Alstom lanceert nieuwe ondergrondse laadinfrastructuur voor tram en bus

Een nieuwe ondergrondse laadinfrastructuur maakt het mogelijk om zowel trams als elektrische bussen in minder dan 20 seconden op te laden. Alstom lanceerde het SRS-systeem (Stationair Recharge Solution) deze week op de UITP-beurs in Milaan.

Directeur Léon Linders van Alstom: “Het SRS-systeem is een goed alternatief voor bovenleiding-infrastructuur. De kosten van de ondergrondse laadinfrastructuur liggen veel lager dan die van bovenleiding, omdat de laadinfrastructuur op een reguliere bus- of tramlijn in de stad maar ongeveer op drie plekken hoeft te worden geïnstalleerd en onderhouden. Daarnaast heeft de ondergrondse laadinfrastructuur als voordeel dat het het stadsbeeld niet ontsiert, wat bij bovenleiding-infrastructuur wel het geval is.”

Laadinfrastructuur

SRS is gebaseerd op de techniek van de beproefde Alstom APS-techniek (Alimentation par le sol) die gebruikt wordt door Citadis-trams. Waar APS stroom geeft aan rijdende trams, laadt SRS de tram binnen 20 seconden bij als hij bij een halte staat.

De elektrische stroom komt van compacte voedingskasten die geïnstalleerd worden onder het wegdek bij een tram- of bushalte. Platen die onder de tram- of bus zijn gemonteerd maken contact met het laadpunt tijdens het halteren. Supercapacitors die op het dak van de tram of bus liggen slaan de energy op en geeft weer stroom af om het voertuig te laten rijden.

SRS

Samenwerkingsproject

Alstom gaat de SRS-oplossing ook uitbreiden naar hybride vrachtwagens. Het gaat om een samenwerkingsproject tussen Alstom en Volvo dat gaat onder de naam ‘Electrical Road Systems’. Beide bedrijven voeren een studie uit naar een methode waarbij twee stroomleidingen in het wegdek zijn ingebouwd.

Daardoor kan de elektriciteit onder het rijden aan de trucks worden geleverd via een stroomafnemer op het voertuig. Deze technologie wordt sinds 2012 beproefd. Het testprogramma zal eind 2015 afgerond zijn en dan zullen ook de resultaten worden gepresenteerd.

Marieke van Gompel

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alstom lanceert nieuwe ondergrondse laadinfrastructuur voor tram en bus | OVPro.nl

Alstom lanceert nieuwe ondergrondse laadinfrastructuur voor tram en bus

Een nieuwe ondergrondse laadinfrastructuur maakt het mogelijk om zowel trams als elektrische bussen in minder dan 20 seconden op te laden. Alstom lanceerde het SRS-systeem (Stationair Recharge Solution) deze week op de UITP-beurs in Milaan.

Directeur Léon Linders van Alstom: “Het SRS-systeem is een goed alternatief voor bovenleiding-infrastructuur. De kosten van de ondergrondse laadinfrastructuur liggen veel lager dan die van bovenleiding, omdat de laadinfrastructuur op een reguliere bus- of tramlijn in de stad maar ongeveer op drie plekken hoeft te worden geïnstalleerd en onderhouden. Daarnaast heeft de ondergrondse laadinfrastructuur als voordeel dat het het stadsbeeld niet ontsiert, wat bij bovenleiding-infrastructuur wel het geval is.”

Laadinfrastructuur

SRS is gebaseerd op de techniek van de beproefde Alstom APS-techniek (Alimentation par le sol) die gebruikt wordt door Citadis-trams. Waar APS stroom geeft aan rijdende trams, laadt SRS de tram binnen 20 seconden bij als hij bij een halte staat.

De elektrische stroom komt van compacte voedingskasten die geïnstalleerd worden onder het wegdek bij een tram- of bushalte. Platen die onder de tram- of bus zijn gemonteerd maken contact met het laadpunt tijdens het halteren. Supercapacitors die op het dak van de tram of bus liggen slaan de energy op en geeft weer stroom af om het voertuig te laten rijden.

SRS

Samenwerkingsproject

Alstom gaat de SRS-oplossing ook uitbreiden naar hybride vrachtwagens. Het gaat om een samenwerkingsproject tussen Alstom en Volvo dat gaat onder de naam ‘Electrical Road Systems’. Beide bedrijven voeren een studie uit naar een methode waarbij twee stroomleidingen in het wegdek zijn ingebouwd.

Daardoor kan de elektriciteit onder het rijden aan de trucks worden geleverd via een stroomafnemer op het voertuig. Deze technologie wordt sinds 2012 beproefd. Het testprogramma zal eind 2015 afgerond zijn en dan zullen ook de resultaten worden gepresenteerd.

Marieke van Gompel

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.