Dijsselbloem: Qbuzz mag meedingen naar Friese busconcessie

Minister Jeroen Dijsselbloem, Financiën

Qbuzz mag van minister Dijsselbloem van Financiën meedingen naar de concessie voor openbaar vervoer in Zuidoost-Friesland en de Waddeneilanden. De minister bepaalde eerder dat NS zich moest heroriënteren op de buitenlandse en regionale markt. Voor er meer bekend werd over die heroriëntatie zou NS geen ‘onomkeerbare stappen’ zou maken. Dijsselbloem wilde met de opmerking ‘onomkeerbare stappen’ nooit beogen dat NS of dochteronderneming Qbuzz stilgelegd zouden worden, zo zegt hij in de Telegraaf

Dinsdag bleek dat de dochteronderneming van NS zich heeft ingeschreven bij de busconcessie in Zuidoost-Friesland. Dit was onverwacht omdat in augustus een Kamermotie werd aangenomen om geen blijvende beslissingen te nemen over de bedrijfsvoering van NS tot de heroriëntatie van de NS duidelijk zou zijn. In die heroriëntatie zouden ook besluiten gemaakt worden over dochteronderneming Qbuzz.

Hoofdtaak NS

NS zou zich in de eerste plaats moeten richten op het goed aanbieden van vervoer op het hoofdrailnet, zo zei Dijsselbloem destijds. Busvervoer was een neventaak van NS en het bedrijf moest erover nadenken deze taak misschien af te stoten. Maar besluiten over de toekomst van NS-bedrijfsonderdelen zouden pas aan de orde komen wanneer NS de heroriëntatie van haar rol op de regionale vervoersmarkt heeft afgerond.

De staat bepaalde dat de strategie van NS opnieuw moest worden herzien nadat duidelijk werd welke rol de NS speelde bij de aanbesteding in Limburg. Dijsselbloem sprak zich destijds hard uit over de onregelmatigheden die er speelden bij Qbuzz. Eerder dit jaar kwam aan het licht dat Qbuzz had gefraudeerd bij de aanbesteding in Limburg.

NS besluit

De NS verklaarde dat Qbuzz bij uitzondering meedoet aan de concessie in Zuidoost-Friesland, omdat Qbuzz nu ook al in dat gebied rijdt. De minister heeft nu echter toegezegd dat Qbuzz ook mag proberen om andere regionale OV-concessies te winnen.

In 2008 won Qbuzz de concessie in Zuidoost-Friesland en kreeg de vervoerder die concessie voor acht jaar gegund. Die concessie loopt af in december 2016. Naast Qbuzz dingen ook vervoerders Arriva, Connexxion en EBS mee naar de nieuwe concessie in Zuidoost-Friesland. De provincie laat op 8 december weten welke vervoerder de aanbesteding wint.

CDA

Het CDA liet woensdag weten verbaasd te zijn over de gang van zaken. In een radio-interview op Radio 1 zei CDA-Kamerlid Martijn Van Helvert: “De minister zei eerder dat hij streng zou zijn en dat de NS zich zou moeten beperken tot het hoofdrailnet. Alsof er niets gebeurd is, gaan we nu gewoon door.”

Helvoort zou graag zien dat iedereen de rapporten over de NS afwacht, voordat Qbuzz opnieuw mee gaat dingen met nieuwe aanbestedingen. Er zijn op dit moment nog onderzoeken gaande naar Qbuzz en de NS.

Lees ook: Dijsselbloem: NS heeft te veel neventaken

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Dijsselbloem: Qbuzz mag meedingen naar Friese busconcessie”

Loek van der Heide|10.11.15|13:25

Laat Qbuzz NS en Arriva meer samenwerken
Zo kan je inzetten op een meer sociaal-economische versie inzetten van de W.Ockels- superbus als ‘snelweg-Intercity’ Die naast passagiers ook ruimte biedt voor fietsen bagage en klein-post voor gecombineerd/gebundeld OV-Post vervoer relatie: Schiphol-Amsterdam’Sloterdijk’ Hoorn- (Afsluitdijk-)-Harlingen – Leeuwarden CS –TNT Post.NL v.v.
Ten behoeve vd HBO studenten Lwd-Randstad: op Vrijdag en maandag rijden via Alkmaar-Bolsward naar Leeuwarden

Loek van der Heide|10.11.15|13:19

Laat NS met Qbuzz en Arriva nou eens eindelijk werken aan -herstel van- de oorspronkelijk uitstekende Interliner-busverbindingen tussen Fryslân en Noord holland over de Afsluitdijk, als ‘railvervangend snelweg-busvervoer’ met inbegrip van het mogen rijden over de vluchtstroken bij ochtend/middag/avondspits tussen A’dam en Hoorn-Noord
Zorg dan ook voor ruimte voor fietsen en bagage/post small-parcell in die snelweg-Interliners Let wel: route Harlingen-Haven- Amsterdam Sloterdijk

Sander Rom|04.11.15|22:26

Arriva en Syntus zijn toch ook eigendom van staatsbedrijven. Waarom mogen Arriva en Veolia wel meedoen met concessie over het openbaar vervoer. Ondanks dat ze eigendom zijn van Duitse spoorweg en Franse Spoorwegen. Zo moet Qbuzz eigendom van NS ook mee moeten doen met concessie binnenhalen van openbaar vervoer, en NS moet Qbuzz gewoon niet afstoten. Dijsselbloem gewoon niet goed bij zijn hoofd met zijn ideen. Ik vind dat Dijsselbloem ook moet aftreden vanwege de Fyra.

Sander Rom|04.11.15|22:18

Ik vind gewoon dat Qbuzz gewoon zelf mag beslissen welke concessie ze mogen binnenhalen voor het openbaar vervoer. En daar moet Dijsselbloem zich niet mee moet bemoeien over Qbuzz. Dijsselbloem moet Qbuzz en NS gewoon met rust laten.