Proef met gratis OV voor oudere minima A’dam uitgebreid

tramlijn 4, GVB,

De gemeente Amsterdam gaat de proef met gratis openbaar vervoer voor ouderen met een minimuminkomen voortzetten en uitbreiden. Ouderen kunnen voortaan de gehele dag gratis reizen, in plaats van alleen in de daluren.

Het aantal ouderen dat gebruik kan maken van de regeling wordt ook groter omdat het college eerder al heeft besloten de inkomensgrens voor minimavoorzieningen te verhogen van 110 procent naar 120 procent van het wettelijk sociaal minimum.

Drie gratis OV-dagkaarten

Kinderen met een Stadspas krijgen vanaf het voorjaar van 2015 drie gratis OV-dagkaarten, met twee gratis OV-dagkaarten voor hun begeleiders. Hierdoor moet het voor kinderen uit minimagezinnen makkelijker worden om gebruik te maken van de Stadspas.

Aan het eind van volgend jaar wordt gekeken of kinderen door de gratis OV-dagkaarten ook meer gebruik hebben gemaakt van de activiteiten die de Stadspas aanbiedt, zoals bijvoorbeeld uitstapjes naar attracties en sportactiviteiten.

Sociaal minimum

Het wettelijk sociaal minimum is het bedrag dat mensen minimaal nodig hebben om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Het bedrag, dat twee keer per jaar wordt vastgesteld door de overheid. 110 procent van het wettelijk sociaal minimum is voor een gezin, onder de pensioengerechtigde leeftijd, €21.068,00 per jaar (fiscaal bruto). 120 procent is €22.983,00. Voor een alleenstaande is 110 procent €16.166,00 en 120 procent €17.636,00.

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Proef met gratis OV voor oudere minima A’dam uitgebreid”

Ricardo Boulanger|09.01.15|01:01

Beste Paul,
Nee sorry, ik ben geen medewerker bij het GvB. Maar wel betrokken bij het OV in Amsterdam.
Helaas is de aanbesteding van het OV in Amsterdam net als eigenlijk in heel Nederland meer een politieke aangelegenheid. Het GvB is immers 100% eigendom van de aanbesteder.
Zolang die belangen boven de kwaliteit en uitvoerbaarheid staan zal het OV nooit worden wat het moet zijn.

Paul Lamote|06.01.15|13:54

@Ricardo Boulanger (of mag ik gewoon Richard Bakker van het GVB zeggen?)
Het GVB heeft zelf geopteerd voor ondershandse gunning van de concessie en dan ben qua onderhandelingspositie nu eenmaal inderdaad in het nadeel. Ze hadden ook kunnen opteren voor een openbare aanbesteding maar kennelijk ontbrak het vertrouwen dat ze dan concurrerend zouden zijn.

Ricardo Boulanger|06.01.15|08:35

Latsig voor een bedrijf als het GVB is dat het eigendom is van Amsterdam. Ze wringen bij de aanbesteding het GVB helemaal uit en weten dat het GVB niet anders kan. Bizar voorbeeld is de malus op punctualiteit. Amsterdam organiseert van alles en nog wat waardoor de stad (deels) afgesloten word, Denk aan de Marathon,Sinterklaas, Demonstraties etc waardoor het OV grotendeels niet kan rijden of vastloopt. Maar geeft vervolgens het GVB wel een boete omdat ze hun punctualiteit niet gehaald hebben.

Ricardo Boulanger|06.01.15|08:28

Peter,

Tarieven worden jaarlijks voorgesteld door het GVB aan de SRA en die kunnen dat goed of afkeuren. Niet andersom.
En de SRA heeft denk ik voldoende budget om het OV goed te laten functioneren. Maar omdat de SRA eigenlijk de Stadsdeelraden van Amsterdam zijn die elk hun eigen politieke belangen hebben zijn de gelden jarenlang onjuist besteed. gevolg is dat de infrastructuur voor het OV ernstig in onderhoud te kort is gekomen en men de vervoerder kort en dat geld deels in infra stopt.

Peter|05.01.15|12:54

@Ricardo
Dat het GVB die reizigers niet op eigen kosten gaat vervoeren snapt iedereen en dus ook dat het geld ervoor ergens anders vandaan moet komen. Omdat de SRA niet goed bij kas is, is de kans dat ze het uit eigen budget gaan betalen erg klein. En omdat de SRA ook de tarieven vaststelt, is het erg verleidelijk om het via hogere tarieven bij de overige reizigers op te gaan ophalen zoals Paul suggereert. Sowieso vind ik het ongewenst dat de OV-tarieven voor inkomenspolitiek worden gebruikt.

Ricardo Boulanger|05.01.15|08:54

Paula,
De voorwaarden worden door de SRA (Stadsregio Amsterdam) gemaakt.
Indien zij van mening zijn dat men deze doelgroep gratis wil vervoeren zullen zij daar het GVB voor moeten compenseren. Daar in de huidige aanbesteding de SRA zijn bijdrage al halveert(!) (dank aan Schmeink die vervolgens naar Connexion overstapte) en de eisen alleen maar hoger zet, zal het GVB dit echt niet uit eigen zal of die van andere reizigers halen. de vegoeding komt dus uit het budget van de gemeente Amsterdam.

Paul Lamote|02.01.15|21:14

En wie gaat de kosten van deze cadeautjes betalen? Weer de vol betalende reiziger via de zoveelste tariefsverhoging?