‘Nieuwe vervoersplan EBS lijkt verbetering voor reizigers’

Het lijkt erop dat de reiziger er met het nieuwe vervoersplan van EBS voor de concessie Waterland op vooruitgaat. Dat zegt wethouder Patrick Kools van de gemeente Waterland in reactie op het ingediende vervoersplan. ”Het is echter nog te vroeg om conclusies te trekken over het voortbestaan van EBS of het accepteren van de nieuwe dienstregeling.” De wethouder wil eerst dat er diverse scenario’s worden uitgewerkt voor het openbaar vervoer in de regio Waterland.

Kools verwijst de beweringen in diverse media dat hij uit is op een faillissement van EBS naar de prullenbak. ”Ik stuur niet aan op een faillissement van EBS. Mijn doel is om de continuïteit van het OV in Waterland te waarborgen.”

“Als dat met EBS is, is dat goed. Maar als die continuïteit alleen gewaarborgd is zonder EBS, dan is het ook goed. Dat betekent niet dat een eventueel faillissement van EBS mij koud laat.”

 Toch is wethouder Kools hoopvol. ”Ik hoop dat wij er met EBS, de stadsregio en gemeenten uitkomen, zodat het openbaar vervoer er op vooruit gaat. Dan hebben we een win-win situatie.”

OV-concessie

Busvervoerder EBS verliest jaarlijks miljoenen euro’s in de regio Waterland vanwege een inschattingsfout bij de aanbesteding van de OV-concessie. Om de concessie rendabel te maken heeft de vervoerder, naast een groot aantal interne maatregelen, een nieuw vervoersplan gemaakt waarin de huidige dienstregeling op de schop gaat.

”EBS heeft gezegd de dienstregeling anders in te willen steken. Door het anders te organiseren zou het bedrijf minder verlies draaien. Dat vind ik een legitiem verzoek”, vindt Kools. ”Tegelijkertijd denk ik vanuit de reiziger en belastingbetaler. We willen weten wat de consequenties zijn van de nieuwe regels en wat dit betekent voor de reizigers. Ook willen we weten of het binnen de regels is van de aanbesteding en wat eventuele alternatieven zijn mochten we niet akkoord gaan met het vervoersplan.”

Wijzigen dienstregeling

Naar aanleiding van de problemen van EBS in de regio Waterland heeft Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vragen gesteld aan de staatssecretaris Mansveld Infrastructuur en Milieu. GroenLinks wil van de staatssecretaris onder andere weten of een winnende partij bij een aanbesteding in het openbaar vervoer tijdens de looptijd van de concessie zomaar de dienstregeling kan wijzigen.

Volgens directeur Wim Kurver valt het veranderen van de dienstregeling binnen de regels van de wet. ”Ik snap de ophef niet. Wij doen wat we moeten doen als OV-bedrijf. Dat wij transparant zijn geweest over dat we verlies draaien, wordt nu aan alle kanten misbruikt. Wij doen gewoon wat wij mogen binnen de regels van de wet.”

Lijnennet

”Het hele vervoersplan is een verbetering voor de reiziger. Wij verwachten dat zo’n 92 procent van de reizigers er met het nieuwe vervoersplan op vooruit zullen gaan”, aldus de directeur.

EBS wil met het nieuwe vervoersplan het huidige lijnennet kostenefficiënter gaan exploiteren, zonder dat dit ten koste gaat van de reiziger. De vervoerder gaat daarbij uit van de ’Greenfield Approach’, een werkwijze waarbij het lijnennet weer vanaf nul wordt opgebouwd.

Impact voor inwoners

EBS zet in het nieuwe vervoersplan in op de versterking van het hoofdnet R-net. De overige, minder rendabele lijnen, worden aangepast op basis van reizigersgedrag. Verder gaat de vervoerder maatregelen nemen om het vervoer van toeristen in de regio Waterland verder te verbeteren.

Kools: ”Ik wil zwart op wit hebben of de nieuwe dienstregeling die door EBS voorgesteld is een verbetering is. Ik wil weten wat dit betekent voor de kernen. Het moet duidelijk worden wat de impact voor alle inwoners van Waterland is.” 

Stadsregio Amsterdam beslist binnenkort of het met het voorstel van EBS instemt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “‘Nieuwe vervoersplan EBS lijkt verbetering voor reizigers’”

Samuel J. Camphuijsen|31.01.14|15:23

Het klopt niet dat alle reizigers er op vooruit gaan. Lijn 118 wordt opgeheven en vervangen door 110, maar de huidige route van 110 verdwijnt helemaal, zodat delen van Purmer-Noord hun verbinding met ziekenhuis, station en binnenstad kwijt raken. Is dat de bedoeling? een uurdienst zou toch wel het minimum moeten zijn.

Lex Boersma|04.02.14|17:50

– vlotte verbindingen met duidelijke directe route en hoger frequenties is pure winst voor veel reizigers, maar ook voor de vervoerder en daarmee weer goed voor de reiziger

– de sociale functie van OV kan op veel betere manier worden verzorgd dan met grote bussen die indirecte rondjes rijden.
Domweg schrappen is niet goed, zorg voor een kostenefficient alternatief organiseer en houdt enig budget beschikbaar: buurtbus, andere lokale initiatieven,flexvervoer en dan ga je daar ook mee op vooruit

Informatie melder|12.02.14|15:19

Uhhh de reiziger gaat er op vooruit aldus wethouder Patrick Kools van de gemeente Waterland. Misschien kunt u het dan even uitleggen.

Bus 314 vanuit Hoorn naar Amsterdam gaat 15 minuten langer duren tegen een hogere prijs …
ik heb een rekensommetje gedaan. Hoorn Amsterdam is 36,7KM reistijd 1uur en 15min dus een gemiddelde snelheid van 29Km/h.
We kunnen dus beter op de scooter stappen dan zijn er er nog eerder want die man buiten de bebouwde kom 40Km/h… HOEZO VOORUITGANG ???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nieuwe vervoersplan EBS lijkt verbetering voor reizigers’ | OVPro.nl

‘Nieuwe vervoersplan EBS lijkt verbetering voor reizigers’

Het lijkt erop dat de reiziger er met het nieuwe vervoersplan van EBS voor de concessie Waterland op vooruitgaat. Dat zegt wethouder Patrick Kools van de gemeente Waterland in reactie op het ingediende vervoersplan. ”Het is echter nog te vroeg om conclusies te trekken over het voortbestaan van EBS of het accepteren van de nieuwe dienstregeling.” De wethouder wil eerst dat er diverse scenario’s worden uitgewerkt voor het openbaar vervoer in de regio Waterland.

Kools verwijst de beweringen in diverse media dat hij uit is op een faillissement van EBS naar de prullenbak. ”Ik stuur niet aan op een faillissement van EBS. Mijn doel is om de continuïteit van het OV in Waterland te waarborgen.”

“Als dat met EBS is, is dat goed. Maar als die continuïteit alleen gewaarborgd is zonder EBS, dan is het ook goed. Dat betekent niet dat een eventueel faillissement van EBS mij koud laat.”

 Toch is wethouder Kools hoopvol. ”Ik hoop dat wij er met EBS, de stadsregio en gemeenten uitkomen, zodat het openbaar vervoer er op vooruit gaat. Dan hebben we een win-win situatie.”

OV-concessie

Busvervoerder EBS verliest jaarlijks miljoenen euro’s in de regio Waterland vanwege een inschattingsfout bij de aanbesteding van de OV-concessie. Om de concessie rendabel te maken heeft de vervoerder, naast een groot aantal interne maatregelen, een nieuw vervoersplan gemaakt waarin de huidige dienstregeling op de schop gaat.

”EBS heeft gezegd de dienstregeling anders in te willen steken. Door het anders te organiseren zou het bedrijf minder verlies draaien. Dat vind ik een legitiem verzoek”, vindt Kools. ”Tegelijkertijd denk ik vanuit de reiziger en belastingbetaler. We willen weten wat de consequenties zijn van de nieuwe regels en wat dit betekent voor de reizigers. Ook willen we weten of het binnen de regels is van de aanbesteding en wat eventuele alternatieven zijn mochten we niet akkoord gaan met het vervoersplan.”

Wijzigen dienstregeling

Naar aanleiding van de problemen van EBS in de regio Waterland heeft Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vragen gesteld aan de staatssecretaris Mansveld Infrastructuur en Milieu. GroenLinks wil van de staatssecretaris onder andere weten of een winnende partij bij een aanbesteding in het openbaar vervoer tijdens de looptijd van de concessie zomaar de dienstregeling kan wijzigen.

Volgens directeur Wim Kurver valt het veranderen van de dienstregeling binnen de regels van de wet. ”Ik snap de ophef niet. Wij doen wat we moeten doen als OV-bedrijf. Dat wij transparant zijn geweest over dat we verlies draaien, wordt nu aan alle kanten misbruikt. Wij doen gewoon wat wij mogen binnen de regels van de wet.”

Lijnennet

”Het hele vervoersplan is een verbetering voor de reiziger. Wij verwachten dat zo’n 92 procent van de reizigers er met het nieuwe vervoersplan op vooruit zullen gaan”, aldus de directeur.

EBS wil met het nieuwe vervoersplan het huidige lijnennet kostenefficiënter gaan exploiteren, zonder dat dit ten koste gaat van de reiziger. De vervoerder gaat daarbij uit van de ’Greenfield Approach’, een werkwijze waarbij het lijnennet weer vanaf nul wordt opgebouwd.

Impact voor inwoners

EBS zet in het nieuwe vervoersplan in op de versterking van het hoofdnet R-net. De overige, minder rendabele lijnen, worden aangepast op basis van reizigersgedrag. Verder gaat de vervoerder maatregelen nemen om het vervoer van toeristen in de regio Waterland verder te verbeteren.

Kools: ”Ik wil zwart op wit hebben of de nieuwe dienstregeling die door EBS voorgesteld is een verbetering is. Ik wil weten wat dit betekent voor de kernen. Het moet duidelijk worden wat de impact voor alle inwoners van Waterland is.” 

Stadsregio Amsterdam beslist binnenkort of het met het voorstel van EBS instemt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “‘Nieuwe vervoersplan EBS lijkt verbetering voor reizigers’”

Samuel J. Camphuijsen|31.01.14|15:23

Het klopt niet dat alle reizigers er op vooruit gaan. Lijn 118 wordt opgeheven en vervangen door 110, maar de huidige route van 110 verdwijnt helemaal, zodat delen van Purmer-Noord hun verbinding met ziekenhuis, station en binnenstad kwijt raken. Is dat de bedoeling? een uurdienst zou toch wel het minimum moeten zijn.

Lex Boersma|04.02.14|17:50

– vlotte verbindingen met duidelijke directe route en hoger frequenties is pure winst voor veel reizigers, maar ook voor de vervoerder en daarmee weer goed voor de reiziger

– de sociale functie van OV kan op veel betere manier worden verzorgd dan met grote bussen die indirecte rondjes rijden.
Domweg schrappen is niet goed, zorg voor een kostenefficient alternatief organiseer en houdt enig budget beschikbaar: buurtbus, andere lokale initiatieven,flexvervoer en dan ga je daar ook mee op vooruit

Informatie melder|12.02.14|15:19

Uhhh de reiziger gaat er op vooruit aldus wethouder Patrick Kools van de gemeente Waterland. Misschien kunt u het dan even uitleggen.

Bus 314 vanuit Hoorn naar Amsterdam gaat 15 minuten langer duren tegen een hogere prijs …
ik heb een rekensommetje gedaan. Hoorn Amsterdam is 36,7KM reistijd 1uur en 15min dus een gemiddelde snelheid van 29Km/h.
We kunnen dus beter op de scooter stappen dan zijn er er nog eerder want die man buiten de bebouwde kom 40Km/h… HOEZO VOORUITGANG ???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.