‘Kansen voor OV op zakelijke markt zit in samenwerking’

Patrick Bunnik, directeur XXImo

De kansen voor het OV op de zakelijke markt zitten hem in de samenwerking tussen de verschillende vervoerders. “Zakelijke reizigers snappen niets van een proces bestaande uit zes stappen om iets voor elkaar te krijgen. Of met zes verschillende partijen afspraken te moeten maken om landelijk dekkend te zijn”, zegt directeur Patrick Bunnik van XXImo, aanbieder van mobiliteitskaarten.

 “Ze willen ontzorgd worden. En als ze een vraag hebben, dan willen ze die ook in het weekend kunnen stellen.”

Met de mobiliteitskaart van XXImo kunnen klanten op basis van hun individuele gebruikersprofiel naast het reizen per OV en taxi, vliegreizen en hotels boeken, tanken, parkeren, elektrisch laden en betalingen maken binnen het Visa-netwerk.

Mobiliteit

”We richten ons bewust niet op één onderdeel, want wij denken dat bedrijven behoefte hebben aan mobiliteit. En dat betekent voor de ene medewerker een tankpas met parkeeroptie en voor de andere een trajectkaart voor het OV en electrisch laden”, vertelt Bunnik.

De moderne mobiliteitsmanager wil volgens hem niet met alle verschillende partijen contracten sluiten en verschillende facturen, kaarten en webportals gebruiken. “Wij spelen hier op in met ons systeem van één contactpersooon, factuur, kaart en webportal voor alle diensten.”

Kansen

”In het begin gingen onze medewerkers gaan zelf naar het station om het reizen per OV op de kaart van een klant te activeren en instellingen aan te passen. Dat gaat met de huidige volumes niet meer. Zakelijke reizigers zijn veeleisender dan de gemiddelde OV-reiziger, zeker als het OV een alternatief moet zijn voor de comfortabele leaseauto”, vindt Bunnik. “Dingen waar wij ons zelf over verbazen, proberen wij te verbeteren. Zo is de klantenservice van XXImo zeven dagen per week bereikbaar en op werkdagen tot 21.30 uur ’s avonds.”

Er ontstaan volgens de XXImo-directeur veel kansen voor het OV op de zakelijke markt als de vervoerders beter gaan samenwerken, ook met aanbieders van mobiliteitskaarten. ”Ik zie dat het in de OV-wereld nog veel ’hullie en zullie’ is en dit brengt voor de reiziger moeilijkheden met zich mee.”

Level playing field

Daarbij is een level playing field nodig, zo stelt de directeur. ”Nu zie je dat vervoerders afzonderlijk hun zaken geregeld hebben. Zij vinden het moeilijk om dit met partijen zoals XXImo te delen. Wij proberen anderzijds vragen van de markt te beantwoorden. En we kunnen bepaalde dingen niet omdat die zijn voorbehouden aan de OV-bedrijven, zoals bepaalde abonnementen, kortingsregelingen en het simpeler faciliteren van bijvoorbeeld klasse-wissels.”

Dat andere vervoerders zich nu ook bij Trans Link Systems (TLS) hebben aangesloten, betekent volgens Bunnik nog niet dat het automatisch beter gaat. ”Aan de ene kant vind ik het goed dat partijen als Arriva nu ook deelnemen aan TLS, maar aan de andere kant zou het ook juist nog complexer kunnen worden omdat er nu meer mensen aan tafel zitten. En TLS staat al niet echt bekend als een hele slagvaardige organisatie. Ik maak me hier wel zorgen om.”

Betalingsverkeer

“

Het is de vraag of uiteindelijk de banken een rol gaan spelen in het betalingsverkeer van het OV. Je ziet al ontwikkelingen dat de bankpas gebruikt kan worden als betalingsmiddel. Ook wij werken met TLS aan het koppelen van onze Visa kaart. Dan zal TLS uiteindelijk alleen nog maar een transactiefabriek zijn.”

“

Ook verwacht ik dat er veel naar de telefoon zal verschuiven. Als dat zover is, dan ontstaan er tal van mogelijkheden. De OV-chipkaart is nu nog een domme kaart. Maar als reizigers straks via de telefoon verbonden zijn, dan ontstaan er tal van mogelijkheden. zoals de reisopties en rechten real time aanpassen, koppelen aan andere transacties, real time zitplaatsen reserveren en real time prijsdifferentiatie op basis van beschikbaarheid, noem maar op.”

Het allerbelangrijkste in het OV is echter niet de betalingstechniek, maar blijft de service meent de directeur. ”Betalen is een voorwaarde om het goed geregeld te hebben. Nog belangrijker is de kwaliteit van de dienstverlening zoals de netheid van de voertuigen, vriendelijke medewerkers en met name de punctualiteit.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.