Taxi, bord

Evaluatie Regiotaxi: goede maar dure vorm van OV

De Regiotaxi blijkt een goed functionerende maar dure vorm van openbaar vervoer. Dat blijkt uit de evaluatie die de provincie Noord-Brabant hield over de inzet van de Regiotaxi. Er is besloten om verder te gaan met het huidige aanbod van van deur tot deur openbaar vervoer en met de gezamenlijke exploitatie met de gemeenten. De provincie wil de komende jaren het gebruik van de Regiotaxi beperken op plaatsen waar voldoende regulier OV beschikbaar is. Verder wordt er gezocht naar andere kleinschalige initiatieven op die plaatsen waar regulier OV beperkt beschikbaar is.

De Regiotaxi is een vorm van OV waarbij zitplaatsen in een taxi per reiziger worden verhuurd als zogenaamd ‘vangnet-OV’ op plaatsen waar regulier OV beperkt beschikbaar is. In Brabant werkt de provincie hiervoor samen met gemeenten en dragen ze samen zorg voor de aanbesteding en exploitatie.

Regiotaxi

De gemeenten zetten de Regiotaxi in voor mensen met een vervoerswens vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de provincie zet de Regiotaxi in als van deur tot deur-aanvulling van het reguliere OV. In Zuidoost-Brabant heeft het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) ervoor gekozen om geen regiotaxi als OV in te zetten.

Ondanks de samenwerking met de gemeenten blijkt de Regiotaxi per reiziger een dure vorm van OV te zijn. Gedeputeerde Ruud van Heugten: “Uit de evaluatie blijkt dat de Regiotaxi veel gebruikt wordt terwijl er ook reguliere (buurt)bussen beschikbaar zijn. Daarvoor is deze vorm van OV niet bedoeld en maakt het te kostbaar. Door reizigers bijvoorbeeld een meer dwingend reisadvies te geven, willen we deze parallelle vorm van vervoer beperken. Het geld dat we hiermee besparen, zetten we in om een zo groot mogelijk (buurt)busnetwerk voor Brabant in te zetten.”

Lokale initiatieven

De provincie gaat voor de voorgang van de Regiotaxi een nieuwe overeenkomst met de gemeenten aan met afspraken over de samenwerking. “Samen met de gemeenten blijven we zoeken naar kleinschalige en lokale initiatieven voor vervoer op maat. Een goed voorbeeld hiervan is de Plusbus in Steenbergen. Een vervoersdienst voor ouderen verzorgd door vrijwilligers. Zulke initiatieven helpen wij graag op weg,” aldus Van Heugten.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Evaluatie Regiotaxi: goede maar dure vorm van OV | OVPro.nl
Taxi, bord

Evaluatie Regiotaxi: goede maar dure vorm van OV

De Regiotaxi blijkt een goed functionerende maar dure vorm van openbaar vervoer. Dat blijkt uit de evaluatie die de provincie Noord-Brabant hield over de inzet van de Regiotaxi. Er is besloten om verder te gaan met het huidige aanbod van van deur tot deur openbaar vervoer en met de gezamenlijke exploitatie met de gemeenten. De provincie wil de komende jaren het gebruik van de Regiotaxi beperken op plaatsen waar voldoende regulier OV beschikbaar is. Verder wordt er gezocht naar andere kleinschalige initiatieven op die plaatsen waar regulier OV beperkt beschikbaar is.

De Regiotaxi is een vorm van OV waarbij zitplaatsen in een taxi per reiziger worden verhuurd als zogenaamd ‘vangnet-OV’ op plaatsen waar regulier OV beperkt beschikbaar is. In Brabant werkt de provincie hiervoor samen met gemeenten en dragen ze samen zorg voor de aanbesteding en exploitatie.

Regiotaxi

De gemeenten zetten de Regiotaxi in voor mensen met een vervoerswens vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de provincie zet de Regiotaxi in als van deur tot deur-aanvulling van het reguliere OV. In Zuidoost-Brabant heeft het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) ervoor gekozen om geen regiotaxi als OV in te zetten.

Ondanks de samenwerking met de gemeenten blijkt de Regiotaxi per reiziger een dure vorm van OV te zijn. Gedeputeerde Ruud van Heugten: “Uit de evaluatie blijkt dat de Regiotaxi veel gebruikt wordt terwijl er ook reguliere (buurt)bussen beschikbaar zijn. Daarvoor is deze vorm van OV niet bedoeld en maakt het te kostbaar. Door reizigers bijvoorbeeld een meer dwingend reisadvies te geven, willen we deze parallelle vorm van vervoer beperken. Het geld dat we hiermee besparen, zetten we in om een zo groot mogelijk (buurt)busnetwerk voor Brabant in te zetten.”

Lokale initiatieven

De provincie gaat voor de voorgang van de Regiotaxi een nieuwe overeenkomst met de gemeenten aan met afspraken over de samenwerking. “Samen met de gemeenten blijven we zoeken naar kleinschalige en lokale initiatieven voor vervoer op maat. Een goed voorbeeld hiervan is de Plusbus in Steenbergen. Een vervoersdienst voor ouderen verzorgd door vrijwilligers. Zulke initiatieven helpen wij graag op weg,” aldus Van Heugten.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.