Elektrische bus, Volvo, Gothenburg, Zweden

Lancering batterijbus Volvo volgende stap in ElectriCity-project Gothenburg

In het Zweedse Gothenburg is weer een nieuwe stap gezet in het ElectriCity-project, waarin de stad een proeftuin is voor duurzaam openbaar vervoer van de toekomst. Sinds enkele weken rijden er drie volledig elektrische bussen van Volvo op buslijn 55, die de twee campussen van universiteit Chalmers met elkaar verbindt. Op de campus Chalmers Lindholmen rijden deze bussen zelfs een gebouw binnen, dat mogelijk is omdat de voertuigen geruisloos rijden en geen CO2 uitstoten.

Gothenburg is de thuisbasis van Volvo, waar de busfabrikant allerlei vormen van duurzaam openbaar vervoer uittest. De Zweedse stad zelf heeft ook hoge doelstellingen op het gebied van het terugdringen van CO2-uitstoot. Zo is het de bedoeling dat in 2025 95 procent van het openbaar vervoer op duurzame energie rijdt en het energieverbruik met 25 procent is teruggebracht.

Duurzaam openbaar vervoer

De stad is al hard op weg naar het behalen van deze doelstellingen. Gothenburg heeft sinds 2013 een cordonheffing, waarmee op weekdagen autoverkeer uit de stad wordt geweerd.  Sinds die tijd zijn de buslanen verdrievoudigd en een aantal banen voor het autoverkeer weggehaald. Dit heeft als resultaat dat het aantal reizen van 177 naar 280 miljoen is gestegen.

Staffan Bolminger, hoofd duurzaamheid en Innovation, Älstranden Utveckling AB: “Gothenburg krijgt er ieder jaar tienduizend inwoners bij. We hebben nu 1,2 miljoen inwoners in de regio, in 2030 zullen dat er 1,75 miljoen zijn. Om deze groei op te vangen, zetten we hoog in op duurzaam openbaar vervoer.”

Elektrisch busvervoer

De drie elektrische bussen zijn de volgende stap in de verdere verduurzaming van het openbaar. De bussen rijden op batterijen die op de eindhaltes van de buslijn worden bijgeladen via een pantograaf. De batterijen worden in zes minuten bijgeladen, waarna de weg verder kan worden vervolgd.

Bas Dubois, Volvo Bus-directeur voor Frankrijk en de Benelux: “De bus is ontworpen voor een buslijn van tien kilometer, maar de bus kan twintig kilometer op de batterijen rijden. Het is mogelijk dat het voertuig een laadmoment tussendoor overslaat.”

Geofencing

De elektrische bus heeft vier batterij-componenten in het dak. Het voertuig is uitgerust met geofencing, waarmee het gedrag kan worden gemonitord en beïnvloed. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een snelheidslimitatie bij scholen gedurende werkdagen in te stellen. Daardoor is het niet mogelijk om harder dan de toegestane snelheid te rijden.

Bijzonder aan deze bus dat de buschauffeur in een afgesloten cabine zit en extra brede deuren heeft. Doordat de passagiers niet langs de chauffeur hoeven bij het instappen en met meerderen tegelijkertijd de bus kunnen betreden, kan het voertuig sneller de route voorzetten. Op buslijn 55, die via de binnenstad loopt, rijden nu drie volledig elektrische bussen en zeven elektrische hybride-bussen.

ElectriCity

Naast de bussen, ontwikkelt het project ElectriCity allerlei innovaties op het gebied van duurzaam vervoer. Een van de innovaties is de bushalte in een gebouw van de universiteit, dat een sociaal ontmoetingsplaats is geworden. De universiteit van Chalmers is een onderzoek gestart naar de impact van al deze duurzame ontwikkelingen.

Professor Marianne Karlsson: “Wij onderzoeken ElectriCity vanuit chauffeur- en reiziger-perspectief. We onderzoeken of je bij bushaltes ook andere dingen kunt doen dan wachten. Verandert het perspectief van reizen voor de passagiers? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een bushalte een sociale ontmoetingsplaats wordt. Ook kijken we naar hoe het klimaat van de bushalte in de universiteit kan worden beheerst en hoe energiegebruik kan worden gelimiteerd.”

Bushaltes

Een van de bushaltes bij de universiteit is een proeflocatie voor het project ‘Silent Public Spaces’. Nieuwe technologiën zorgen er voor dat de bushalte geluid van buitenaf afschermt. Net als de bussen zijn alle bushaltes op lijn 55 uitgerust met WiFi en stopcontacten om de mobiele telefoon op te laden. “Wij gaan onderzoeken of de nieuwe bushaltes de perceptie van mensen op openbaar vervoer verandert”, aldus Karlsson.

Speciaal voor de Volvo Ocean Race was er een tijdelijke bushalte bij de ingang die was ingericht als bibiotheek. Daarmee werd de visie van Volvo uitgebeeld dat door elektrisch busvervoer het vastgoed op termijn zal verandering. Doordat bussen geruisloos en emmissievrij zijn kunnen ze passagiers dichter op hun plek van bestemming brengen, waardoor bushaltes sociale ontmoetingsplaatsen worden.

Marieke van Gompel

IMG_2455
De elektrische bus laadt op bij de eindhalte van Chalmbers University of Technology.
Elektrische bus, Volvo, Gothenburg, Zweden
Doordat de elektrische bus geruisloos is, kan hij dichter bij de bestemming komen.

Elektrische bus, Volvo, Gothenburg, Zweden
De elektrische bus kan 20 kilometer rijden op een lading.

Elektrische bus, Volvo Ocean Race, Gothenburg, Zweden
De ingang van de Volvo Ocean Race was ingericht als bushalte én bibliotheek.

Bekijk hier de volledige fotoreportage.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Lancering batterijbus Volvo volgende stap in ElectriCity-project Gothenburg”

Arnaud van der Sluis|30.06.15|12:13

Top, dat schone elektrische bussen worden ingezet voor een positieve beleving van een emissie vrij event als de Volvo Ocean race. Emissie vrij vervoer op zee en op land.

Paul Lamote|30.06.15|14:30

Uiteraard weer een project dat alleen kan bestaan dankzij gigantische subsidies en daardoor als structurele oplossing volkomen nutteloos is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lancering batterijbus Volvo volgende stap in ElectriCity-project Gothenburg | OVPro.nl
Elektrische bus, Volvo, Gothenburg, Zweden

Lancering batterijbus Volvo volgende stap in ElectriCity-project Gothenburg

In het Zweedse Gothenburg is weer een nieuwe stap gezet in het ElectriCity-project, waarin de stad een proeftuin is voor duurzaam openbaar vervoer van de toekomst. Sinds enkele weken rijden er drie volledig elektrische bussen van Volvo op buslijn 55, die de twee campussen van universiteit Chalmers met elkaar verbindt. Op de campus Chalmers Lindholmen rijden deze bussen zelfs een gebouw binnen, dat mogelijk is omdat de voertuigen geruisloos rijden en geen CO2 uitstoten.

Gothenburg is de thuisbasis van Volvo, waar de busfabrikant allerlei vormen van duurzaam openbaar vervoer uittest. De Zweedse stad zelf heeft ook hoge doelstellingen op het gebied van het terugdringen van CO2-uitstoot. Zo is het de bedoeling dat in 2025 95 procent van het openbaar vervoer op duurzame energie rijdt en het energieverbruik met 25 procent is teruggebracht.

Duurzaam openbaar vervoer

De stad is al hard op weg naar het behalen van deze doelstellingen. Gothenburg heeft sinds 2013 een cordonheffing, waarmee op weekdagen autoverkeer uit de stad wordt geweerd.  Sinds die tijd zijn de buslanen verdrievoudigd en een aantal banen voor het autoverkeer weggehaald. Dit heeft als resultaat dat het aantal reizen van 177 naar 280 miljoen is gestegen.

Staffan Bolminger, hoofd duurzaamheid en Innovation, Älstranden Utveckling AB: “Gothenburg krijgt er ieder jaar tienduizend inwoners bij. We hebben nu 1,2 miljoen inwoners in de regio, in 2030 zullen dat er 1,75 miljoen zijn. Om deze groei op te vangen, zetten we hoog in op duurzaam openbaar vervoer.”

Elektrisch busvervoer

De drie elektrische bussen zijn de volgende stap in de verdere verduurzaming van het openbaar. De bussen rijden op batterijen die op de eindhaltes van de buslijn worden bijgeladen via een pantograaf. De batterijen worden in zes minuten bijgeladen, waarna de weg verder kan worden vervolgd.

Bas Dubois, Volvo Bus-directeur voor Frankrijk en de Benelux: “De bus is ontworpen voor een buslijn van tien kilometer, maar de bus kan twintig kilometer op de batterijen rijden. Het is mogelijk dat het voertuig een laadmoment tussendoor overslaat.”

Geofencing

De elektrische bus heeft vier batterij-componenten in het dak. Het voertuig is uitgerust met geofencing, waarmee het gedrag kan worden gemonitord en beïnvloed. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een snelheidslimitatie bij scholen gedurende werkdagen in te stellen. Daardoor is het niet mogelijk om harder dan de toegestane snelheid te rijden.

Bijzonder aan deze bus dat de buschauffeur in een afgesloten cabine zit en extra brede deuren heeft. Doordat de passagiers niet langs de chauffeur hoeven bij het instappen en met meerderen tegelijkertijd de bus kunnen betreden, kan het voertuig sneller de route voorzetten. Op buslijn 55, die via de binnenstad loopt, rijden nu drie volledig elektrische bussen en zeven elektrische hybride-bussen.

ElectriCity

Naast de bussen, ontwikkelt het project ElectriCity allerlei innovaties op het gebied van duurzaam vervoer. Een van de innovaties is de bushalte in een gebouw van de universiteit, dat een sociaal ontmoetingsplaats is geworden. De universiteit van Chalmers is een onderzoek gestart naar de impact van al deze duurzame ontwikkelingen.

Professor Marianne Karlsson: “Wij onderzoeken ElectriCity vanuit chauffeur- en reiziger-perspectief. We onderzoeken of je bij bushaltes ook andere dingen kunt doen dan wachten. Verandert het perspectief van reizen voor de passagiers? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een bushalte een sociale ontmoetingsplaats wordt. Ook kijken we naar hoe het klimaat van de bushalte in de universiteit kan worden beheerst en hoe energiegebruik kan worden gelimiteerd.”

Bushaltes

Een van de bushaltes bij de universiteit is een proeflocatie voor het project ‘Silent Public Spaces’. Nieuwe technologiën zorgen er voor dat de bushalte geluid van buitenaf afschermt. Net als de bussen zijn alle bushaltes op lijn 55 uitgerust met WiFi en stopcontacten om de mobiele telefoon op te laden. “Wij gaan onderzoeken of de nieuwe bushaltes de perceptie van mensen op openbaar vervoer verandert”, aldus Karlsson.

Speciaal voor de Volvo Ocean Race was er een tijdelijke bushalte bij de ingang die was ingericht als bibiotheek. Daarmee werd de visie van Volvo uitgebeeld dat door elektrisch busvervoer het vastgoed op termijn zal verandering. Doordat bussen geruisloos en emmissievrij zijn kunnen ze passagiers dichter op hun plek van bestemming brengen, waardoor bushaltes sociale ontmoetingsplaatsen worden.

Marieke van Gompel

IMG_2455
De elektrische bus laadt op bij de eindhalte van Chalmbers University of Technology.
Elektrische bus, Volvo, Gothenburg, Zweden
Doordat de elektrische bus geruisloos is, kan hij dichter bij de bestemming komen.

Elektrische bus, Volvo, Gothenburg, Zweden
De elektrische bus kan 20 kilometer rijden op een lading.

Elektrische bus, Volvo Ocean Race, Gothenburg, Zweden
De ingang van de Volvo Ocean Race was ingericht als bushalte én bibliotheek.

Bekijk hier de volledige fotoreportage.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Lancering batterijbus Volvo volgende stap in ElectriCity-project Gothenburg”

Arnaud van der Sluis|30.06.15|12:13

Top, dat schone elektrische bussen worden ingezet voor een positieve beleving van een emissie vrij event als de Volvo Ocean race. Emissie vrij vervoer op zee en op land.

Paul Lamote|30.06.15|14:30

Uiteraard weer een project dat alleen kan bestaan dankzij gigantische subsidies en daardoor als structurele oplossing volkomen nutteloos is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.