Connexxion en provincie Zeeland bereiken akkoord over OV-concessie
Connexxion en de provincie Zeeland hebben een akkoord bereikt over de OV-concessie in Zeeland. De nieuwe busconcessie start op 14 december 2014, maar de 58 nieuwe Euro VI-bussen die Connexxion heeft besteld gaan pas vanaf 12 juli volgend jaar rijden. Verder is er afgesproken dat Connexxion 2,5 miljoen euro compensatie krijgt om de huidige dienstregeling tot 1 maart 2015 te blijven uitvoeren.
Er is een vertraging in de aanbesteding van het busvervoer in Zeeland ontstaan doordat mede-inschrijver Syntus een bezwaar tegen de gunning van de concessie aan Connexxion had ingediend. Sytus trok het bezwaar in vlak voordat deze zaak voor het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) diende.
Nieuwe dienstregeling
Connexxion heeft direct daarna het verzoek bij het College ingediend om de ingang van de concessie uit te stellen naar 12 juli 2015, bij de ingang van de nieuwe dienstregeling. Maar na onderhandelingen hebben Connexxion en de provincie afgesproken om op 1 maart 2015 met de nieuwe dienstregeling te starten.
Connexxion eiste ook een geldbedrag van 3,5 miljoen euro van de provincie om de tijd tot de ingang van de nieuwe concessie te overbruggen. Nu is afgesproken dat de provincie Connexxion met 2,5 miljoen euro tegemoet komt. Dit bedrag bestaat uit exta kosten voor het tot 1 maart uitvoeren van de huidige dienstregeling (0,7 miljoen euor) en extra implementatiekosten (1,8 miljoen euro).
Kosten
Deze kosten worden gedekt door een kleine verhoging van het kilometertarief, het inzetten van andere buurtbussen dan gepland en het centraal huisvesten van de verkeersleiding. Ondanks deze verhoging, blijft het openbaar vervoer volgens de provincie “landelijk gezien het goedkoopste”.
Connexxion heeft voor de nieuwe concessie 58 nieuwe Euro VI-bussen besteld. Op verzoek van de provincie blijft de busvervoerder met de huidige 43 aardgasbussen rijden, omdat deze nog niet zijn afgeschreven.
Busconcessie
Connexxion krijgt in de nieuwe concessie een bezuinigingsopdracht van 20 procent mee. Om die te realiseren, wordt het openbaar vervoer vraaggestuurd ingezet. Dat betekent dat het busvervoer op minder rendabele lijnen komt te vervallen. Als er op die lijnen geen (buurt)bus meer rijdt, dan worden er haltetaxi’s ingezet. De haltetaxi is vervoer op afroep en brengt reizigers van de dichtsbijzijnde halte van zijn huis naar een halte van het vaste busnet.
Marieke van Gompel
Lees ook: