Kleine bussen bieden oplossing op maat voor OV in dorpskernen

Wensbus, provincie Limburg

Grote OV-bussen die elk uur van dorpskern naar dorpskern rijden voorzien niet altijd in de behoefte van de reiziger. Dat zegt directeur Wilko Mol van adviesbureau Inno-V. ”Als er nog maar vijf mensen in zo’n bus zitten, waar doe je het dan nog voor? Het is in die gevallen beter om op het moment dat mensen willen reizen te zorgen dat er een voorziening is.” Inno-V ondersteunt de provincies Limburg en Friesland met proeven voor kleinschalig vervoer als de ’wensbus’ en ’flexbus’. Wilko de Mol geeft hier een presentatie over tijdens BusVision 2014.

De provincies willen met deze concepten inspelen op de specifieke vervoersbehoefte van de reiziger in kleinere kernen. Het wensbus-concept is op afroepbasis en wordt door vrijwilligers gereden. Dit project is gestart in dorpskernen waar minder dan tien mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Flexbus

De flexbus rijdt daar waar veel vraag is in de spits een dienstregeling en is daarbuiten te bestellen. In de flexbus rijden betaalde chauffeurs. De provincie Limburg wil de uitkomsten van de pilots als input gebruiken voor de nieuwe OV-concessie die in 2016 ingaat.

Mol: ”Reizigers gaan in deze projecten op een andere manier naar hun bestemming toe. Zij worden naar een knooppunt gebracht. Daarna kunnen zij verder reizen met een bus of trein.”

Wensbus

Volgens de directeur is de wensbus een goed voorbeeld van een ’buurtbus 2.0’. ”Als je belt, dan komt er een busje die bij wijze van spreken wordt bestuurd door je buurman. Het project voorziet in lange termijn oplossingen met een vaste vrijwilligerspool. Dat is ook een van de criteria bij de toekenning van de subsidie.”

In de kleine kernen blijkt er veel animo te zijn voor het wensbus-project: Mol: ”Zowel in Friesland als in Limburg zijn er particuliere initiatieven van de wijkorganisaties en buurtverenigingen. De provincie ondersteunt die initiatieven bijvoorbeeld door busjes en tankpassen te leveren.”

Vervoersbehoefte

De flexbus wordt in Limburg ingezet in kernen waar een iets grotere vervoersvraag is. Mol: ”In de kernen waar de flexbus rijdt is er doorgaans in de spits een redelijke vraag naar OV, maar in het dal niet. Daarom rijden de chauffeurs vaste ritten in de spits en daar buiten op afroepbasis.” In Friesland is er met de Opstapper al een oplossing die vergelijkbaar is met de flexbus, vandaar dat in die provincie geen pilot is gestart.

De komst van de wensbus en flexbus betekent volgens de directeur niet dat de grote bussen helemaal uit dorpen zullen verdwijnen. ”Daar waar voldoende reizigers gebruikmaken van het OV, blijven grote bussen rijden. Maar aan de onderkant van de markt, waar een andere vervoersbehoefte is, kun je beter vervoer op maat inzetten. Dat sluit beter aan bij de vervoersbehoefte die er is”, aldus Mol.

BusVision 2014

Wilko Mol vertelt meer over oplossingen op maat voor dorpskernen tijdens BusVision 2014. Schrijf je in voor BusVision

Marieke van Gompel

Bekijk het promotiefilmpje voor OV op maat van de provincie Limburg:

Auteur: Marieke van Gompel

5 reacties op “Kleine bussen bieden oplossing op maat voor OV in dorpskernen”

Eric Krijger|10.04.14|06:16

moeten die chauffeurs geen taxipas hebben? Het wordt toch een chaos in het OV

Ostar Berg|09.04.14|16:10

Net als het UWV is FNV Bondgenoten van mening dat dit verdringing van de arbeidsmarkt is door vrijwilligers. Het is gewoon een ordinaire manier van bezuinigen. Honderden goed opgeleide bus- en taxichauffeurs verdienen dagelijks hun brood met dit werk. Het is een ilusie om te denken dat het voordeliger is om met kleinere bussen buiten de spits te gaan rijden. De grote bussen heb je immers toch nodig om het aanbod van reizigers in de spits op hun bestemming te krijgen.

Robert Wagenaar|08.04.14|15:10

Helemaal met je eens Alexander de Groot. Dit is een ongewenste ontwikkeling. Natuurlijk vindt de concessieverlener het een uitermate goede zaak, want deze is alleen bezig met het uitwringen van de consessies. Het moet allemaal beter en goedkoper. De spons is een keer helemaal uitgeknepen, dus gaat men over op het inzetten van vrijwilligers, niks ten nadele van de goede bedoelingen van deze, maar de werkloze buschauffeur zit straks thuis, en mag dan vrijwilligerswerk gaan doen?????? En het UWV??

Paul Lamote|08.04.14|14:16

@Alexander de Groot
Voor 5 reizigers kun je geen betaalde chauffeur later rijden.
Enig idee wat zo’n chauffeur per uur kost?

Alexander de Groot|08.04.14|10:58

en de gewone goedopgeleide chauffeur/
die mag binnenkort lekker thuis gaan zitten niksen want er is geen plaats meer voor hem/haar.
is dat waar we naar toe willen?