Besluit over gevolgen Qbuzz pas na goedkeuring minister

Qbuzz

Besluiten over de toekomst van NS-bedrijfsonderdelen (zoals een mogelijke verkoop van Qbuzz) zijn pas aan de orde wanneer NS de heroriëntatie van haar rol op de regionale vervoersmarkt heeft afgerond. Dat schrijft minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem in antwoord op kamervragen. Tot die tijd acht de minister het ‘niet opportuun’ om vooruit te lopen op de uitkomsten van de heroriëntatie.

Uit de brief van de minister blijkt niet of een verkoop van het bedrijfsonderdeel daadwerkelijk aan de orde is of was. Anonieme bronnen, bekend bij OVPro, hebben dit echter bevestigd. Dagblad De Telegraaf meldde maandag dat de raad van commissarissen van NS vorige week al de knoop wilde doorhakken. Minister Dijsselbloem zou deze plannen hebben doorkruist.

In zijn brief aan de Tweede Kamer zegt de bewindsman dat de resultaten van de heroriëntatie eerst met hem worden gedeeld voordat er concrete stappen worden genomen. Bij de beoordeling van de uiteindelijke plannen zegt Dijsselbloem dat hij samen met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu kijkt naar ‘het belang van de reiziger’. Ook de prestaties op het hoofdrailnet (HRN), concurrentieverhoudingen in het Nederlandse OV en de ’toekomstbestendigheid en het waardebehoud’ van NS spelen volgens de minister een rol bij die beoordeling.

Franse spoorwegen

Eerder werd bekend dat Qbuzz, het busbedrijf van NS, mogelijk in handen komt van de Franse spoorwegen SNCF. Meer in het bijzonder zou het gaan om vervoerder Keolis, waarvan de aandelen in meerderheid in handen zijn van SNCF. Dat bedrijf is weer eigenaar van Syntus, dat in Nederland concessies uitvoert. Anonieme bronnen meldden dat NS het bedrijfsonderdeel Qbuzz wilde afstoten in ruil voor aandelen in de hogesnelheidslijn Thalys.

De verkoop zou een direct gevolg zijn van het aanbestedingsdebacle in Limburg, waar NS-dochter Qbuzz/Abellio fraude had gepleegd. NS bevestigt tot nu toe geen enkele van deze berichten. Volgens de vervoerder zijn geruchten over mogelijke gevolgen voor onderdelen van NS voorbarig. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën zegt dat verkoop van NS-bedrijfsonderdelen ‘op dit moment niet aan de orde zijn’. Op de vraag of dat in het recente verleden dan wel was, reageerde de woordvoerder eveneens ontkennend.

Medezeggenschapsraad

De medezeggenschapsraad (OR) van Qbuzz heeft volgens NS de toezegging gekregen dat zij betrokken wordt bij ‘mogelijke besluiten’ die het resultaat zijn van de heroriëntatie van NS. “Tot die tijd zullen geen onomkeerbare besluiten genomen worden of geen regionale OV activiteiten worden afgestoten.”

Volgens NS is de OR van Qbuzz hiermee gerustgesteld. De OR van Qbuzz protesteerde aanvankelijk fel tegen een mogelijke verkoop van het bedrijf aan een buitenlandse onderneming. Voorzitter Jan Sipma meldde in het personeelsblad een gang naar de ondernemingskamer indien moederbedrijf NS de OR niet om advies vraagt over zo’n verkoop. De toezegging van het moederbedrijf zou echter voldoende waarborgen bieden.

Lange Termijn Spoor Agenda

Tijdens de presentatie van de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) vorig jaar meldde staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu dat NS niet meer mag meedingen naar regionale vervoersconcessies op het spoor. Zij moet zich richten op vervoer op het hoofdrailnet.

Een uitzondering geldt voor spoorlijnen waar Intercity’s en stoptreinen samenlopen. Ook mag NS geen belangen meer nemen in nieuwe vervoersbedrijven zonder goedkeuring van het ministerie van Financiën.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.