‘Aantal reizigers Hoogeveen-Meppel lager door nauwkeuriger meten’

Bus Connexxion

Een nieuwe manier van reizigers tellen is mogelijk de oorzaak voor de onduidelijkheid die is ontstaan over de hoeveelheid reizigers op de stadsdiensten Hoogeveen-Meppel in Drenthe. Boze buschauffeurs beschuldigden het OV-bureau Groningen-Drenthe onjuiste cijfers te verstrekken om daarmee het opheffen van de lijnen te rechtvaardigen. Directeur Jan van Selm schrijft het verschil in reizigers toe door nauwkeuriger tellen dankzij OV-chipkaartinformatie.

“Voorheen gebruikten we enkel NVS-telcijfers. Dat zijn ook de cijfers die in de documenten staan in bezit van vakbond FNV”, legt Van Selm uit. “Dat is een prima methode om trends over de langere termijn mee te vergelijken, maar met de komst van de OV-chipkaart kun je reizigersaantallen preciezer meten.”

Gecorrigeerd voor losse kaartjes en reizigers die gratis mee mogen, (kinderen, ouderen) gekoppeld aan daadwerkelijke inkomsten, zou deze manier van tellen een preciezer beeld geven dan enkel de NVS-telcijfers. In de praktijk betekent dat een lager aantal reizigers.

Betrouwbaardere informatie

In de trendmonitor voor 2014 die het OV-bureau afgelopen maand publiceerde, staat expliciet omschreven dat het vergelijken van OV-chipkaartgegevens met daadwerkelijke inkomsten betrouwbaardere informatie oplevert over hoeveelheden reizigers en gereisde kilometers dan de oude NVS-telmethode. In 2015 wordt definitief overgestapt op de nieuwe methode, met een trendbreuk tot gevolg.

Martijn Mulder, kaderlid van vakbond FNV en buschauffeur op de stadsdienst Hoogeveen-Meppel, zegt dat op zijn lijn veel meer losse kaartjes worden verkocht en meer kinderen gratis meereizen dan het OV-bureau meeneemt in zijn algemene correctie van tien procent. Ook zegt hij dat het OV-bureau de getelde aantallen door de buschauffeurs (De NVS-telling) naar beneden bijstelt. “Volgens het OV-bureau tellen wij niet nauwkeurig.”

Correctie

Jan van Selm van het OV-bureau weerspreekt dat: “We zien enkel dat er een verschil is van veertig procent als je de chipkaartgegevens vergelijkt met de NVS-cijfers. Hoe dat komt weet ik niet, maar de chipkaartcijfers stroken beter met de inkomsten dan de cijfers van de NVS-telling.” Van Selm zegt dat de correctie van tien procent voor losse en gratis kaartjes in het geval van de stadsdienst Hoogeveen-Meppel zelfs nog aan de hoge kant is.

Bij werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer bestaat nog geen duidelijkheid over de verschillen in gemeten aantallen. “Er is met de komst van de OV-chipkaart nieuwe data beschikbaar gekomen. De informatie die daaruit komt, zou inderdaad kunnen afwijken van de traditionele NVS-tellingen,” zegt secretaris Arjan Vaandrager.

Afweging

Over welke methode beter is houdt hij zich op de vlakte. “Iedere methode is weer anders. Welke telling een specifiek OV-bureau gebruikt is een afweging die zij moeten maken.”

Wel wijst hij erop dat afgaan op OV-chipkaartdata alleen ook niet zaligmakend is: “Apparatuur valt soms uit, er zijn storingen, er zit nog een wereld om de OV-chippalen heen. Bij elke dataset die je gebruikt moet je je afvragen wat de gegevens wel en niet zeggen.”

Besparing

Inzet van het geruzie om de cijfers is het opheffen van de stadslijnen Hoogeveen-Meppel. Het schrappen van deze diensten van vervoerder Connexxion zou een besparing van 500.000 euro moeten opleveren. Als de plannen doorgaan verdwijnen de lijnen half december en raken 14 chauffeurs hun baan kwijt.

Chauffeurs protesteerden laatst nog tegen de aanstaande opheffing van de lijnen. Onder de noemer ‘geen asfalt maar betaalde beroepschauffeurs’ hielden ze in Meppel en Hoogeveen een publieksactie voor behoud van de lijnen en de banen voor de chauffeurs.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: admin

2 reacties op “‘Aantal reizigers Hoogeveen-Meppel lager door nauwkeuriger meten’”

Paul Lamote|18.07.15|18:41

Iedereen weet dat bij de NVS-tellingen al sinds jaar en dag wordt gefraudeerd en veel te hoge getallen worden opgegeven.

johan van ieperen|15.07.15|10:43

Tegenwoordig kan je met Automatic Passenger Counting (APC) een nauwkeurigheid van 98%-99% halen. Dit gebeurt met hoogwaardige sensoren boven de deuren van de bus. Dmv beeldherkenning kan je zo oa een rugzak van een persoon onderscheiden. Je kan zelfs de lengte van een persoon bepalen (maar dan weer niet op de cm natuurlijk).
Sinds januari werk ik bij een bedrijf dat dit systeem verkoopt. Daarvoor heb ik 10 jaar bij UITP (int. org. van het OV in Brussel). Meten is weten!
jvanieperen@init-ka.de