Conny Bieze, UITP, congres, Milaan, gedeputeerde, Gelderland

Bieze: Bus verdwijnt nadat mensen platteland verlaten

De meeste grote steden hebben te maken met een toenemend aantal inwoners, wat flinke vraagstukken voor de mobiliteit met zich meebrengt. De provincie Gelderland heeft echter te maken met een steeds leger platteland. “De bus verdwijnt nadat de mensen zijn vertrokken in de plattelandsgebieden”, zei gedeputeerde Conny Bieze tijdens het UITP-congres in Milaan.

De provincie Gelderland is dan ook flink bezig om te kijken hoe mobiliteit toch gegarandeerd kan worden voor het lege platteland. Want de inzet van reguliere buslijnen is soms niet meer rendabel.

E-bikes

“We hebben projecten als e-bikes voor schoolkinderen, die we volgen via track and trace”, vertelt Bieze. “We onderzoeken nu of we dat gaan subsidiëren. Dat is goedkoper en gezonder dan bijvoorbeeld regulier leerlingenvervoer per taxi.”

Ook vertelde ze over projecten als ‘vrijwilligers op minibussen’, ANWB Automaatje waarbij vrijwiligers dorpsgenoten vervoeren, carsharing, de busdienst ‘Nachtvlinder’, een project met een bestuurderloze auto tussen Wageningen Universiteit en Centraal Station, de shopbus, noem maar op.

Buslijnen

Maar het is volgens de gedeputeerde vooral aan de reiziger om te bepalen wat ze wensen als vervanger van de verdwenen buslijnen. “Laat hen kiezen. Wij weten niet precies wat de reiziger wil. We moeten stoppen met denken namens de reiziger.”

Wel stelde Bieze de vraag wat bijvoorbeeld UberPop kan doen buiten de stad. Hoewel de dienst illegaal is, vroeg ze zich af of daarvoor een business case gemaakt kan worden op het platteland. Desnoods met subsidie. “Ook busdiensten zijn gesubsidieerd”, aldus Bieze.

Publiek en privaat

“Publiek en privaat transport hoort bij elkaar. We moeten daartussen geen onderscheid te maken. Het gaat erom dat mensen van A naar B kunnen reizen op een goede en efficiënte manier. Maak trends mogelijk met wetgeving. Soms heb je private partijen nodig om van publiek ov gebruik te maken.”

De sessie waarin Bieze als spreker aanwezig was had de titel: Enhancing the customer experience and engagement. Want de meeste wereldsteden hebben te maken met overvolle ov-systemen, versterkt door de urbanisatie.

Persoonlijke zorg

“Als de metro overvol zit, zorgt dat voor stress bij de reizigers”, zegt Dominique de Ternay van het Parijse vervoersbedrijf RATP. “De klant heeft behoefte aan persoonlijke zorg. Want dat krijgen ze tegenwoordig ook in andere sectoren.”

Hij noemde als voorbeeld het gebruik van een gepersonaliseerde app in het OV, waarin persoonlijke alerts en schema’s prioriteit hebben. “Denk daarbij aan alle verschillende doelgroepen”, adviseert De Ternay.

Database

“Zo hebben toeristen behoefte aan een offline werkende app in verschillende talen. En vaste reizigers hebben behoefte aan alle actuele details van hun vaste lijn. Geef ze die keuze. En communiceer persoonlijk met alle gegevens die je hebt uit de database. Spreek ze ook in digitale communicatie aan met hun voornaam. Zo zorgen we ervoor dat massaal openbaar vervoer toch persoonlijk blijft.”

Bart Pals

Meer over het UITP-congres in Milaan:

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Bieze: Bus verdwijnt nadat mensen platteland verlaten”

Piet Pietersen|23.06.15|15:19

Begrijp ik het nu goed dat Bieze met subsidie Uberpop wil laten rijden op het platteland? “Hoewel de dienst illegaal is” zoals ze zelf zegt. Ongelooflijk, beetje internationaal interessant lopen doen en in de eigen achtertuin het vervoer van de legale taxiondernemingen naar de Filistijnen helpen met als reden dat Gelderland niets kan doen omdat het anders illegale staatssteun is… een Illegaal bedrijf subsidiëren is kennelijk wel het overwegen waard.
Mag ik een teiltje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bieze: Bus verdwijnt nadat mensen platteland verlaten | OVPro.nl