Mercedes-Benz presenteert Citaro NGT op Busworld in Kortrijk

Liefhebbers van milieuvriendelijk en tegelijkertijd efficiënt en hoogwaardig openbaar vervoer kunnen tijdens Busworld in Kortrijk hun hart ophalen. Op dit zesdaagse evenement presenteert de Duitse busbouwer Daimler Buses de nieuwe Mercedes-Benz Citaro NGT. Deze bus rijdt volledig op aardgas en is bovendien tot twintig procent zuiniger dan zijn voorganger.

De eerste 68 exemplaren van deze nieuwe bus rijden inmiddels in de Duitse stad Augsburg. Hier gaat het om 53 gelede bussen en 15 solobussen. De gelede (18 meter) variant van de bus biedt plaats aan 153 passagiers. In de 12 meter-variant passen 96 passagiers.

De Citaro NGT (Natural Gas Technology) is volgens moederbedrijf Daimler Buses twintig procent zuiniger dan zijn voorganger, met name door het gebruik van lichtere materialen en de lichte, zuinige OM 936-motor voor de verbranding van gas. Door de lichte materialen kunnen er ook meer passagiers in de bus. Standaard bij de Citaro is een lage instap.

Mercedes-Benz Citaro NGT, aardgas, lage instap

Milieuvriendelijk

Vanwege het gebruik van aardgas is de bus milieuvriendelijker dan dieselbussen. De Euro VI-standaard wordt gehaald ook zonder uitlaatgas-nabehandelingstechnologie en zonder dat een filter nodig is. Daarmee voldoet de bus standaard aan emissiewetgeving die de uitstoot van koolstofdioxide en stikstofoxiden moet beperken. Ook kan de bus op veredeld biogas rijden, wat de bus vrijwel klimaatneutraal maakt.

De aardgastanks liggen bovenop het dak van de bus om zoveel mogelijk ruimte over te houden voor passagiers. Deze tanks zijn gemaakt van een composietmateriaal bestaande uit lichtgewicht plastic en een coating van glas en koolstofvezels. De tanks worden beschermd door een kap die gemakkelijk gelicht kan worden voor onderhoud.

Mercedes-Benz Citaro NGT, aardgas, tanks

Lichtgewicht gastanks

In elke tank kan 227 liter (vloeibaar) gas. In de solobus zijn de tanks boven de voorste as geplaatst en bij de gelede bus boven de centrale as. Hierdoor is het gewicht optimaal verdeeld. De gastanks zelf zijn door middel van rails vastgemaakt aan het dak en kunnen gemakkelijk worden vervangen. De actieradius van de bus is vergelijkbaar met de dieselvarianten van de Citaro en is 27 procent groter dan de voorganger Citaro CNG.

Mercedes-Benz Citaro NGT, aardgas, tanks

De stadsbus is voorzien van een geheel nieuwe motor die stil en zo schoon mogelijk is. Het geluid dat de bus produceert ligt zo’n vier decibel lager dan bij zijn voorganger, wat betekent dat het waargenomen geluid met de helft afneemt. Volgens Mercedes-Benz is de bus daardoor bij uitstek geschikt om dienst te doen in drukke stadscentra en woonwijken.

LED-lampen

De motor is volgens Mercedes-Benz zuinig en heeft weinig onderhoud nodig. Daarnaast is het mogelijk de bus uit te rusten met LED-koplampen die zorgen voor een rustiger en natuurlijker zicht tijdens avond- en nachtritten.

Benieuwd geworden naar deze nieuwe en milieuvriendelijke bus? Op Busworld in Kortrijk kun je het voertuig in levende lijve bewonderen.

Mercedes-Benz Citaro NGT, aardgas, led-lamp

Mercedes-Benz Citaro NGT, aardgas

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.