‘Marktaandeel OV verdubbelen om mobiliteitsprobleem op te lossen’

Hans Rat, oud-secretaris generaal UITP
Belgium,Brussels 22/02/2007 Portrait of Hans Rat ©Wim Beddegenoodts

Om het toekomstige mobiliteitsvraagstuk op te lossen, dient het marktaandeel van het openbaar vervoer in 2025 te zijn verdubbeld. Dat zegt voormalig secretaris-generaal Hans Rat van de UITP in aanloop naar BusVision 2014. ”De grote steden hebben allemaal een ding gemeen: er is te weinig ruimte en er is een enorm milieuprobleem. Daar overheen komen nog de problemen van het toenemend beslag op brandstoffen, waaronder fossiele brandstoffen. Dit dwingt ons om na te denken over hoe we het toekomstig mobiliteitsprobleem gaan oplossen”, aldus Rat.

Doordat steeds meer mensen in steden gaan wonen, zal de behoefte aan voldoende en kwalitatief goed openbaar vervoer de komende jaren alleen maar toenemen. Bovendien is de auto steeds minder populair onder jongeren die in de stad wonen. ”In de ontwikkelde landen is de interesse van de jonge stedelijke bevolking in auto’s af aan het nemen. Zij geven hun geld liever uit aan gadgets, Iphones en Ipads.”

Verstedelijking

Het World Economic Forum voorspelt dat in 2025 bijna de helft van de wereldbevolking in steden zal wonen van meer dan één miljoen inwoners. ”De toenemende behoefte aan basisvoorzieningen zoals water, elektriciteit en transport vragen erom dat hier voortdurend in wordt geïnvesteerd”, zo stelt deze onafhankelijke, internationale organisatie.

Rat ondersteunt deze visie. ”Het autoverkeer in grote steden loopt nu al ontzettend vast. Door de toenemende verstedelijking brengt dit een nog groter capaciteitsvraagstuk met zich mee. Om het mobiliteitsvraagstuk op te lossen, moet het marktaandeel van het openbaar vervoer in 2025 verdubbeld zijn.”

Strategie

Rat ontwikkelde als secretaris-generaal van UITP, de internationale organisatie voor openbaar vervoer, in 2009 al een strategie ontwikkeld om het marktaandeel van het OV te verdubbelen. Rat: ”In het begin werd ik nog raar aangekeken, maar inmiddels zijn er heel veel steden die deze visie hebben omhelst, bijvoorbeeld in Zweden, Singapore en Nieuw-Zeeland. Zweden heeft dit zelfs geïnstitutionaliseerd door er een speciale organisatie voor op te richten.”

In Zweden is het ’Doubling Project’ gestart, waarin diverse OV-bedrijven, taxibedrijven en overheden samenwerken om het marktaandeel van het openbaar vervoer te verdubbelen. ”Overal ter wereld is men bezig om de capaciteit van het openbaar vervoer te verhogen. In Hongkong zijn ze bezig om het metrosysteem uit te bouwen. In Parijs en Londen zijn ze grote railprojecten gestart. In Nederland is de Noord/Zuidlijn in Amsterdam een mooi voorbeeld.”

Platteland

Op het platteland is er een andere ontwikkeling gaande volgens de voormalig secretaris-generaal van het UITP. ”Op het platteland ontstaan er delen die steeds meer ontvolkt worden. Daar ontstaat belangstelling voor kleinere en flexibele bussystemen. Ik verwacht daarom ook dat er steeds meer vraagafhankelijk vervoer zal zijn en dus ook kleinere bussen zullen worden ingezet.”

Rat verwacht dat nieuwe aandrijftechnieken voor bussen al op korte termijn voor ‘zero emissie’ busvervoer gaan zorgen. De nestor van het OV in Nederland is een van de sprekers tijdens BusVision 2014 op dinsdag 15 april in het Centraal Museum in Utrecht en zal daar zijn visie geven over het toekomstig busmaterieel in Nederland. Klik hier om u in te schrijven.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “‘Marktaandeel OV verdubbelen om mobiliteitsprobleem op te lossen’”

Ostar Berg|12.03.14|11:16

Het marktaandeel verdubbelen staat in schril contrast met de praktijk van vandaag. In de aanbestedingen die nu lopen zien wij forse bezuinigingen op het OV die met name grote gevolgen hebben voor de landelijke gebieden.