TNO: flinke verbetering van zero emissie bussen

De inzet van zero emissie bussen kan de komende jaren fors worden verbeterd. Voertuigen op waterstof of elektriciteit kunnen de komende tien jaar efficiënter worden gebruikt door onder andere verbetering van de batterijtechnologie en verkorting van de laadtijd. Dat zegt kennisinstituut TNO op basis van onderzoek naar diverse duurzame bussen die de afgelopen tijd in Nederland hebben gereden. De onderzoekers geven ook aan dat uitstootvrije bussen nog niet voor elke methode van inzet geschikt zijn, maar dat dat in de toekomst kan veranderen.

Momenteel rijden er in Nederland diverse bussen op alternatieve aandrijftechnieken, bijvoorbeeld plug in hybride of waterstof. TNO bekeek een zestal van dergelijke bussen, analyseerde de resultaten en concludeerde dat op verschillende vlakken ruimte is voor een efficiencyslag.

Onderzoek

Het instituut voerde het onderzoek uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het onderzocht de voertuigen aan de hand van diverse criteria, onder andere energieverbruik, passagierscapaciteit en de tijd die nodig is om een accu op te laden of waterstof te tanken. Daarnaast werden onder meer rijstijl en weersomstandigheden meegenomen.

”Praktijkomstandigheden zijn mede bepalend voor de vraag welk type bus in welke situatie geschikt is. Dat hierbij verder gekeken moet worden dan naar het simpelweg ‘vervangen’ van een conventionele bus door een zero emissie bus, komt duidelijk uit de resultaten naar voren”, aldus de onderzoekers in het rapport.

Uitstootvrij

”De eigenschappen van de bus in relatie tot de praktijkomstandigheden vragen aanpassingen, om op die manier zoveel mogelijk kilometers uitstootvrij te kunnen rijden en om tot een zo gunstig mogelijk kostenplaatje te komen. Het vereist een andere manier van denken.”

TNO denkt daarbij aan het besparen van kosten door gebruik te maken van een kleinere batterij en die vaker op te laden. Daar moet dan wel de dienstregeling zonodig op worden aangepast. Een andere mogelijkheid is een gedeeltelijke trolley-oplossing, die wellicht goedkoper is dan andere manieren van opladen.

Duurzaam

De overheid ondertekende drie jaar geleden de Green Deal Zero Emissie Busvervoer. Daarin is het doel geformuleerd om in 2025 alle OV-bussen te hebben voorzien van duurzame aandrijving. Dit moet ervoor zorgen dat over tien jaar de uitstoot van schadelijke stoffen gereduceerd is tot nul.

In het openbaar vervoer worden de laatste tijd ook al diverse stappen gezet om te verduurzamen. Zo rijden er op verschillende plekken bussen op waterstof of elektriciteit. Ook kondigde onlangs gemeente Amsterdam en de lokale vervoerder GVB aan dat het openbaar vervoer in 2025 volledig uitstootvrij moet rijden, waarbij niet alleen gekeken wordt naar bussen.

Voertuigen

Die voertuigen vormen echter wel een belangrijk onderdeel van de OV-vloot en de duurzame varianten hebben absoluut potentie, denkt het onderzoeksinstituut. Echter, voordat deze grootschalig kunnen worden ingezet is toekomstig onderzoek noodzakelijk, bijvoorbeeld over het gedrag van de voertuigen bij extreme kou of warmte.

TNO noemt dan ook het stapsgewijs invoeren van zero emissie-bussen als optie, te beginnen bij de situaties waarbij de uitstootvrije voertuigen al voldoen aan de inzetbehoefte. ”Op deze manier kan ervaring worden opgedaan met het concept en kan het fungeren als een opstapje naar volledige zero emissie busvervoer.”

Tom van Gurp

Lees ook: Amsterdamse bussen over tien jaar volledig uitstootvrij

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.