de lijnen waar nu veel vraag naar is.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Veolia, Syntus en Arriva bieden op busvervoer Noord-Brabant | OVPro.nl
Brabantliner, Veolia

Veolia, Syntus en Arriva bieden op busvervoer Noord-Brabant

Drie vervoerders hebben woensdag een bieding ingediend bij de provincie Noord-Brabant om vanaf 2015 het busvervoer in Brabant te mogen verzorgen. Het gaat om de bedrijven Arriva, Syntus en Veolia. De komende maanden worden de ingediende biedingen door de provincie bestudeerd en met elkaar vergeleken.

Geïnteresseerde vervoersbedrijven konden afzonderlijk inschrijven op de concessie voor West-Brabant en Oost-Brabant. De eerste concessie heeft een termijn van acht jaar, de tweede van tien jaar. Veolia en Arriva hebben voor beide opdrachten een aanbod ingediend. Syntus heeft enkel interesse in het verzorgen van het busvervoer in Oost-Brabant.

Termijnen

De provincie wil nog dit jaar overgaan tot het gunnen van de concessies zodat de vervoerders op half december volgend jaar van start kunnen gaan. Er is bewust voor gekozen om verschillende termijnen voor de beide concessies te hanteren. Hiermee wordt voorkomen dat beide weer tegelijkertijd aflopen en een volgende aanbesteding opnieuw voor twee omvangrijke gebieden in de markt wordt gezet. Op dit moment verzorgen Arriva en Veolia het busvervoer in Oost- en West-Brabant.

Een van de uitgangspunten van de nieuwe contracten is dat er zoveel mogelijk bussen worden ingezet op trajecten waar veel reizigers zijn. Dat betekent dat er op trajecten waar de aantallen achterblijven, mogelijk buslijnen verdwijnen of minder gaan rijden. Het gaat dan vooral om lijnen in de weekenden en de avonden waar nu erg weinig reizigers gebruik van maken.

Dienstregeling

Randvoorwaarde van de provincie is dat in de nieuwe dienstregeling minimaal 80 procent van de bestaande haltes wordt opgenomen. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en de buurtbussen zijn in de nieuwe concessies onverkort opgenomen. Daarnaast vraagt de provincie aan de aanbieders om extra vervoer aan te bieden, bijvoorbeeld op de lijnen waar nu veel vraag naar is.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.