Waterstofbussen, RET

RET breidt busvloot uit met twee waterstofbussen

De RET gaat in de zomer van 2017 met twee op waterstof aangedreven elektrische bussen rijden in Rotterdam. De vervoerder heeft deze twee bussen maandag besteld bij de Belgische busbouwer Van Hool. De twee bussen kosten 850.000 euro per stuk en worden door verschillende partijen gesubsidieerd. 

De aanschaf van deze bussen is een vervolg op eerdere experimenten van de Rotterdamse vervoerders met hybride en elektrische bussen. De vervoerder heeft namelijk de wens om zo snel mogelijk over te stappen op zero emissie-busvervoer.

Waterstofbus

De RET heeft een busvloot van 250 bussen, waarvan er straks zes elektrisch zijn. Volgens de Rotterdamse vervoerder willen verschillende partijen een bijdrage leveren aan een duurzame en leefbare regio en zo schoon mogelijk OV. Enkele partijen die de aanschaf van deze bussen mogelijk hebben gemaakt, zijn de Europese Unie, de stadsregio Rotterdam, de gemeente Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De laatste heeft daarvoor een convenant gesloten met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Ook neemt de RET deel aan 3EMotion, een project dat deze bussen en de aanleg van waterstoftankstations wil doorontwikkelen en voorbereidt op commerciële introductie. De ervaring en kennis die de RET opdoet met de waterstofbussen, gebruikt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ook bij toekomstige concessieverleningen.

Zero-emissie

Waterstofbussen rijden volledig zonder emissie-uitstoot, omdat dergelijke bussen elektrisch aangedreven worden. Stroom wordt geleverd door een brandstofcel en de batterijen en hiermee worden de wielen en andere componenten aangedreven. Tevens wordt de energie die vrijkomt bij het remmen teruggeleverd aan de batterijen. Zo kan die energie worden hergebruikt voor de aandrijving. Dit is dus goed voor de luchtkwaliteit en bovendien zijn de waterstofbussen stiller dan reguliere dieselbussen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RET breidt busvloot uit met twee waterstofbussen | OVPro.nl
Waterstofbussen, RET

RET breidt busvloot uit met twee waterstofbussen

De RET gaat in de zomer van 2017 met twee op waterstof aangedreven elektrische bussen rijden in Rotterdam. De vervoerder heeft deze twee bussen maandag besteld bij de Belgische busbouwer Van Hool. De twee bussen kosten 850.000 euro per stuk en worden door verschillende partijen gesubsidieerd. 

De aanschaf van deze bussen is een vervolg op eerdere experimenten van de Rotterdamse vervoerders met hybride en elektrische bussen. De vervoerder heeft namelijk de wens om zo snel mogelijk over te stappen op zero emissie-busvervoer.

Waterstofbus

De RET heeft een busvloot van 250 bussen, waarvan er straks zes elektrisch zijn. Volgens de Rotterdamse vervoerder willen verschillende partijen een bijdrage leveren aan een duurzame en leefbare regio en zo schoon mogelijk OV. Enkele partijen die de aanschaf van deze bussen mogelijk hebben gemaakt, zijn de Europese Unie, de stadsregio Rotterdam, de gemeente Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De laatste heeft daarvoor een convenant gesloten met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Ook neemt de RET deel aan 3EMotion, een project dat deze bussen en de aanleg van waterstoftankstations wil doorontwikkelen en voorbereidt op commerciële introductie. De ervaring en kennis die de RET opdoet met de waterstofbussen, gebruikt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ook bij toekomstige concessieverleningen.

Zero-emissie

Waterstofbussen rijden volledig zonder emissie-uitstoot, omdat dergelijke bussen elektrisch aangedreven worden. Stroom wordt geleverd door een brandstofcel en de batterijen en hiermee worden de wielen en andere componenten aangedreven. Tevens wordt de energie die vrijkomt bij het remmen teruggeleverd aan de batterijen. Zo kan die energie worden hergebruikt voor de aandrijving. Dit is dus goed voor de luchtkwaliteit en bovendien zijn de waterstofbussen stiller dan reguliere dieselbussen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.