Vervoerders houden hand op de knip op Busworld

Op basis van de stadsbussen die gepresenteerd werden op de beurs Busworld in Kortrijk vorige week, is te concluderen dat een toekomst met volledig emissievrije bussen eraan zit te komen. Maar zolang vervoerders geen duidelijkheid hebben over aanbestedingen, kopen ze geen bussen. Op de beurs was er dus nauwelijks markt voor OV-bussen.

Vrijwel alle stadsbussen die werden gepresenteerd op Busworld rijden niet langer op diesel. Fabrikanten spelen in op een wens van de overheid om zo snel mogelijk over te stappen op emissievrij busvervoer. Maar door de aanbestedingen in Nederland durven OV-bedrijven geen aankopen te doen totdat het precies duidelijk is wat er staat te gebeuren op het gebied van stad- en streekvervoer.

Stadsbussen

Het is vooral een capaciteitsprobleem. Alle fabrikanten hebben interesse in het bieden van emissievrije bussen en de meeste Nederlandse gemeentes en provincies willen zo spoedig mogelijk overstappen naar bussen die niet langer op diesel rijden. Stad- en streekvervoerders willen echter pas voertuigen inkopen zodra ze weten op welke lijnen ze gaan rijden en met hoeveel bussen. Op Busworld proberen de meeste inkopers daarom vooral een beeld te vormen van de mogelijkheden.

Er waren meer dan genoeg opties. Op Busworld werd het meeste ingezet op elektrische bussen die gevoed werden door een laadpaal waarbij de bus vanaf het dak contact maakt met een laadpaal, maar dit waren lang niet de enige vormen van emissievrij busvervoer die op de beurs te zien waren.

Aardgasbussen

Er worden nauwelijks stadsbussen gekocht op een dergelijke beurs door Nederlandse bedrijven, vertelt Mark Westendorp van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz profileert zich met een bus die rijdt op aardgas, maar het is meer bedoeld om interesse te wekken bij de partners. “We weten van tevoren dat coaches wel gekocht worden op dergelijke beurzen, maar stadsbussen niet tot nauwelijks.”

Mercedes-Benz koos er daarom voor om op Busworld veel meer coaches in de stand te plaatsen dan stadsbussen. Het bedrijf koos er verder voor om de nieuwste versie van de Mercedes-Benz Citaro NGT te presenteren. Deze bus rijdt op aardgas en is twintig procent zuiniger dan zijn voorganger. De eerste 68 exemplaren van deze nieuwe bus rijden inmiddels in de Duitse stad Augsburg

Interesse

Ook Volvo merkt dat Nederlandse OV-bedrijven geen stadsbussen kopen op de beurs. “Interesse is er genoeg”, vertelt Hans Arntzen van Volvo. “We merken echt dat dieselbussen aan het einde van de productiefase staan en elektrische bussen aan het begin.”

Volvo ontwikkelde een computersysteem waarmee geïnteresseerde kopers een route konden inplannen. Die computer kan snel berekenen waar oplaadpunten zouden moeten komen om de bus de volledige route te laten rijden. Arntzen: “Ik geloof echt dat elektrische bussen gaan komen. Bij de komende aanbesteding in Maastricht zullen ongetwijfeld deze bussen gaan rijden. Maar aankopen van elektrische bussen voor het openbaar vervoer hebben we niet gehad.”

Openbaar vervoer

Volvo zet in op stadsbussen die snel opgeladen kunnen worden en minder ver kunnen rijden, net zoals de Eindhovense fabrikant VDL. Het Chinese BYD heeft juist elektrische bussen ontwikkeld met een behoorlijke batterijcapaciteit.

Volgens technical service engineer van BYD Jeffrey Verboon kunnen de elektrische bussen van BYD bijna 200 kilometer rijden nadat ze drie uur worden opgeladen. Dan zijn ze vol. Deze bussen rijden nu al op Schiphol en op Schiermonnikoog. Die batterijopslag gaat wel ten koste van de hoeveelheid mensen die vervoerd kan worden in deze bussen.

Laadsystemen

Ook over de infrastructuur zijn fabrikanten het niet helemaal eens en de beste manier om elektrische bussen te laden blijft lastig. Zero emissie-bussen werden op Busworld opgeladen via laadpalen die aan de batterijen op het dak worden aangesloten, enorme batterijen die in de weg kunnen worden gebouwd en via kabels.

De kosten voor een dergelijk infrastructuur kunnen flink oplopen. Dat is tevens een reden waarom de omslag naar emissievrije bussen moeilijk is. “Het bevindt zich nu nog aan de beginfase”, vertelt Arntzen. “Daarom willen wij alleen bussen aanbieden waar we zekerheid van hebben.” Veel elektrische bussen met een groot batterijvermogen rijden minder ver wanneer het buiten koud is of juist heel warm.

Toekomst

Alle busfabrikanten verwachten in de toekomst op grote schaal elektrische of ‘groene’ bussen te verkopen. VDL profileerde zich met de stadsbus Citea SLFA Electric. Het bedrijf hoopt die bus te kunnen leveren bij de komende aanbestedingen in Nederland.

Busworld was als zodanig een goede manier voor busfabrikanten om zich te profileren richting toekomstige klanten. Aangezien overheden vervoerders stimuleren om zo snel mogelijk over te stappen op zero emissie-bussen, waren de meeste Nederlandse vervoerders aanwezig op de beurs om de nieuwste trends te bekijken.

Toekomst busvervoer

Het blijft de vraag welke soort emissievrije bussen uiteindelijk het meeste gekocht zullen worden. Naast elektrische bussen, hadden fabrikanten namelijk ook tussenvormen gecreëerd, zoals een bus die een deel van de route op waterstof kan afleggen en een bus die deels elektrisch en deels hybride is. De experts waren het echter over één ding eens, namelijk dat de dieselbussen in de toekomst zullen verdwijnen.

Inge Jacobs

Lees ook: Mercedes-benz presenteert Citaro NGT op Busworld in kortrijk

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vervoerders houden hand op de knip op Busworld | OVPro.nl

Vervoerders houden hand op de knip op Busworld

Op basis van de stadsbussen die gepresenteerd werden op de beurs Busworld in Kortrijk vorige week, is te concluderen dat een toekomst met volledig emissievrije bussen eraan zit te komen. Maar zolang vervoerders geen duidelijkheid hebben over aanbestedingen, kopen ze geen bussen. Op de beurs was er dus nauwelijks markt voor OV-bussen.

Vrijwel alle stadsbussen die werden gepresenteerd op Busworld rijden niet langer op diesel. Fabrikanten spelen in op een wens van de overheid om zo snel mogelijk over te stappen op emissievrij busvervoer. Maar door de aanbestedingen in Nederland durven OV-bedrijven geen aankopen te doen totdat het precies duidelijk is wat er staat te gebeuren op het gebied van stad- en streekvervoer.

Stadsbussen

Het is vooral een capaciteitsprobleem. Alle fabrikanten hebben interesse in het bieden van emissievrije bussen en de meeste Nederlandse gemeentes en provincies willen zo spoedig mogelijk overstappen naar bussen die niet langer op diesel rijden. Stad- en streekvervoerders willen echter pas voertuigen inkopen zodra ze weten op welke lijnen ze gaan rijden en met hoeveel bussen. Op Busworld proberen de meeste inkopers daarom vooral een beeld te vormen van de mogelijkheden.

Er waren meer dan genoeg opties. Op Busworld werd het meeste ingezet op elektrische bussen die gevoed werden door een laadpaal waarbij de bus vanaf het dak contact maakt met een laadpaal, maar dit waren lang niet de enige vormen van emissievrij busvervoer die op de beurs te zien waren.

Aardgasbussen

Er worden nauwelijks stadsbussen gekocht op een dergelijke beurs door Nederlandse bedrijven, vertelt Mark Westendorp van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz profileert zich met een bus die rijdt op aardgas, maar het is meer bedoeld om interesse te wekken bij de partners. “We weten van tevoren dat coaches wel gekocht worden op dergelijke beurzen, maar stadsbussen niet tot nauwelijks.”

Mercedes-Benz koos er daarom voor om op Busworld veel meer coaches in de stand te plaatsen dan stadsbussen. Het bedrijf koos er verder voor om de nieuwste versie van de Mercedes-Benz Citaro NGT te presenteren. Deze bus rijdt op aardgas en is twintig procent zuiniger dan zijn voorganger. De eerste 68 exemplaren van deze nieuwe bus rijden inmiddels in de Duitse stad Augsburg

Interesse

Ook Volvo merkt dat Nederlandse OV-bedrijven geen stadsbussen kopen op de beurs. “Interesse is er genoeg”, vertelt Hans Arntzen van Volvo. “We merken echt dat dieselbussen aan het einde van de productiefase staan en elektrische bussen aan het begin.”

Volvo ontwikkelde een computersysteem waarmee geïnteresseerde kopers een route konden inplannen. Die computer kan snel berekenen waar oplaadpunten zouden moeten komen om de bus de volledige route te laten rijden. Arntzen: “Ik geloof echt dat elektrische bussen gaan komen. Bij de komende aanbesteding in Maastricht zullen ongetwijfeld deze bussen gaan rijden. Maar aankopen van elektrische bussen voor het openbaar vervoer hebben we niet gehad.”

Openbaar vervoer

Volvo zet in op stadsbussen die snel opgeladen kunnen worden en minder ver kunnen rijden, net zoals de Eindhovense fabrikant VDL. Het Chinese BYD heeft juist elektrische bussen ontwikkeld met een behoorlijke batterijcapaciteit.

Volgens technical service engineer van BYD Jeffrey Verboon kunnen de elektrische bussen van BYD bijna 200 kilometer rijden nadat ze drie uur worden opgeladen. Dan zijn ze vol. Deze bussen rijden nu al op Schiphol en op Schiermonnikoog. Die batterijopslag gaat wel ten koste van de hoeveelheid mensen die vervoerd kan worden in deze bussen.

Laadsystemen

Ook over de infrastructuur zijn fabrikanten het niet helemaal eens en de beste manier om elektrische bussen te laden blijft lastig. Zero emissie-bussen werden op Busworld opgeladen via laadpalen die aan de batterijen op het dak worden aangesloten, enorme batterijen die in de weg kunnen worden gebouwd en via kabels.

De kosten voor een dergelijk infrastructuur kunnen flink oplopen. Dat is tevens een reden waarom de omslag naar emissievrije bussen moeilijk is. “Het bevindt zich nu nog aan de beginfase”, vertelt Arntzen. “Daarom willen wij alleen bussen aanbieden waar we zekerheid van hebben.” Veel elektrische bussen met een groot batterijvermogen rijden minder ver wanneer het buiten koud is of juist heel warm.

Toekomst

Alle busfabrikanten verwachten in de toekomst op grote schaal elektrische of ‘groene’ bussen te verkopen. VDL profileerde zich met de stadsbus Citea SLFA Electric. Het bedrijf hoopt die bus te kunnen leveren bij de komende aanbestedingen in Nederland.

Busworld was als zodanig een goede manier voor busfabrikanten om zich te profileren richting toekomstige klanten. Aangezien overheden vervoerders stimuleren om zo snel mogelijk over te stappen op zero emissie-bussen, waren de meeste Nederlandse vervoerders aanwezig op de beurs om de nieuwste trends te bekijken.

Toekomst busvervoer

Het blijft de vraag welke soort emissievrije bussen uiteindelijk het meeste gekocht zullen worden. Naast elektrische bussen, hadden fabrikanten namelijk ook tussenvormen gecreëerd, zoals een bus die een deel van de route op waterstof kan afleggen en een bus die deels elektrisch en deels hybride is. De experts waren het echter over één ding eens, namelijk dat de dieselbussen in de toekomst zullen verdwijnen.

Inge Jacobs

Lees ook: Mercedes-benz presenteert Citaro NGT op Busworld in kortrijk

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.