‘Zelfrijdende voertuigen van grote invloed op traditioneel OV’

Zelfrijdende auto, Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu

Metro’s en trams die volledig zijn geautomatiseerd, bussen waarin de chauffeur op de snelweg het stuur los kan laten of zelfs een toekomst waarin alle traditionele vormen van openbaar vervoer volledig zijn verdwenen. Dit zijn vooruitzichten die in een toekomst met zelfrijdende voertuigen tot de mogelijkheden kunnen behoren. Deze mogelijke toekomstscenario’s zijn gepubliceerd in een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het KiM heeft in dit rapport vier mogelijke scenario’s bedacht over de wijze waarop mobiliteit en openbaar vervoer zich in de toekomst kunnen gaan ontwikkelen. Deze scenario’s staan uiteraard niet vast, want de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen zijn nog in volle gang. Het ministerie hoopt hiermee echter dat analisten en beleidsmakers gaan nadenken over toekomstige ontwikkelingen en over eventuele voor- en nadelen van veranderende vervoer- en mobiliteitsystemen.

Zelfrijdend OV

Het KiM acht de kans aannemelijk dat er veel voor het openbaar vervoer verandert als het gebruik van zelfrijdende auto’s in de toekomst normaal wordt. Twee van de vier scenario’s voorspellen een grote afname van gebruikers van openbaar vervoer. Slechts in één scenario wordt een kleine toename van het aantal gebruikers van OV vermoed.

Met name in de steden zal het openbaar vervoer grotendeels verdwijnen, stelt het rapport in twee scenario’s. Mensen kiezen vaker voor lopen en fietsen in het ene scenario, terwijl de zelfrijdende auto de noodzaak voor openbaar vervoer vervangt in het andere scenario. Wel blijven er metro’s bestaan op drukke trajecten en treinen op lange afstanden. Deze hebben geen bestuurder meer en zijn daarom goedkoop en snel. Op het platteland zal naar verwachting het traditioneel openbaar vervoer volledig vervangen worden door zelfrijdende (deel-)auto’s en busjes.

Stuur loslaten

Het rapport houdt er rekening mee dat volledig zelfrijdende auto’s misschien niet tot de toekomst behoren. Metro’s en trams worden automatisch bestuurd, maar een buschauffeur blijft essentieel. Het is waarschijnlijk wel mogelijk dat chauffeurs hun stuur kunnen loslaten wanneer een bus op de snelweg rijdt. Deze chauffeur wordt geholpen door bestuurondersteunende systemen.

In het laatste scenario dat bedacht is door het KiM, wordt het delen van voertuigen normaal en dus blijven traditionele vormen van het OV belangrijk. Automatisering maakt het mogelijk dat treinen en metro’s automatisch en snel kunnen rijden. Bovendien wordt het reizen met het OV gemakkelijker door het gebruik van ICT.

Verkeersveiligheid

Het KiM verwacht positieve gevolgen voor de verkeersveiligheid door technologische innovaties. Automatisering op vaste trajecten zal botsingen zo goed als onmogelijk maken en in het OV en de auto wordt intensief gebruik gemaakt van waarschuwingssystemen. Bovendien kunnen zelfrijdende auto’s sneller reageren op veranderingen in het verkeer. Daarmee wordt ook de wegcapaciteit vergroot, omdat auto’s dichter op elkaar zullen kunnen rijden.

De mogelijk komst van technologische ontwikkelingen en zelfrijdende voertuigen zal volgens dit rapport grote gevolgen gaan hebben voor de sector. Het ministerie en het KiM hopen dat deze bedachte scenario’s, professionals in de OV-sector ertoe aansporen om te gaan nadenken over zowel korte- als langetermijnontwikkelingen in het openbaar vervoer.

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “‘Zelfrijdende voertuigen van grote invloed op traditioneel OV’”

Tibi Stibi|11.01.16|13:37

verder waarom zouden consumenten enig benul moeten hebben van onderhoud?

het gaat over een paar jaar als volgt:
ik wil van a naar b, pak mijn mobiel geef aan dat ik naar b wil en dat ik met x mensen ben en dat ik zsm wil vertrekken. binnen 10 minuten staat er een pod voor mijn deur. ik stap in en zet een film aan. aangekomen stap ik uit. ik betaal 15 cent per km.

nu ben ik benieuwd welk huidige ov gebruiker niet zal overstappen naar deze pod!

benieuwd naar je reactie!

Tibi Stibi|11.01.16|13:32

@wouter fijn dat jij zo gelovig bent

jij denkt dus dat jou geloof sterker is dan dat tesla gelooft dat zij over 2 jaar een zelfrijdende auto hebben, dat google nu al 55 zelfrijdende auto’s continue laat rond rijden, dat mobileye zijn hele bedrijfsvoering rondom zelfrijdende auto’s opbouwt, dat gm 500 miljoen in de samenwerking met lyft stopt om zelfrijdende auto’s op de weg te krijgen en dat toyota net 1 miljard dollar gestoken heeft in de ontwikkeling van hun zelfrijdende auto.
allemaal fout?

huub hafkamp|05.11.15|14:16

‘van deur tot deur zonder overstappen’ is een taxi, in dit geval zonder chauffeur.
Ik ben benieuwd hoe de taxi branche daarop gaat reageren.De zelfrijdende auto’s die er nu al zijn vereisen een bestuurder mét rijbewijs die niet gedronken heeft en de handen aan het stuur moet houden (en dus ook op moet letten). Zo’n vaart zal het dus niet lopen met deze ontwikkeling.

Anders Floor|03.11.15|14:25

Wouter, gelden dezelfde bezwaren (onderhoud, regels,kennis v techniek) niet veel meer voor bestuurde auto’s? Die zijn immers vaak privébezit, waardoor al die verantwoordelijkheden bij de eigenaars liggen. Hoeveel mensen in het OV weten hoe je een bus moet onderhouden, of welke regels ervoor gelden? Antwoord: niemand, wat het is niet relevant. Het wordt allemaal geregeld door de aanbieder.

Corridors zijn achterhaald met zelfrijdende auto’s: van deur tot deur zonder overstappen is de toekomst.

Wouter van Gessel|15.10.15|10:56

Wij geloven niet in zelfsturende auto. Mensen kunnen er onvoldoende mee omgaan. Denk aan onderhoud, regels, kennis van techniek.Delen kan alleen als aanvulling.Delen maakt afhankelijk.Wij geloven in het spoor.Stoptrein en IC(magneettrein) op onafhankelijk zelfvoorzienende corridors.Metro voor stad. Fiets/PT voor deur tot deur