Syntus trekt bezwaar in, Connexxion wil uitstel start concessie Zeeland

Directeur, Bart Schmeink, Connexxion

Busvervoerder Syntus heeft het bezwaar tegen de gunning van de busconcessie in Zeeland ingetrokken. Dat deed de vervoerder vlak voordat deze zaak voor het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) diende. Connexxion heeft direct daarna het verzoek bij het College ingediend om de ingang van de concessie uit te stellen naar  12 juli 2015, bij de ingang van de nieuwe dienstregeling. Volgens directeur Bart Schmeink van Connexxion is de oorspronkelijke ingangsdatum van 14 december 2014 door de ingediende bezwaren niet langer haalbaar. Het CBb behandelde deze zaak dinsdag.

Schmeink: “De korte overgang van de oude naar de nieuwe concessie levert voor Connexxion diverse moeilijkheden op. De rechter gaf tijdens de zitting aan hier begrip voor te hebben, maar vond het lastig om hierover een uitspraak te doen. Daarom vroeg hij aan de partijen of zij er nog heil in zagen om opnieuw om tafel te gaan. En zowel Connexxion als de provincie hebben hiermee ingestemd.” De nieuwe concessie heeft een duur van tien jaar.

Busconcessie

Schmeink: “De concessie Zeeland is een nieuwe concessie met behoorlijke systeemsprongen. Daarbij zijn een groot aantal randvoorwaarden ook nog niet door de provincie Zeeland ingevuld. Wij kunnen nu niet gehouden worden aan de oorspronkelijke concessievoorwaarden.” Connexxion heeft daarnaast vanwege de bezwaarprocedure gewacht met het bestellen van nieuw busmaterieel. “Als Syntus alsnog de concessie zou winnen en wij hadden al bussen aangeschaft, dan had ons dat geld gekost.” Connexxion gaat voor de nieuwe concessie 58 nieuwe Euro VI-bussen aanschaffen. Op verzoek van de provincie blijft de busvervoerder met de huidige 43 aardgasbussen rijden, omdat deze nog niet zijn afgeschreven.

Connexxion wil nu dat de provincie Zeeland 3,5 miljoen euro betaalt om de tijd tot de ingang van de nieuwe concessie te overbruggen. De provincie is niet van plan om dit bedrag aan Connexxion te betalen. Ook is de provincie het oneens met de voorgestelde ingangsdatum van 12 juli 2015. Ze heeft 12 maart 2015 voorgesteld als nieuwe startdatum van de concessie. Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion: “In de nieuwe concessie gaan wij met minder bussen rijden. Zo lang die nieuwe concessie niet ingaat, moeten wij langer met meer bussen blijven rijden dan was voorzien. Wij hebben contracten met onderaannemers en onderhoudsbedrijven die aflopen, dus dat kost ons geld.”

Gunning

Connexxion is op dit moment de huidige vervoerder in Noord- en Midden-Zeeland. Veolia verzorgt het busvervoer in Zeeuws-Vlaanderen. Naast Syntus schreef ook Arriva in op de busconcessie. Bij de gunning gaf gedeputeerde George van Heukelom van de provincie Zeeland aan dat Connexxion zich heeft onderscheiden ten opzichte van de andere vervoerders met de manier waarop zij de scholieren op dit moment al vervoert.

Connexxion moet 20 procent bezuinigen op het OV. Op de plekken waar geen openbaar vervoer meer wordt aangeboden vult het zogenaamde flexnet het gat op. Dit zijn kleine belbussen, ook wel haltetaxi genoemd, die van halte naar halte rijden. Deze bussen rijden op uren of naar plaatsen waar het reguliere OV niet rijdt. De prijs van de haltetaxi zit tussen het tarief van het OV en een reguliere taxi in.

Kleinschalig vervoer

Ondanks de kritiek van reizigersorganisaties over vervanging van grote bussen door belbussen, zegt Schmeink al goede ervaringen te hebben opgedaan met kleinschalig vervoer. “Het maakt reizigers echt niet uit of het een kleine of grote bus is. Wij hebben bij andere concessies al goede ervaringen opgedaan met de inzet van kleinschalig vervoer. Daarnaast hebben de nieuwe, grote bussen straks meer capaciteit.”

“We proberen in de concessie Zeeland met meer gevarieerde blusvloot toch aan de vraag te voldoen. Dit is een eerste stap in vraagafhankelijk OV. De concessies zijn nu nog te veel aanbod gestuurd”, zegt de directeur.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.