GVB-directeur: vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam

In Amsterdam zullen vanaf 2017 trolleybussen rijden. Dat zegt directeur Alexandra van Huffelen van het GVB. “Het worden andere trolleybussen dan in Arnhem. De trolleybussen die wij willen moeten ook los kunnen rijden van de bovenleiding met batterijen”, aldus de directeur.

“Onze eerste busvloot moet vervangen worden in 2017 en dan wil ik ook al heel graag emissieloze bussen. Daar zullen dan ook al deels trolleybussen tussen zitten. Dat trolleybussen-systeem lijkt voor ons heel interessant”, verklaarde Van Huffelen tegenover BNR.

Infrastructuur

Grote aanpassingen in de infrastructuur zijn volgens de directeur niet nodig. “In veel gevallen zijn de busbanen en de trambanen precies hetzelfde. Je zou de bus voor een deel van de rit kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram, dan is dat opladen ook veel makkelijker.”

De gemeente Arnhem start aan het einde van dit jaar met de pilot Trolley 2.0, dat lijkt op de plannen van Amsterdam. Deze nieuwe trolleybus zal gedeeltelijk onder de draad rijden en daarna tien kilometer buiten de draad, om vervolgens weer onder de draad op te laden. Het unieke van het project in Arnhem is dat om het gelede bussen gaat met een lengte van 18 meter. Arnhem wil met dit initiatief het aantal gasbussen verminderen en heeft uiteindelijk als doel om  een volledige elektrische busconcessie te introduceren.

Lees ook:

Trolleybussen maken Europese comeback met trolleybus 2.0

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “GVB-directeur: vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam”

Evert Bouws|14.10.14|12:15

In Utrecht bestaan plannen om bepaalde lijnen te vertrammen. Maar in de omstandigheden die zich in de stad Utrecht en directe omgeving voordoen – veel routes die gedeeld worden met overige buslijnen, gebrek aan ruimte voor vrije banen – lijkt ook daar een trolleybus 2.0 een veel beter idee.

Eduard de Jong|14.10.14|14:10

Een elektrische bus is een milieuvriendelijk alternatief voor een bus, die rijdt op een fossiele brandstof. Een tram is niet alleen milieuvriendelijk en beantwoordt aan een grote vervoersvraag, maar draagt bovenal bij aan de kwaliteit van de openbare ruimte en de stedelijke omgeving. In Utrecht is er volop ruimte voor een vrije baan, en een tram op de binnenstadsas biedt vanuit alle bovengenoemde invalshoeken een welkome oplossing voor vervoers- en inrichtingsvraagstukken.

Guus Albrecht|28.10.14|14:10

Elektrisch openbaar vervoer valt altijd te verkiezen boven ov dat afhankelijk is van fossiele brandstoffen. De luchtkwaliteit is, hoe dan ook, voor ieders belang en gezondheid. Zowel trolleybussen als trams voldoen daar aan. de opvattingen van zowel Evert Bouws als van Eduard de Jong onderschrijf ik van harte.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB-directeur: vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam | OVPro.nl

GVB-directeur: vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam

In Amsterdam zullen vanaf 2017 trolleybussen rijden. Dat zegt directeur Alexandra van Huffelen van het GVB. “Het worden andere trolleybussen dan in Arnhem. De trolleybussen die wij willen moeten ook los kunnen rijden van de bovenleiding met batterijen”, aldus de directeur.

“Onze eerste busvloot moet vervangen worden in 2017 en dan wil ik ook al heel graag emissieloze bussen. Daar zullen dan ook al deels trolleybussen tussen zitten. Dat trolleybussen-systeem lijkt voor ons heel interessant”, verklaarde Van Huffelen tegenover BNR.

Infrastructuur

Grote aanpassingen in de infrastructuur zijn volgens de directeur niet nodig. “In veel gevallen zijn de busbanen en de trambanen precies hetzelfde. Je zou de bus voor een deel van de rit kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram, dan is dat opladen ook veel makkelijker.”

De gemeente Arnhem start aan het einde van dit jaar met de pilot Trolley 2.0, dat lijkt op de plannen van Amsterdam. Deze nieuwe trolleybus zal gedeeltelijk onder de draad rijden en daarna tien kilometer buiten de draad, om vervolgens weer onder de draad op te laden. Het unieke van het project in Arnhem is dat om het gelede bussen gaat met een lengte van 18 meter. Arnhem wil met dit initiatief het aantal gasbussen verminderen en heeft uiteindelijk als doel om  een volledige elektrische busconcessie te introduceren.

Lees ook:

Trolleybussen maken Europese comeback met trolleybus 2.0

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “GVB-directeur: vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam”

Evert Bouws|14.10.14|12:15

In Utrecht bestaan plannen om bepaalde lijnen te vertrammen. Maar in de omstandigheden die zich in de stad Utrecht en directe omgeving voordoen – veel routes die gedeeld worden met overige buslijnen, gebrek aan ruimte voor vrije banen – lijkt ook daar een trolleybus 2.0 een veel beter idee.

Eduard de Jong|14.10.14|14:10

Een elektrische bus is een milieuvriendelijk alternatief voor een bus, die rijdt op een fossiele brandstof. Een tram is niet alleen milieuvriendelijk en beantwoordt aan een grote vervoersvraag, maar draagt bovenal bij aan de kwaliteit van de openbare ruimte en de stedelijke omgeving. In Utrecht is er volop ruimte voor een vrije baan, en een tram op de binnenstadsas biedt vanuit alle bovengenoemde invalshoeken een welkome oplossing voor vervoers- en inrichtingsvraagstukken.

Guus Albrecht|28.10.14|14:10

Elektrisch openbaar vervoer valt altijd te verkiezen boven ov dat afhankelijk is van fossiele brandstoffen. De luchtkwaliteit is, hoe dan ook, voor ieders belang en gezondheid. Zowel trolleybussen als trams voldoen daar aan. de opvattingen van zowel Evert Bouws als van Eduard de Jong onderschrijf ik van harte.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.