Connexxion start pilot vervoer op maat met Texelhopper

Bus Connexxion

Connexxion start onder leiding van de provincie Noord-Holland op Texel een OV-pilot waarbij wordt geëxperimenteerd met vervoer op maat. In de pilot met de naam ‘Texelhopper’ worden verschillende vervoersvormen gemixt zoals reguliere bussen op een vaste route en kleinere busjes die over het hele eiland fijnmazig openbaar vervoer verzorgen. Dit gebeurt binnen de bestaande OV-concessie waarbij de uitvoeringsverantwoordelijkheid bij Connexxion ligt. De vervoerder werkt daarbij samen met lokale taxiondernemers, de provincie en de gemeente.

Reizigers dienen hun reis een uur van te voren bij het regiecentrum. Dat kan per met een app of van internet. Tijdens de pilot geldt een speciaal tarief van drie euro per rit. De OV-chipkaart is dan niet langer geldig op het eiland.

Texelhopper

De Texelse taxiondernemers worden onderaannemers van Connexxion. Daarnaast wordt er met Connexxion een uitvoeringsovereenkomst gesloten. Om zorg te dragen voor een goede herkenbaarheid bij eilandbewoners en toeristen zal al het OV gaan functioneren onder het nieuwe merk Texelhopper met de eigen huisstijl.

Voor het coördineren van vraag en aanbod van het personenvervoer op het eiland zal een zogenoemde Regiecentrale gebouwd worden. De gemeente Texel zal dit centrum inrichten en gaan bemannen. De provincie geeft de gemeente een subsidie van 380.000 euro om de exploitatiekosten van dit centrum te dekken. Hiervoor zal een samenwerkingsovereenkomst worden gesloten tussen de provincie en de gemeente.

Proef

De provincie heeft 1,6 miljoen euro voor de pilot beschikbaar gesteld. De proef duurt twee jaar en start aan het einde van het jaar.

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Connexxion start pilot vervoer op maat met Texelhopper”

Marc Volgers|29.07.14|18:30

Doodsteek aan het OV op Texel…

Paul Lamote|16.07.14|18:02

Een uur van te voren aanmelden, ja dat is handig.
Dat doet dus niemand.

baxspace|15.07.14|14:13

en nu hetzelfde doen in de steden. kleinere bussen op minder drukke lijnen. grote dikke bussen en trams op de hoofdstromen. het is allemaal niet zo nieuw. wat mij opvalt is dat connexxion destijds (misschien is het wel veranderd) een dergelijke service in leeuwarden wel biedt, maar in leiden niet.