Londense dubbeldekkers laden contactloos op dankzij Nederlands bedrijf

Een nieuw inductief laadsysteem voor elektrische dubbeldekkerbussen wordt in september in gebruik genomen in Londen. Het systeem is ontwikkeld door IPT, dochteronderneming van het Nederlandse bedrijf Proov, dat vorig jaar een aanbesteding won voor de aanleg van de laadstations. Het gaat om een proef met vijf bussen, eventueel uit te breiden naar tien.

De laadmodules voor de nieuwe versie van de rode Londense dubbeldekkers (Routemasters) zijn volgens mede-oprichter van Proov René Zorge van de ‘derde generatie’. Dit houdt in dat ze in één uur per module 100 kWu aan magnetische energie geven, aanzienlijk meer dan tot nu toe mogelijk was met inductief (contact- en stekkerloos) laden. Nog bijzonderder is dat er geen bewegende delen meer aan te pas komen.

Zorge: “Bij de vorige generatie moest een mechanisme onder de bus uitzakken om de afstand tussen platform en bus zo klein mogelijk te maken. Nu komt geen mechanica meer bij kijken. Onze systemen geven de energie door de lucht aan de batterijen in de bus, er zit zo’n vijftien centimeter tussen de in de grond verzonken laadmodule en het voertuig.”

Routemasters

De nieuwe Routemasters zijn hybride bussen, met een dieselmotor naast de batterijen. De bussen zijn aangeschaft in opdracht van burgemeester Boris Johnson, die Londen in 2020 zo veel mogelijk gevrijwaard wil hebben van uitlaatgassen. Eerder deze maand werd bekend dat vanaf augustus volgend jaar 51 elektrische bussen van fabrikant BYD in de stad gaan rijden.

Volgens Proov heeft hun manier van inductief laden echter de toekomst. “Als je kunt kiezen voor een elektrische tandenborstel met of zonder stekker, kies je ook voor de versie zonder stekker”, zegt Zorge. Daar komt volgens hem nog bij dat het systeem van Proov veilig is, betrouwbaar is en nauwelijks onderhoud nodig heeft. “Dat komt mede doordat er geen bewegende onderdelen meer inzitten. Een laadmodule kan -mits op de juiste manier gebruikt- 20 tot 25 jaar mee. Bovendien ontsier je het straatbeeld niet met palen en zichtbare oplaadpunten.”

Veilige energie-overdracht

Er rijden 2000 van de nieuwe Routemasters in de stad, Proov-IPT hoopt natuurlijk dat uiteindelijk een groter deel van de vloot via hun systeem gaat laden. “Wij verkopen niet alleen de techniek, we zijn ook betrokken geweest bij de implementatie en de samenwerking met de verschillende betrokken partijen. Ook dragen wij zorg voor de operationele veiligheid en werken we aan veilige energie-overdracht.” Wat materialen betreft levert Proov de spoel en de regelaar.

Als een bus één uur laadt, zou deze 100 kilometer kunnen rijden. In de praktijk gebeurt dit niet, een bus zal gemiddeld vier minuten per keer laden. “Je moet het zien als bijtanken”, legt Zorge uit. “Dit bijladen gebeurt als de batterijen tussen de 30 en 70 procent vol zijn. Dit verlengt de levensduur van batterijen aanzienlijk. Gedurende de dag verbruiken ze een gedeelte van hun energie en laden tussentijds kort bij op een halteplaats op de route.” Deze manier van laden is volgens Zorge beter voor de batterijen dan elke dag helemaal opladen en weer leegmaken.

ZeEUS

Het systeem komt in gebruik op route 69 tussen de busstations Canning Town en Walthamstow, in oost-Londen. Momenteel worden de systemen getest, vanaf september komen ze officieel in gebruik. De proef met het laadsysteem van Proov maakt deel uit van het Zero Emissions Urban Bus System (ZeEUS), een proef van de Europese Unie om het busvervoer in Europa zoveel mogelijk te elektrificeren.

Eerder leverde Proov-IPT de laadtechniek voor drie inductief ladende bussen in het stadsvervoer van Utrecht. Dit gaat nog ‘ouderwets’ met bewegende onderdelen. Ook in Turijn, Genua, Glasgow en Milton Keynes, een stad in Engeland, rijden bussen die opladen met de techniek van het bedrijf.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: admin

1 reactie op “Londense dubbeldekkers laden contactloos op dankzij Nederlands bedrijf”

Antoine Berben|18.08.15|18:05

Overigens is het zo dat momenteel de grote meerderheid van bussen van dit type gewoon weer op diesel rijdt omdat er simpelweg steeds te veel problemen blijken te zijn met de elektrische aandrijving.
Zolang die problemen maar niet kunnen worden opgelost lijkt mij het effect van deze proef vooralsnog slechts hooguit zeer matig te kunnen zijn.