Onenigheid over aantallen passagiers op gedoemde buslijnen Hoogeveen-Meppel

Bus Connexxion

De Connexxion-stadsdiensten van Hoogeveen en Meppel verdwijnen aan het einde van dit jaar op basis van leugens over het aantal passagiers. De provincie Drenthe en het OV-Bureau Groningen-Drenthe zeggen dat wekelijks 400 passagiers meereizen, maar dit aantal zou bijna vijf keer zo hoog liggen. Dat zegt vakbond FNV. Het OV-Bureau ontkent de aantijging ten stelligste.

Volgens kaderlid en buschauffeur Martijn Mulder gebruiken de provincie en het OV-Bureau de lage cijfers als excuus om de lijnen op te heffen. Directeur Jan van Selm van het OV-bedrijf Groningen-Drenthe zegt in een reactie ‘naar eer en geweten’ te hebben gehandeld bij de beslissing de lijnen op te heffen. “Ik denk dat de verontwaardiging van de FNV voortkomt uit een verkeerde veronderstelling over welke cijfers wij hebben gebruikt. Wij hebben geen 400 passagiers gemeten, maar ruim 1000 per week. Dat hebben we zelfs nog gecorrigeerd voor losse kaartjes en kinderen.”

Mulder reageert: “Waarom er nu ineens sprake zou zijn van 1000 passagiers snap ik niet.” Cijfers die volgens het FNV afkomstig zijn van het OV-Bureau laten ruim 1800 passagiers per week zien in 2013. Volgens de vakbond zijn deze cijfers door een passagier via een Wob-verzoek opgevraagd.

Onrendabel

Ondanks deze hogere cijfers is toch besloten de lijnen op te heffen. “Ook met hogere aantallen blijven de lijnen onrendabel”, zegt Van Selm. Hij zegt zich in te willen spannen voor alternatief werk voor de chauffeurs die door het opheffen op straat komen te staan. “Voor dat personeel gaan we op zoek naar alternatieven, bijvoorbeeld ander streekvervoer of de regiotaxi.”

Chauffeurs protesteerden laatst nog tegen de aanstaande opheffing van de lijnen. Onder de noemer ‘geen asfalt maar betaalde beroepschauffeurs’ begonnen ze in Meppel en Hoogeveen een publieksactie voor behoud van de lijnen en de banen voor de chauffeurs. Met de actie wilden ze de provincie bewegen een deel van het geld dat bedoeld is voor wegen in het stadsvervoer te steken.

Onderzoek

De gemeente Hoogeveen opperde naar aanleiding van het protest dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen. FNV’er Mulder heeft daar niets meer over gehoord, maar wil de verantwoordelijke wethouder daar deze week nog aan herinneren. Hoe dan ook wil hij de routes houden: “Misschien dat zelfs met ruim 1800 passagiers de lijnen nog onrendabel zijn, maar slechts heel weinig lijnen in Nederland zijn rendabel. Er moet eigenlijk altijd subsidie bij.”

Het schrappen van de Connexxion-diensten zou een besparing van 500.000 euro moeten opleveren. Als de plannen doorgaan verdwijnen de lijnen half december en raken 14 chauffeurs hun baan kwijt.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: admin

3 reacties op “Onenigheid over aantallen passagiers op gedoemde buslijnen Hoogeveen-Meppel”

Paul Lamote|30.06.15|14:35

Schrap liever die overbodige Qliner 309 van Assen naar Groningen die volledig parallel aan de trein rijdt. Die reizigers kunnen net zo goed met de trein gaan.

Camille Kreemers|20.06.15|21:14

Omdat er op lijn 4 naar Roden meer dan 10.000 reizigers per dag reizen en we hier maximaal 1.800 reizigers (aldus FNV) of 1.000 reizigers (verdeeld over Meppel en Hoogeveen) reizen? Door die lijn naar Roden te verbeteren kan je meer dan 10.000 reizigers blij maken. Ook worden beide bedragen uit een ander potje betaald. OVB betaalt exploitatie en Prov. Groningen betaalt infra. Daar zit ook een groot verschil in.

Maak je liever 10.000 reizigers of 1.800 reizigers blij?

Henri Borgman|19.06.15|20:29

als deze lijntjes 5 ton kosten…waarom dan niet om ze te behouden de inversteringen op de qlink halveren voor de lijn naar roden ( zou 4 mln kosten) deze 2mln kan je dan steken in verbetering en behoud van de stadslijenen voor minimaal 4 jaar