Bas Dubois, directeur Frankrijk en Benelux, Volvo Bus

Volvo presenteert elektrische bus op UITP in Milaan

VIDEO – Elektrische (stads)bussen sprongen in het oog op de internationale vakbeurs UITP. Bij Volvo geloven ze er heilig in. In Gothenburg in thuisbasis Zweden gaat een proef van start met het Volvo-model ElectriCity. De bus gaat rijden tussen twee campussen van de Chalmers-universiteit. Doordat de bussen veel schoner en stiller zijn, kunnen ze zelfs de gebouwen van de faculteit binnenrijden. Volvo Bus-directeur Frankrijk en Benelux Bas Dubois: “Daardoor verkort je de afstand tussen halte en eindbestemming van de passagiers”.

“Dit is een conceptbus, die zijn we momenteel aan het testen”, zegt Dubois. “Deze bus laadt op via snelladers. Dat noemen we ‘opportunity charging’, dus hij wordt geladen waar er gelegenheid is. Doorgaans is dat aan het eind van een buslijn. Deze bus is volledig elektrisch, heeft geen dieselmotor, rijdt dus volledig emissievrij en is dus ook heel stil. En is voor ons de toekomst zoals wij die zien voor het binnenstedelijk vervoer.”

Bekijk hier het interview met Bas Dubois, directeur Frankrijk en Benelux:

Centrale chauffeurspositie

“Door opportunity charging hoeft de bus niet een hele nacht aan de oplader. Aan het einde van een lijn kan de bus zes minuten laden en kan daarna weer 20 kilometer verder rijden. Dat is voldoende voor de meeste stedelijke lijnen. De meeste stadslijnen in Europa zijn namelijk tussen de 8 en 12 kilometer.”

Op de UITP-beurs viel je zowat over de elektrische bussen. Wat is er zo anders aan deze? Dubois legt uit: “Deze bus heeft een centrale chauffeurspositie. De chauffeur zit niet aan één kant van de bus maar zuiver in het midden. Dat geeft de chauffeur een veel beter overzicht over het verkeer.”

Winkelcentrum binnen rijden

“De ElectriCity heeft ook twee hele brede deuren die een hele snelle passagiersstroom ten gevolge hebben. En omdat de passagiers niet meer langs de chauffeur hoeven, gaat in- en uitstappen veel sneller. Daardoor kun je ook de capaciteit van een lijn verhogen.”

De bus is veel stiller dan dieselvarianten. Volgens Dubois zijn luidruchtige bussen een irritatie voor stadsbewoners. “Dat drijft de kosten in een stad op, denk aan dubbel glas, geluidsisolatie en speciaal asfalt. Deze bus bespaart dus kosten, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden: je kunt met de bus komen op plekken waar je normaal niet kunt komen. Je kunt ín een winkelcentrum rijden, of ín een universiteit. Dat is precies wat deze bus ook gaat doen in Gothenburg.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volvo presenteert elektrische bus op UITP in Milaan | OVPro.nl
Bas Dubois, directeur Frankrijk en Benelux, Volvo Bus

Volvo presenteert elektrische bus op UITP in Milaan

VIDEO – Elektrische (stads)bussen sprongen in het oog op de internationale vakbeurs UITP. Bij Volvo geloven ze er heilig in. In Gothenburg in thuisbasis Zweden gaat een proef van start met het Volvo-model ElectriCity. De bus gaat rijden tussen twee campussen van de Chalmers-universiteit. Doordat de bussen veel schoner en stiller zijn, kunnen ze zelfs de gebouwen van de faculteit binnenrijden. Volvo Bus-directeur Frankrijk en Benelux Bas Dubois: “Daardoor verkort je de afstand tussen halte en eindbestemming van de passagiers”.

“Dit is een conceptbus, die zijn we momenteel aan het testen”, zegt Dubois. “Deze bus laadt op via snelladers. Dat noemen we ‘opportunity charging’, dus hij wordt geladen waar er gelegenheid is. Doorgaans is dat aan het eind van een buslijn. Deze bus is volledig elektrisch, heeft geen dieselmotor, rijdt dus volledig emissievrij en is dus ook heel stil. En is voor ons de toekomst zoals wij die zien voor het binnenstedelijk vervoer.”

Bekijk hier het interview met Bas Dubois, directeur Frankrijk en Benelux:

Centrale chauffeurspositie

“Door opportunity charging hoeft de bus niet een hele nacht aan de oplader. Aan het einde van een lijn kan de bus zes minuten laden en kan daarna weer 20 kilometer verder rijden. Dat is voldoende voor de meeste stedelijke lijnen. De meeste stadslijnen in Europa zijn namelijk tussen de 8 en 12 kilometer.”

Op de UITP-beurs viel je zowat over de elektrische bussen. Wat is er zo anders aan deze? Dubois legt uit: “Deze bus heeft een centrale chauffeurspositie. De chauffeur zit niet aan één kant van de bus maar zuiver in het midden. Dat geeft de chauffeur een veel beter overzicht over het verkeer.”

Winkelcentrum binnen rijden

“De ElectriCity heeft ook twee hele brede deuren die een hele snelle passagiersstroom ten gevolge hebben. En omdat de passagiers niet meer langs de chauffeur hoeven, gaat in- en uitstappen veel sneller. Daardoor kun je ook de capaciteit van een lijn verhogen.”

De bus is veel stiller dan dieselvarianten. Volgens Dubois zijn luidruchtige bussen een irritatie voor stadsbewoners. “Dat drijft de kosten in een stad op, denk aan dubbel glas, geluidsisolatie en speciaal asfalt. Deze bus bespaart dus kosten, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden: je kunt met de bus komen op plekken waar je normaal niet kunt komen. Je kunt ín een winkelcentrum rijden, of ín een universiteit. Dat is precies wat deze bus ook gaat doen in Gothenburg.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.