EBS, busvervoerder, concessie Waterland

Drie inschrijvers voor OV-concessie regio Haarlem-IJmond

De provincie Noord-Holland heeft van drie vervoerders een aanbieding ontvangen voor het busvervoer in de regio Haarlem-IJmond voor de komende 10 jaar. Vervoerders EBS, Connexxion en Syntus brachten een bod uit. De busconcessie geldt voor de periode van 13 december 2015 tot en met medio december 2025.

De inschrijving van EBS op deze concessie is opvallend. Aan het begin van dit jaar werd bekend dat EBS jaarlijks miljoenen euro’s verliest in de regio Waterland vanwege een inschattingsfout bij de aanbesteding van de OV-concessie. Om de concessie rendabel te maken maakte de vervoerder, naast een groot aantal interne maatregelen, een nieuw vervoersplan waarbij de dienstregeling op de schop ging.

Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt ten westen van Amsterdam en loopt van Zandvoort tot Krommenie. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.

Aanbesteding

De provincie wil met deze aanbesteding de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Haarlem-IJmond zoveel mogelijk behouden. In het Programma van Eisen is veel aandacht voor een verdere verbetering van de dienstverlening, waaronder een betrouwbare dienstuitvoering en verhoging van het comfort. Al deze aspecten worden bij de beoordeling betrokken.

Gedeputeerde Staten besloten eerder al om voor deze concessie 18 miljoen euro meer uit te trekken dan nu beschikbaar is voor de huidige concessie. Volgens de provincie wordt dit gedaan door de “gewijzigde financieel-economische omstandigheden en het gestegen kostenniveau in de afgelopen jaren”.

Verduurzaming

De provincie wil het openbaar vervoer verder verduurzamen van het openbaar vervoer en stelt daarom eisen op het gebied van uitstoot van het materieel en beperkingen van het geluidsniveau. In de aanbesteding zijn partijen uitgedaagd om de overgang naar emissieloos rijden (zero emissie) vorm te geven. Zero emissie beperkt zich niet alleen tot elektrisch vervoer. Er zijn ook andere technieken en ontwikkelingen die daar aan bij kunnen dragen. Op 18 december maakt de provincie bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Drie inschrijvers voor OV-concessie regio Haarlem-IJmond”

Ricardo Boulanger|05.11.14|17:08

De Concessie die EBS heeft in Waterland zal nooit rendabel te maken zijn. M Men vervoert in de ochtend extra veel bussen met forenzen naar Amsterdam en gaat dan weer bijna of leeg retour. Dit herhaalt zich in de avond spits andersom. Deze consessie houdt dus altijd het nadeel van heel veel lege kilometers. En kan naar mijn mening bijna niet winstgevend ge-exploiteerd worden Dan is het stads en regio vervoer voor regio IJmond-Haarlem veel interessanter en mogelijk winstgevend te exploiteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Drie inschrijvers voor OV-concessie regio Haarlem-IJmond | OVPro.nl
EBS, busvervoerder, concessie Waterland

Drie inschrijvers voor OV-concessie regio Haarlem-IJmond

De provincie Noord-Holland heeft van drie vervoerders een aanbieding ontvangen voor het busvervoer in de regio Haarlem-IJmond voor de komende 10 jaar. Vervoerders EBS, Connexxion en Syntus brachten een bod uit. De busconcessie geldt voor de periode van 13 december 2015 tot en met medio december 2025.

De inschrijving van EBS op deze concessie is opvallend. Aan het begin van dit jaar werd bekend dat EBS jaarlijks miljoenen euro’s verliest in de regio Waterland vanwege een inschattingsfout bij de aanbesteding van de OV-concessie. Om de concessie rendabel te maken maakte de vervoerder, naast een groot aantal interne maatregelen, een nieuw vervoersplan waarbij de dienstregeling op de schop ging.

Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt ten westen van Amsterdam en loopt van Zandvoort tot Krommenie. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.

Aanbesteding

De provincie wil met deze aanbesteding de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Haarlem-IJmond zoveel mogelijk behouden. In het Programma van Eisen is veel aandacht voor een verdere verbetering van de dienstverlening, waaronder een betrouwbare dienstuitvoering en verhoging van het comfort. Al deze aspecten worden bij de beoordeling betrokken.

Gedeputeerde Staten besloten eerder al om voor deze concessie 18 miljoen euro meer uit te trekken dan nu beschikbaar is voor de huidige concessie. Volgens de provincie wordt dit gedaan door de “gewijzigde financieel-economische omstandigheden en het gestegen kostenniveau in de afgelopen jaren”.

Verduurzaming

De provincie wil het openbaar vervoer verder verduurzamen van het openbaar vervoer en stelt daarom eisen op het gebied van uitstoot van het materieel en beperkingen van het geluidsniveau. In de aanbesteding zijn partijen uitgedaagd om de overgang naar emissieloos rijden (zero emissie) vorm te geven. Zero emissie beperkt zich niet alleen tot elektrisch vervoer. Er zijn ook andere technieken en ontwikkelingen die daar aan bij kunnen dragen. Op 18 december maakt de provincie bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Drie inschrijvers voor OV-concessie regio Haarlem-IJmond”

Ricardo Boulanger|05.11.14|17:08

De Concessie die EBS heeft in Waterland zal nooit rendabel te maken zijn. M Men vervoert in de ochtend extra veel bussen met forenzen naar Amsterdam en gaat dan weer bijna of leeg retour. Dit herhaalt zich in de avond spits andersom. Deze consessie houdt dus altijd het nadeel van heel veel lege kilometers. En kan naar mijn mening bijna niet winstgevend ge-exploiteerd worden Dan is het stads en regio vervoer voor regio IJmond-Haarlem veel interessanter en mogelijk winstgevend te exploiteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.