Rechtszaak over ‘onterechte’ boetes voor zwartrijden

reizigers, tram, HTM, openbaar vervoer

Rover en de studentenvakbond LSVb onderzoeken of ze juridische stappen kunnen ondernemen tegen vervoerders die boetes uitdelen aan abonnementhouders die vergeten in te checken. De consumentenorganisaties betwijfelen of het  rechtmatig is een boete op te leggen aan een klant die vooraf al betaald heeft voor de reis.

Het gebeurt regelmatig dat reizigers met een geldig abonnement zoals een studentenkaart of OV-jaarabonnement een boete krijgen wanneer zij vergeten in te checken. Voor het abonnement is veelal fors betaald, maar de vergeetachtige reiziger wordt gezien als ‘zwartrijder’. HTM en Connexxion delen daarbij ook nogal eens ‘uitrijboetes’ uit: hiermee mag de rit worden afgemaakt voor een bedrag van 25 euro, maar er kan achteraf geen bezwaar tegen de boete worden aangetekend.

Juridisch onderzoek

Rover en LSVb vinden dat de vaste klanten van het OV onrecht wordt aangedaan en zijn een dossier gestart via Rechtspraak.nu. Deze organisatie werft donaties voor het starten van een juridisch onderzoek naar de kwestie. Reizigers worden opgeroepen te doneren en zich bij de zaak aan te sluiten.

“Abonnementhouders zijn de trouwe klanten van het OV en verdienen het niet om als zwartrijder behandeld te worden terwijl de reis gewoon betaald is. Met de juridische procedure via Rechtspraak.nu willen wij recht voor deze mensen halen en tot betere afspraken komen, of dit nu in overleg is of voor de rechter”, stelt een woordvoerder van Rover. Meer informatie over de procedure is te vinden via www.rover.nl/ovboetes.

Coulance

Spoorvervoerder NS zegt in een reactie een coulance-beleid te hanteren voor reizigers met een afgekocht reisrecht, zoals een NS-jaarkaart, Altijd Vrij of Weekend Vrij die vergeten zijn in te checken. “Hoofregel blijft wel dat een vervoersbewijs pas geldig is als er is ingecheckt. Verder heeft het als voordeel dat een klant dan gebruik kan maken van ‘de geld terug bij vertraging-regeling’, omdat je dan kan aantonen ook in die periode wel te zijn ingecheckt, maar niet hebt kunnen reizen vanwege een defecte trein of een storing”, aldus woordvoerder Eric Trinthamer van NS.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.