Rover: veel klachten over verplicht vernieuwen OV-chipkaart

Inchecken, OV-chippaal, OV-chipkaart

Veel reizigers klagen over de kosten van het verplicht aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart. De kaart verloopt automatisch na vijf jaar, ook als hij nog in orde is. Daardoor worden reizigers onnodig op kosten gejaagd, vindt reizigerorganisatie Rover. Ook het OV loket meldt veel klachten te hebben ontvangen over de kosten van de aanschaf van de OV-chipkaarten.

Het OV-loket heeft in 2014 veel meer klachten binnengekregen dan voorgaande jaren. In totaal kwamen er afgelopen jaar bijna 8000 klachten binnen. Dat zijn er 1157 meer dan in 2013. Daarbij waren reizigers met name ontevreden over de OV-chipkaart die vorig jaar verplicht werd.

Productiekosten

Het merendeel van de OV-chipkaarten zijn na 2009 gekocht. Inmiddels dienen veel reizigers hun OV-chipkaart te vervangen, omdat deze al vijf jaar in hun bezit is. Voor veel reizigers is dit een onaangename verrassing, vindt Rover. Reizigers klagen zowel over ‘het gedoe’ van een nieuwe kaart aanvragen als de verplichte kosten.

Een nieuwe OV-chipkaart kost 7,50 euro. Dit terwijl uit de jaarcijfers van chipkaartproducent TLS blijkt, dat de productiekosten van een kaart 1,18 euro bedragen. Wie het saldo van een anonieme verlopen chipkaart terug wil, moet alsnog al zijn gegevens achterlaten. Wie zijn OV-chipkaart niet meer wil verlengen, betaald 2,50 euro om het resterende saldo terug te krijgen. NS-abonnementhouders krijgen gratis een vervangende kaart wanneer de oude is verlopen. Rover zou het liefst zien dat de OV-chipkaart als drager van het betaalde reisproduct helemaal gratis zou zijn.

 

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Rover: veel klachten over verplicht vernieuwen OV-chipkaart”

Ferry Bergmans|23.10.22|16:01

De telefonische hulp is ook diep bedroevend.

denis kleintjens|28.11.15|19:36

er schijnt een petitie te lopen die we kunnen ondertekenen maar ik vind niets terug op uw website