Ondernemingsraad Qbuzz wil geen verkoop aan buitenlands bedrijf

De ondernemingsraad van vervoerder Qbuzz wil niet dat het bedrijf in buitenlandse handen komt. Dat zegt Jan Sipma, voorzitter van de ondernemingsraad (OR) van het bedrijf in het personeelsblad. Indien moederbedrijf NS de OR niet om advies vraagt over een mogelijke verkoop, overweegt Sipma een gang naar de ondernemingskamer.

Volgens de OR-voorzitter hoort Qbuzz niet in de etalage thuis. Hij stelt dat de winstgevendheid en de klanttevredenheidscijfers van het bedrijf boven de geldende norm zijn. Maar ook zegt hij dat het onwenselijk is dat Qbuzz in buitenlandse handen komt. Veel regionale vervoerders zijn (dochters van) buitenlandse moederbedrijven. Sipma wil graag tekst en uitleg van NS-directeur Roger van Boxtel.

De vervoerder is actief in delen van Noord-Nederland en rond de stad Utrecht. Vorige week doken geruchten op dat Qbuzz mogelijk in handen komt van de Franse spoorwegen SNCF. Anonieme bronnen melden dat NS het bedrijfsonderdeel wil afstoten in ruil voor aandelen in de hogesnelheidslijn Thalys. Deze geruchten zijn nog niet officieel bevestigd.

Aanbesteding

De verkoop zou een gevolg zijn van het aanbestedingsdebacle in Limburg, waar NS-dochter Qbuzz/Abellio fraude had gepleegd. NS stuitte naar aanleiding van een intern compliance onderzoek op enkele e-mails van medewerkers van Qbuzz die aanleiding gaven tot nader onderzoek naar de gang van zaken bij de bieding van het OV in de Provincie Limburg.

Daaruit bleek bedrijfsspionage door de top van het bedrijf. Ook de top van NS wist van de fraude. Directeur Timo Huges vertrok nadat bleek dat ook hij ongeoorloofd mailtjes had doorgestuurd met daarin bedrijfsgevoelige informatie over de concurrentie. Marktwaakhond ACM concludeerde dat NS zich in dezelfde zaak aan vals spel had schuldig gemaakt door concurrenten te benadelen die van NS afhankelijk waren van informatie.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: admin

1 reactie op “Ondernemingsraad Qbuzz wil geen verkoop aan buitenlands bedrijf”

Antoine Berben|18.08.15|18:08

SIPMA zou pas een punt hebben wanneer de Tweede Kamer zich eindelijk eens uitgelaten zou hebben over de eventuele wenselijkheid om bedrijven in het Openbaar Vervoer Nederlands te laten blijven, maar aangezien zo’n uitspraak er nog niet ligt lijkt het me redelijk zinloos wat SIPMA nu wilt.
Op zich kan het een goede zet zijn om de nieuw benoemde trouble shooter bij NS eens te gaan spreken – en ik sluit niet uit dat deze daarvoor open zal staan – maar heel veel meer zal er niet te bereiken zijn.