HOV-tracé van Haarlem naar IJmuiden gaat definitief door

Er komt definitief een tracé voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) tussen IJmuiden en Haarlem dwars door Velsen. Een aantal inwoners van Velsen had dit besluit aangevochten bij de bestuursrechter. Hoewel de Raad van State (RvS) woensdag het plan van de gemeenteraad uiteindelijk op formele gronden vernietigde, blijft het besluit zelf in stand. Volgens de RvS heeft de gemeente tijdens de zitting zes weken geleden voldoende aangetoond dat punten uit het besluit die eerder niet helder waren, inmiddels zijn verduidelijkt. Tegen het oordeel van de RvS is geen beroep mogelijk.

Verschillende bewoners tekenden protest aan omdat ze onder andere vreesden voor geluidsoverlast. Ook had de gemeente geen onderzoek gedaan naar de uitstoot van stikstof nabij het natuurgebied Zuid-Kennemerland. Volgens de RvS is voldoende aangetoond dat het geluidsniveau onder het toegestane niveau blijft, ook omdat een gedeelte van de weg wordt verlegd. De gemeente heeft volgens de hoogste bestuursrechter ook voldoende aannemelijk gemaakt dat de gevolgen voor het natuurgebied klein blijven.

Gedeputeerde Elisabeth Post zegt blij te zijn met de uitspraak. “Dit betekent dat wij nu echt kunnen starten met de aanleg van de nieuwe HOV-verbinding tussen IJmuiden en Haarlem, een belangrijke schakel in het regionale HOV-netwerk. Afgelopen jaren hebben wij nauwkeurig en zorgvuldig gewerkt aan de voorbereidingen om de verbinding te kunnen realiseren. Dit doen wij samen met onze partner de gemeente Velsen en in nauw overleg met de omgeving.”

De aanleg is onderdeel van een groter OV-project tussen Haarlem-Noord en IJmuiden.

Verzet

Een kleine tweehonderd inwoners van Velsen blijven zich verzetten tegen de HOV-baan dwars door hun gemeente. Ze vinden dat het HOV gewoon via een bestaande asfaltweg moet plaatsvinden. De advocaat van de bewoners meldt in de IJmuider Courant dat ze de aanleg op allerlei manieren willen vertragen, zoals door het aanvechten van afzonderlijke vergunningen.

De aanleg van de HOV-verbinding is opgedeeld in tien deelprojecten. Een gedeelte van de nieuwe busverbinding komt op een voormalig spoortraject te liggen, tussen de Santpoortse Dreef in Santpoort-Noord en de Troelstraweg/Plein 1945 in IJmuiden. De uitspraak van de Raad van State afgelopen woensdag betreft deze deelprojecten. De spoorbestemming van het gebied wordt nu definitief een openbaarvervoerbestemming.

Kortere wachttijden

Met de nieuwe verbinding willen de provincie Noord-Holland en de gemeente Velsen de bereikbaarheid van onder andere IJmuiden, Velsen en Driehuis verbeteren. De hoogwaardige busverbinding moet voordelen gaan bieden zoals frequenter rijdende bussen, kortere wachttijden, een betrouwbaardere reistijd, gebruiksvriendelijke haltes en extra voorzieningen zoals informatiezuilen en fietsenstallingen. Ook overstapvoorzieningen moeten beter.

Eind september begint de aanleg van de busbaan, de gemeente Velsen is al wel begonnen met voorbereidende werkzaamheden. Zo heeft de gemeente al 900.000 euro vrij gemaakt voor de om- en nieuwbouw van verschillende bushaltes op de route.

Overzicht

Op de website van de provincie Noord-Holland staan alle infrastructurele projecten van de provincie, waaronder het HOV Velsen project.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

HOV-tracé van Haarlem naar IJmuiden gaat definitief door | OVPro.nl

HOV-tracé van Haarlem naar IJmuiden gaat definitief door

Er komt definitief een tracé voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) tussen IJmuiden en Haarlem dwars door Velsen. Een aantal inwoners van Velsen had dit besluit aangevochten bij de bestuursrechter. Hoewel de Raad van State (RvS) woensdag het plan van de gemeenteraad uiteindelijk op formele gronden vernietigde, blijft het besluit zelf in stand. Volgens de RvS heeft de gemeente tijdens de zitting zes weken geleden voldoende aangetoond dat punten uit het besluit die eerder niet helder waren, inmiddels zijn verduidelijkt. Tegen het oordeel van de RvS is geen beroep mogelijk.

Verschillende bewoners tekenden protest aan omdat ze onder andere vreesden voor geluidsoverlast. Ook had de gemeente geen onderzoek gedaan naar de uitstoot van stikstof nabij het natuurgebied Zuid-Kennemerland. Volgens de RvS is voldoende aangetoond dat het geluidsniveau onder het toegestane niveau blijft, ook omdat een gedeelte van de weg wordt verlegd. De gemeente heeft volgens de hoogste bestuursrechter ook voldoende aannemelijk gemaakt dat de gevolgen voor het natuurgebied klein blijven.

Gedeputeerde Elisabeth Post zegt blij te zijn met de uitspraak. “Dit betekent dat wij nu echt kunnen starten met de aanleg van de nieuwe HOV-verbinding tussen IJmuiden en Haarlem, een belangrijke schakel in het regionale HOV-netwerk. Afgelopen jaren hebben wij nauwkeurig en zorgvuldig gewerkt aan de voorbereidingen om de verbinding te kunnen realiseren. Dit doen wij samen met onze partner de gemeente Velsen en in nauw overleg met de omgeving.”

De aanleg is onderdeel van een groter OV-project tussen Haarlem-Noord en IJmuiden.

Verzet

Een kleine tweehonderd inwoners van Velsen blijven zich verzetten tegen de HOV-baan dwars door hun gemeente. Ze vinden dat het HOV gewoon via een bestaande asfaltweg moet plaatsvinden. De advocaat van de bewoners meldt in de IJmuider Courant dat ze de aanleg op allerlei manieren willen vertragen, zoals door het aanvechten van afzonderlijke vergunningen.

De aanleg van de HOV-verbinding is opgedeeld in tien deelprojecten. Een gedeelte van de nieuwe busverbinding komt op een voormalig spoortraject te liggen, tussen de Santpoortse Dreef in Santpoort-Noord en de Troelstraweg/Plein 1945 in IJmuiden. De uitspraak van de Raad van State afgelopen woensdag betreft deze deelprojecten. De spoorbestemming van het gebied wordt nu definitief een openbaarvervoerbestemming.

Kortere wachttijden

Met de nieuwe verbinding willen de provincie Noord-Holland en de gemeente Velsen de bereikbaarheid van onder andere IJmuiden, Velsen en Driehuis verbeteren. De hoogwaardige busverbinding moet voordelen gaan bieden zoals frequenter rijdende bussen, kortere wachttijden, een betrouwbaardere reistijd, gebruiksvriendelijke haltes en extra voorzieningen zoals informatiezuilen en fietsenstallingen. Ook overstapvoorzieningen moeten beter.

Eind september begint de aanleg van de busbaan, de gemeente Velsen is al wel begonnen met voorbereidende werkzaamheden. Zo heeft de gemeente al 900.000 euro vrij gemaakt voor de om- en nieuwbouw van verschillende bushaltes op de route.

Overzicht

Op de website van de provincie Noord-Holland staan alle infrastructurele projecten van de provincie, waaronder het HOV Velsen project.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.