‘CO2-reductie speelt nauwelijks rol in OV-aanbestedingen’

Bus, Arriva

De Nederlandse overheid doet veel te weinig om de CO2-uitstoot in het openbaar busvervoer te verminderen. Dat blijkt uit een onderzoek van groengasexploitant CNG Net naar openbaar vervoersaanbestedingen in de periode 2011 tot en met 2013. De richtlijnen van de overheid op het gebied van duurzaam inkopen worden in de praktijk onvoldoende nageleefd door provincies en gemeenten. Als gevolg loopt Nederland enorm achter in het behalen van Europese CO2-doelen.

Om invulling te geven aan het klimaatbeleid van de EU, heeft het ministerie van Economische Zaken richtlijnen voor duurzaam inkopen opgesteld. Uit het onderzoek van CNG Net blijkt dat deze richtlijnen vaak niet worden gebruikt in de aanbesteding van vervoersconcessies.

Harde eisen

Het onderzoek laat zien dat in de twaalf onderzochte concessies van openbaar busvervoer uit de periode van oktober 2011 tot november 2013, in geen enkele aanbesteding harde eisen worden gesteld om de CO2 te reduceren. Jan Theo Hoefakker, projectmanager bij CNG Net: “De richtlijn duurzaam inkopen lijkt hiermee door overheden niet serieus genomen te worden.”

Nederland loopt volgens CNG Net nog ver achter bij de realisatie van Europese doelstellingen voor het terugbrengen van CO2-uitstoot. Dat Nederland achterloopt is volgens de groengasexploitant voor een belangrijk deel te wijten aan de mobiliteitssector.

Rol overheid

De Nederlandse overheid heeft door middel van aanbestedingen veel invloed op het reduceren van de CO2-uitstoot in deze sector. Van deze invloed wordt in de praktijk nauwelijks gebruik gemaakt. In de Nederlandse openbaar vervoermarkt wordt per jaar voor 150 tot 200 miljoen aan nieuwe concessies gegund en gaat jaarlijks 1,5 miljard om. “Deze cijfers laten duidelijk zien dat hier voor overheden een grote kans ligt om de C02-uitstoot terug te brengen”, aldus Hoefakker.

In de aanbestedingen zijn vaak wel de Euronormen opgenomen als middel om duurzaam in te kopen. Voor het openbaar vervoer bevatten de Euronormen echter geen criteria om de uitstoot van C02 te beperken. Ook zijn in de helft van de aanbestedingen indirecte criteria opgenomen om de CO2-uitstoot te beperken. Hoefakker: “Omdat de exacte effecten van deze indirecte criteria niet te meten zijn, heeft het voorschrijven hiervan slechts beperkt effect. Als overheden serieus zijn over het duurzamer maken van het openbaar vervoer kunnen ze niet om het gebruik van strenge CO2-eisen heen.”

CNG Net

CNG Net helpt bedrijven overheden en particulieren om schone mobiliteit mogelijk te maken. Het bedrijf doet dit met exploitatie van CNG-tankstations in Nederland.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.