Elektrische bus brengt reiziger naar halte in gebouw

Volvo, Electric Hybrid, Gotenburg, Zweden

Elektrische busvervoer gaat het vastgoed in de toekomst veranderen. Elektrische bussen kunnen, anders dan dieselbussen, gebouwen binnen rijden. Dat kan omdat ze emissievrij zijn en weinig geluid produceren. Dit biedt de mogelijkheid om vervoersknooppunten in gebouwen aan te leggen, zoals universiteiten. Een student zou dan, bij wijze van spreken, voor zijn collegezaal kunnen worden afgezet. Dat zegt Bas Dubois, directeur Frankrijk en Benelux bij Volvo Bus. “De reiziger profiteert hiervan, omdat hij hierdoor letterlijk op zijn punt van bestemming belandt.”

De ontwikkeling van vervoersknooppunten in gebouwen is bijvoorbeeld in het Zweedse Gotenburg te zien. Daar start op 23 juni een volelektrische buslijn die gaat rijden tussen twee campussen van de Chalmers universiteit in de stad. De bussen rijden bij één van de campussen het gebouw in, waardoor studenten nog sneller in de collegezaal kunnen zijn. Dit zou ook voor het winkelend publiek een uitkomst zijn. “Winkelcentrum Hoog Catherijne in Utrecht zou ook een uitstekend indoor busknooppunt kunnen zijn”, zegt, zegt Dubois.

Volledig elektrische buslijn

De drie elektrische bussen die tussen de twee campussen in Gotenburg gaan rijden zijn volelektrisch en worden geleverd door Volvo. Dubois: “Het gaat om een van de eerste volledige elektrische buslijnen in Europa, waarbij de bussen tijdens de dienst op de route worden bijgeladen. De bussen worden op beide eindpunten bijgeladen.

In de toekomst zal de ontwikkeling van ‘indoor’ bushaltes verder doorzetten, zo verwacht Dubois. “Het voordeel van elektrische bussen is dat ze geen emissie uitstoten. Daarnaast rijden ze geruisloos, waardoor ze bij het in- en uitrijden amper geluidsoverlast veroorzaken.”

Stille voertuigen

“Als je aan een stedeling vraagt wat invloed heeft op zijn leven, dan is een van de aspecten die hij noemt geluid. Daarom zijn stille voertuigen een belangrijk component voor vastgoed. Geluidsoverlast brengt de waarde van vastgoed omlaag. Daardoor kan elektrisch busvervoer ertoe bijdragen om een stad aantrekkelijk te maken.”

Volgens Dubois zal in de steden het openbaar vervoer per bus steeds meer richting elektrisch gaan. “Op wereldniveau woont op dit moment meer dan de helft van de wereldbevolking in grote steden. In 2050 zal dat tweederde zijn. Daardoor groeien problemen zoals luchtvervuiling, lawaai en zal door verstopping van steden door verkeer een grote behoefte aan goed OV ontstaan.”

New energy buses

Door deze ontwikkelingen zal de markt voor elektromobiele producten vergroten, verwacht Dubois. “In China hebben overheden besloten om de eis te stellen dat er in de twintig grote steden minimaal duizend ‘new energy buses’ komen, zoals hybride, elektrische en gasbussen.” Volvo heeft in een joint venture met Chinese fabrikant SAIC hiervoor 2500 bussen geleverd.

Shanghai is de stad waar wereldwijd de meeste Volvo-bussen rondrijden. Daar rijden ruim zevenduizend bussen van de fabrikant rond. Volvo heeft samen met SAIC (50-50) een busfabriek onder de naam Sunwin in Shanghai. Daar worden bussen onder de Volvo brand, maar ook onder de naam Sunwin geproduceerd.

Oplaadinfrastructuur

In China rijden er veel bussen rond die zware batterij-pakketten dragen en daardoor de hele dag kunnen rondrijden. “Een groot nadeel hiervan is, dat door de ruimte en het gewicht dat die batterijen innemen minder passagiers in de bussen passen.”

Ook wordt er in het Aziatische land gewerkt met oplaadinfrastructuur bij de haltes, waardoor de bussen tijdens de rit bijladen. “Dit is innovatief, maar beperkt toepasbaar, omdat dit zware infrastructuur betreft waarmee hoge kosten gepaard gaan. Onze strategie is om zo goed mogelijk te rijden en om tussentijds één keer bij te laden. Het is voor de levensduur van de batterijen ook beter om ze niet helemaal leeg te rijden. Een geoptimaliseerde laadstrategie zorgt voor in de laagste exploitatiekosten”, aldus Dubois. [partner volvo]

Marieke van Gompel

De route van de elektrische buslijn in het Zweedse Gotenburg:

Route, elektrische bus, Gotenburg, Zweden

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.