Softwarefout oorzaak van onterechte afboeking OV-chip Connexxion

Connexxion, bus, Goes, Zeeland

Connnexxion heeft in samenwerking met fabrikant Thales het probleem ontdekt van de onterechte afboekingen van saldo van de OV-chipkaart van een aantal reizigers. Het gaat om een softwarefout. Connexxion meldt dat dit probleem op 1 januari 2015 zal zijn verholpen. Vanwege de nieuwe tarieven die per 1 januari gelden, is het volgens de vervoerder niet mogelijk om dit probleem eerder te verhelpen.

Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion: “Na verregaand onderzoek in samenwerking met Thales is gebleken dat het om een complex software-probleem gaat. Als we de nieuwe software erop zetten, dan is het probleem verholpen. Maar we kunnen dit pas doen bij ingang van de nieuwe tarieven per 1 januari 2015. De ervaring leert als we dit eerder doen dat dit mogelijk tot nieuwe problemen kan leiden.”

Onterechte afboekingen

Uit intern onderzoek blijkt volgens Connexxion dat het probleem zich voordeed bij 0,1 procent van alle reistransacties van reizigers met een abonnement. Connexxion is naar aanleiding van de onterechte afboekingen een compensatieproces voor deze groep gestart. Abonnementhouders die bij het inchecken in de bus werden geconfronteerd met een te laag saldo kregen gewoon toegang tot de bus en konden hun reis vervolgen. Bij de verkoop- en ophaalpunten kregen reizigers het ten onrechte afgeschreven saldo teruggestort op de kaart.

Connexxion gaat de oplossing in twee fases doorvoeren. Met de eerste fase is Connexxion afgelopen woensdag begonnen. Het aantal getroffen reizigers wordt met 70 procent teruggebracht tot 0,03 procent van het aantal reistransacties. De tweede fase, die er voor zorgt dat ook de laatste gevallen worden opgelost, verwacht Connexxion 1 januari te hebben afgerond. Tot die tijd blijft de coulanceregeling gelden en worden alle onterechte afschrijvingen direct gecompenseerd.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.