Brabantliner. Foto: Archief OVPro

Busvervoer over lange afstand is mogelijk in Nederland

Brabantliner. Foto: Archief OVPro

Busvervoer over de lange afstand zoals dat onlangs in diverse buurlanden is vrijgegeven, is ook in Nederland mogelijk. Daarvoor is toestemming nodig van alle concessiehouders door wiens gebied de buslijn gaat rijden of van de betrokken concessieverleners (provincies en/of metropoolregio’s). Dat schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in antwoord op kamervragen van VVD-lid Betty de Boer.

De regeling is volgens de staatssecretaris opgenomen in de Wet personenvervoer 2000 om nichemarkten mogelijk te maken zoals ‘langeafstandsvervoer met een openbaar karakter’. Volgens de staatssecretaris zijn er daarmee geen juridische drempels voor het mogelijk maken van lijndiensten over afstanden groter dan honderd kilometer. “Dat dit type vervoer in Nederland niet echt van de grond is gekomen, vergeleken met Duitsland en Frankrijk, kan te maken hebben met de geringe oppervlakte van Nederland en de dichtheid van het openbaar vervoernetwerk.”

Wie langeafstands-busvervoer wil aanbieden, moet toestemming krijgen van alle concessiehouders door wiens gebied de bus gaat rijden. Een ontheffing daarvan is mogelijk, afgegeven door concessieverlenende instanties zoals provincies en metropoolregio’s. Verder mag de buslijn niet kannibaliseren op bestaande, kortere routes. Hoewel het in theorie dus mogelijk is dergelijk vervoer aan te bieden, moet de beoogde aanbieder nog aardig wat horden nemen om een dergelijke concessie te bemachtigen.

Internationaal busvervoer

Internationaal openbaar busvervoer mag volgens Europese regelgeving ook in Nederland passagiers in- en uit laten stappen. Het maakt dan niet uit of in het gebied waar de buslijn stopt al een andere concessiehouder het lokale openbaar vervoer verzorgt. Wel is een KIWA-vergunning nodig. Een dergelijke vergunning kan alleen worden geweigerd wanneer het de levensvatbaarheid van bestaande routes in gevaar brengt en het hoofddoel niet is om passagiers in verschillende lidstaten van de Europese Unie (EU) te vervoeren.

Internationaal vervoer zonder dienstregeling met een besloten karakter (zoals bijvoorbeeld touringcars die wintersporters of strandgangers naar hun bestemming brengen) is in Nederland ‘net zo vrij’ als in andere lidstaten van de EU, aldus de staatssecretaris.

Frankrijk en Duitsland

Sinds augustus is de markt voor openbaar busvervoer voor afstanden groter dan honderd kilometer vrijgegeven in Frankrijk. Met die maatregel wil de Franse regering de economie een impuls geven en een alternatief bieden voor de dure hogesnelheidstrein TGV. Voorheen was dit verboden, omdat dergelijke lijnen teveel zouden concurreren met de trein. Overigens zijn busreizen korter dan honderd kilometer niet vrijgegeven, om regionale treindiensten te beschermen.

In Duitsland is onderscheid gemaakt tussen lange afstandsvervoer en korte afstandsvervoer. Het reguliere OV wordt daar tegen lange afstandsvervoer beschermd door de bepaling dat de afstand tussen twee stopplaatsen van een lange afstandsbus meer dan vijftig kilometer moet zijn. Ook mag zo’n buslijn niet als er een spoorverbinding is tussen twee halteplaatsen met minder dan een uur reistijd. In Nederland bestaan geen dergelijke criteria.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Busvervoer over lange afstand is mogelijk in Nederland”

Tsipora Pereira|08.09.15|11:53

Willen we in Nederland de steeds verdergaande versnippering van het openbaar vervoer voorkomen c.q. ongedaan maken, dan moeten we twee dingen doen: a)beseffen dat dit landje geen ‘lange afstanden’ heeft en b) ons hele onmetelijke vaderland in één concessie onderbrengen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Busvervoer over lange afstand is mogelijk in Nederland | OVPro.nl
Brabantliner. Foto: Archief OVPro

Busvervoer over lange afstand is mogelijk in Nederland

Brabantliner. Foto: Archief OVPro

Busvervoer over de lange afstand zoals dat onlangs in diverse buurlanden is vrijgegeven, is ook in Nederland mogelijk. Daarvoor is toestemming nodig van alle concessiehouders door wiens gebied de buslijn gaat rijden of van de betrokken concessieverleners (provincies en/of metropoolregio’s). Dat schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in antwoord op kamervragen van VVD-lid Betty de Boer.

De regeling is volgens de staatssecretaris opgenomen in de Wet personenvervoer 2000 om nichemarkten mogelijk te maken zoals ‘langeafstandsvervoer met een openbaar karakter’. Volgens de staatssecretaris zijn er daarmee geen juridische drempels voor het mogelijk maken van lijndiensten over afstanden groter dan honderd kilometer. “Dat dit type vervoer in Nederland niet echt van de grond is gekomen, vergeleken met Duitsland en Frankrijk, kan te maken hebben met de geringe oppervlakte van Nederland en de dichtheid van het openbaar vervoernetwerk.”

Wie langeafstands-busvervoer wil aanbieden, moet toestemming krijgen van alle concessiehouders door wiens gebied de bus gaat rijden. Een ontheffing daarvan is mogelijk, afgegeven door concessieverlenende instanties zoals provincies en metropoolregio’s. Verder mag de buslijn niet kannibaliseren op bestaande, kortere routes. Hoewel het in theorie dus mogelijk is dergelijk vervoer aan te bieden, moet de beoogde aanbieder nog aardig wat horden nemen om een dergelijke concessie te bemachtigen.

Internationaal busvervoer

Internationaal openbaar busvervoer mag volgens Europese regelgeving ook in Nederland passagiers in- en uit laten stappen. Het maakt dan niet uit of in het gebied waar de buslijn stopt al een andere concessiehouder het lokale openbaar vervoer verzorgt. Wel is een KIWA-vergunning nodig. Een dergelijke vergunning kan alleen worden geweigerd wanneer het de levensvatbaarheid van bestaande routes in gevaar brengt en het hoofddoel niet is om passagiers in verschillende lidstaten van de Europese Unie (EU) te vervoeren.

Internationaal vervoer zonder dienstregeling met een besloten karakter (zoals bijvoorbeeld touringcars die wintersporters of strandgangers naar hun bestemming brengen) is in Nederland ‘net zo vrij’ als in andere lidstaten van de EU, aldus de staatssecretaris.

Frankrijk en Duitsland

Sinds augustus is de markt voor openbaar busvervoer voor afstanden groter dan honderd kilometer vrijgegeven in Frankrijk. Met die maatregel wil de Franse regering de economie een impuls geven en een alternatief bieden voor de dure hogesnelheidstrein TGV. Voorheen was dit verboden, omdat dergelijke lijnen teveel zouden concurreren met de trein. Overigens zijn busreizen korter dan honderd kilometer niet vrijgegeven, om regionale treindiensten te beschermen.

In Duitsland is onderscheid gemaakt tussen lange afstandsvervoer en korte afstandsvervoer. Het reguliere OV wordt daar tegen lange afstandsvervoer beschermd door de bepaling dat de afstand tussen twee stopplaatsen van een lange afstandsbus meer dan vijftig kilometer moet zijn. Ook mag zo’n buslijn niet als er een spoorverbinding is tussen twee halteplaatsen met minder dan een uur reistijd. In Nederland bestaan geen dergelijke criteria.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Busvervoer over lange afstand is mogelijk in Nederland”

Tsipora Pereira|08.09.15|11:53

Willen we in Nederland de steeds verdergaande versnippering van het openbaar vervoer voorkomen c.q. ongedaan maken, dan moeten we twee dingen doen: a)beseffen dat dit landje geen ‘lange afstanden’ heeft en b) ons hele onmetelijke vaderland in één concessie onderbrengen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.