VNO-NCW: Slimme stad vereist slimme mobiliteit

Hans de Boer, voorzitter, VNO-NCW

Volgens het new climate initiative van de mondiale commissie voor economie en klimaat is de compacte stad met een fijnmazig OV-netwerk de toekomst. De OV-sector moet dit jaar daarom duidelijk maken dat die slimme stad niet kan bestaan, zonder slimme faciliteiten voor mobiliteit. Dat zei voorzitter van VNO-NCW Hans de Boer dinsdag bij de KNV nieuwjaarsreceptie.

Nederland wil van de ‘slimme stad’ een speerpunt maken voor haar voorzitterschap van de Europese Unie in 2016. Algemeen voorzitter Pieter Hofstra van KNV benadrukte dat innovatie wordt aangejaagd door ICT. “De mogelijkheden om als openbaar vervoer en taxi te concurreren met de auto voor de deur nemen hand over hand toe.” Maar ook de groeiende behoefte aan duurzaamheid biedt volgens hem nieuwe kansen voor ondernemers in reizigers en goederenvervoer.

Achterland-verbindingen

Bij de afspraken over het spoorgoederenvervoer en de Tweede Maasvlakte hoort een beleid dat gericht is op de ontwikkeling van de achterland-verbindingen. Kabinetsbesluiten over een forse verhoging van de gebruikersvergoeding zijn daarmee strijdig. De Boer benadrukte het belang van goede spoorverbindingen naar het achterland, en met name Duitsland, als noodzakelijk onderdeel van de concurrentiekracht van de Nederlandse industrie en de zeehavens.

Eén van de strategische doelen die De Boer tijdens zijn voorzitterstermijn voor de Nederlandse economie heeft gesteld, is te bewerkstelligen dat iedere toerist die Nederland bezoekt, één nacht langer blijft, om de vele bezienswaardigheden te bezoeken. Daarbij zijn touringcars onmisbaar: dankzij hun flexibiliteit en comfort zijn ze bij uitstek geschikt om de vakantiegangers te vervoeren. En dragen ze in belangrijke mate bij aan de gastvrijheid die Nederland de buitenlandse bezoekers te bieden heeft.

Taxi

Over nieuwe toetreders op de taximarkt stelt De Boer dat deze door de Nederlandse taxiwereld op heel gewogen manier tegemoet zijn getreden, maar ook dat nieuwe toetreders moeten functioneren binnen de wet.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “VNO-NCW: Slimme stad vereist slimme mobiliteit”

Peter|21.01.15|17:40

Ik betwijfel dit ten zeerste. Een fijnmazig OV betekent in de praktijk ook een infrequent OV, het probleem waar het OV in veel Nederlands steden momenteel ook mee worstelt. Want juist die lage frequenties jagen de potentiële reizigers de auto in.