‘Slechts de helft van de reizigers tevreden over OV-chipkaart’

Slechts de helft van de reizigers is tevreden over het gebruik van de OV-chipkaart. 28 procent is zelfs zeer negatief over het betaalmiddel voor het OV. Dat concludeert Newcom in de Vervoersmonitor 2013, een tweejaarlijks onderzoek onder duizend reizigers van 18 jaar en ouder. Maar 15 procent van de reizigers denkt dat de persoongegevens beschermd zijn. De algemene waardering voor het vervoersbewijs steeg in twee jaar tijd van een 6,3 naar een 6,8.

Uit de monitor blijkt dat de helft van de reizigers tevreden is over het gebruik van de OV-chipkaart. Het aantal ontevreden reizigers daalt wel, in 2011 had maar 25 procent van de reizigers een positief oordeel over de chipkaart.

Betaalsysteem

Verder stelt Newcom vast dat 58 procent van de reizigers vindt dat het gebruik van de OV-chipkaart het reizen gemakkelijker maakt. In 2011 was maar 40 procent van de reizigers hier positief over. Minder dan de helft (48 procent) van de reizigers vindt dat er sneller gereisd kan worden met het betaalmiddel voor het OV. De waardering is in twee jaar wel flink gestegen, want in 2011 stond dit percentage nog op 26 procent.

38 procent van de ondervraagde reizigers vindt dat de OV-chipkaart een eerlijk reis- en betaalsysteem is. Dat was in 2011 nog 16 procent. 15 procent van de reizigers denkt dat de persoongegevens beschermd zijn. In 2011 was dat nog 7 procent.

Hoewel het algemene beeld over de OV-chipkaart ten opzichte van 2011 volgens Newcom is verbeterd, zijn nog niet alle reizigers tevreden over het proces van in- en uitchecken. De mate waarin men eraan wordt herinnerd om uit te checken wordt beoordeeld met een 6,9. Het in- en uitchecken zelf wordt beoordeeld met een 6,6.

Vooral de minder frequente reizigers (Eén tot drie keer per maand) vinden dat er te weinig wordt gedaan om ze te ondersteunen bij het in- en uitchecken. En als er iets mis gaat met het in- en uitchecken, dan weet men onvoldoende hoe te handelen. Van alle ondervraagden weet slechts 39 procent wat ze moeten doen als ze zijn vergeten uit te checken.

Steekproef

Newcom heeft het onderzoek in oktober 2013 online uitgevoerd onder een steekproef van duizend reizigers van 18 jaar en ouder. Het onderzoek wordt sinds 2007 om de twee jaar uitgevoerd. In de editie van 2011 zijn vragen opgenomen over de OV-chipkaart. In de editie van 2013 zijn extra vragen opgenomen over de klantgerichtheid.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Slechts de helft van de reizigers tevreden over OV-chipkaart’ | OVPro.nl

‘Slechts de helft van de reizigers tevreden over OV-chipkaart’

Slechts de helft van de reizigers is tevreden over het gebruik van de OV-chipkaart. 28 procent is zelfs zeer negatief over het betaalmiddel voor het OV. Dat concludeert Newcom in de Vervoersmonitor 2013, een tweejaarlijks onderzoek onder duizend reizigers van 18 jaar en ouder. Maar 15 procent van de reizigers denkt dat de persoongegevens beschermd zijn. De algemene waardering voor het vervoersbewijs steeg in twee jaar tijd van een 6,3 naar een 6,8.

Uit de monitor blijkt dat de helft van de reizigers tevreden is over het gebruik van de OV-chipkaart. Het aantal ontevreden reizigers daalt wel, in 2011 had maar 25 procent van de reizigers een positief oordeel over de chipkaart.

Betaalsysteem

Verder stelt Newcom vast dat 58 procent van de reizigers vindt dat het gebruik van de OV-chipkaart het reizen gemakkelijker maakt. In 2011 was maar 40 procent van de reizigers hier positief over. Minder dan de helft (48 procent) van de reizigers vindt dat er sneller gereisd kan worden met het betaalmiddel voor het OV. De waardering is in twee jaar wel flink gestegen, want in 2011 stond dit percentage nog op 26 procent.

38 procent van de ondervraagde reizigers vindt dat de OV-chipkaart een eerlijk reis- en betaalsysteem is. Dat was in 2011 nog 16 procent. 15 procent van de reizigers denkt dat de persoongegevens beschermd zijn. In 2011 was dat nog 7 procent.

Hoewel het algemene beeld over de OV-chipkaart ten opzichte van 2011 volgens Newcom is verbeterd, zijn nog niet alle reizigers tevreden over het proces van in- en uitchecken. De mate waarin men eraan wordt herinnerd om uit te checken wordt beoordeeld met een 6,9. Het in- en uitchecken zelf wordt beoordeeld met een 6,6.

Vooral de minder frequente reizigers (Eén tot drie keer per maand) vinden dat er te weinig wordt gedaan om ze te ondersteunen bij het in- en uitchecken. En als er iets mis gaat met het in- en uitchecken, dan weet men onvoldoende hoe te handelen. Van alle ondervraagden weet slechts 39 procent wat ze moeten doen als ze zijn vergeten uit te checken.

Steekproef

Newcom heeft het onderzoek in oktober 2013 online uitgevoerd onder een steekproef van duizend reizigers van 18 jaar en ouder. Het onderzoek wordt sinds 2007 om de twee jaar uitgevoerd. In de editie van 2011 zijn vragen opgenomen over de OV-chipkaart. In de editie van 2013 zijn extra vragen opgenomen over de klantgerichtheid.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.