zelfrijdende bus, CityMobil2

Zelfrijdende bussen rijden in maart 2016 in het Zwitserse Sion

bron: CityMobil2

In de Zwitserse stad Sion zullen deze lente enkele volledig zelfrijdende bussen rijden. Deze voertuigen kunnen opereren in het normale verkeer zonder dat er een chauffeur nodig is. De bussen worden als proef ingezet in de stad, nadat zes vergelijkbare zelfrijdende bussen al sinds november rijden in het Griekse Trikala.

Door middel van sensoren op de bus, kan deze bus rijden op plekken waar ook reguliere auto’s rijden en fietsers en wandelaars aan het verkeer deelnemen. De bus heeft dus geen speciale rijstrook nodig. Om dit mogelijk te maken is de bus wel beperkt tot een maximum snelheid van nog geen 20 kilometer per uur.

Techniek

De bus in Griekenland heeft enkele maanden gereden zonder passagiers, maar sinds november vervoert de bus ook werkelijk reizigers. De bussen kunnen uiterlijk negen passagiers tegelijk vervoeren en zijn volledig elektrisch aangedreven.

Deze bussen kunnen niet van rijstrook wisselen en niet omdraaien. Dit betekent dat de bus moet stoppen als een obstakel voor de bus op de rijbaan stil gaat staan. De bus kan pas weer verder rijden als het obstakel voor de bus zelf ook weer gaat rijden of verdwijnt. Die maatregel is echter nodig om de kans op ongelukken tot een minimum te beperken.

CityMobil2

De bussen zijn ontwikkeld als onderdeel van het programma CityMobil2. Dit is een project dat door de EU wordt gefinancierd en het doel heeft om oplossingen te bedenken voor openbaar vervoer in middelgrote steden. In dergelijke steden reizen te weinig mensen met het OV om hier een normale bus of metro laten rijden. Oplossingen zoals deze zelfrijdende bus maken het wel mogelijk dat ouderen of mensen die minder mobiel zijn toch met een vorm van OV door de stad kunnen reizen.

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Zelfrijdende bussen rijden in maart 2016 in het Zwitserse Sion”

Tibi Stibi|11.01.16|15:09

dit is de toekomst. maak de bus nog iets kleiner zodat hij gebruikt kan worden door 1 gezien of zelfs 1 persoon.
laat deze bus dan geen vaste route rijden maar oproep baar zijn via een app en dan heb je het ov van de toekomst.

Tibi Stibi|11.01.16|15:10

gezien = gezin

Gerard Bouwman|12.01.16|11:14

En dan komt er in de toekomst weer een golf werklozen bij.

Tibi Stibi|12.01.16|12:38

gerard dat zeiden ze over het weefgetouw ook.

er zullen idd een hoop mensen ander werk moeten gaan zoeken. wie weet gaan we wel allemaal naar 3 dagen werken per week.
omdat alles steeds goedkoper wordt hoeven we ook minder te verdienen. we hebben dan veel meer tijd voor recreëren en daar zullen dan ook weer meer banen in te vinden zijn :)

er zal in ieder geval niet minder geld zijn; zolang de overheid de boel maar goed verdeelt is er geen probleem. maar dit is meer een discussie voor elders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zelfrijdende bussen rijden in maart 2016 in het Zwitserse Sion | OVPro.nl
zelfrijdende bus, CityMobil2

Zelfrijdende bussen rijden in maart 2016 in het Zwitserse Sion

bron: CityMobil2

In de Zwitserse stad Sion zullen deze lente enkele volledig zelfrijdende bussen rijden. Deze voertuigen kunnen opereren in het normale verkeer zonder dat er een chauffeur nodig is. De bussen worden als proef ingezet in de stad, nadat zes vergelijkbare zelfrijdende bussen al sinds november rijden in het Griekse Trikala.

Door middel van sensoren op de bus, kan deze bus rijden op plekken waar ook reguliere auto’s rijden en fietsers en wandelaars aan het verkeer deelnemen. De bus heeft dus geen speciale rijstrook nodig. Om dit mogelijk te maken is de bus wel beperkt tot een maximum snelheid van nog geen 20 kilometer per uur.

Techniek

De bus in Griekenland heeft enkele maanden gereden zonder passagiers, maar sinds november vervoert de bus ook werkelijk reizigers. De bussen kunnen uiterlijk negen passagiers tegelijk vervoeren en zijn volledig elektrisch aangedreven.

Deze bussen kunnen niet van rijstrook wisselen en niet omdraaien. Dit betekent dat de bus moet stoppen als een obstakel voor de bus op de rijbaan stil gaat staan. De bus kan pas weer verder rijden als het obstakel voor de bus zelf ook weer gaat rijden of verdwijnt. Die maatregel is echter nodig om de kans op ongelukken tot een minimum te beperken.

CityMobil2

De bussen zijn ontwikkeld als onderdeel van het programma CityMobil2. Dit is een project dat door de EU wordt gefinancierd en het doel heeft om oplossingen te bedenken voor openbaar vervoer in middelgrote steden. In dergelijke steden reizen te weinig mensen met het OV om hier een normale bus of metro laten rijden. Oplossingen zoals deze zelfrijdende bus maken het wel mogelijk dat ouderen of mensen die minder mobiel zijn toch met een vorm van OV door de stad kunnen reizen.

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Zelfrijdende bussen rijden in maart 2016 in het Zwitserse Sion”

Tibi Stibi|11.01.16|15:09

dit is de toekomst. maak de bus nog iets kleiner zodat hij gebruikt kan worden door 1 gezien of zelfs 1 persoon.
laat deze bus dan geen vaste route rijden maar oproep baar zijn via een app en dan heb je het ov van de toekomst.

Tibi Stibi|11.01.16|15:10

gezien = gezin

Gerard Bouwman|12.01.16|11:14

En dan komt er in de toekomst weer een golf werklozen bij.

Tibi Stibi|12.01.16|12:38

gerard dat zeiden ze over het weefgetouw ook.

er zullen idd een hoop mensen ander werk moeten gaan zoeken. wie weet gaan we wel allemaal naar 3 dagen werken per week.
omdat alles steeds goedkoper wordt hoeven we ook minder te verdienen. we hebben dan veel meer tijd voor recreëren en daar zullen dan ook weer meer banen in te vinden zijn :)

er zal in ieder geval niet minder geld zijn; zolang de overheid de boel maar goed verdeelt is er geen probleem. maar dit is meer een discussie voor elders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.