Vervoerders onderzoeken alternatieven voor contant betalen

Buschauffeur, HTM

Verschillende vervoerders onderzoeken alternatieven voor contant betalen in de bus zodat chauffeurs niet langer contant geld bij zich hebben. Passagiers zouden bijvoorbeeld moeten kunnen pinnen in de bus. Door reizigers alleen elektrisch te laten betalen, lopen buschauffeurs veel minder risico om overvallen te worden. De Amsterdamse stadsvervoerder GVB besloot vorige week al geen dagkaarten meer te verkopen, zodat buschauffeurs zo min mogelijk contant geld bij zich hebben.

De GVB besloot te stoppen met de verkoop van deze kaartjes, omdat de afgelopen maanden bussen van GVB meerdere malen op brute wijze overvallen werden. Burgemeester Eberhard van der Laan heeft toegezegd dat er op korte termijn alleen nog elektronisch betaald kan worden voor losse kaartjes op de GVB-bus. Zo wordt het risico op overvallen in de bussen tot een minimum beperkt. GVB twijfelt wel of contant betalen helemaal afgeschaft kan worden. De vervoerder zei tegen NOS dat er eerst alternatieven moesten worden gezocht voor de vele toeristen in de bus die vaak contant betalen.

Stalling Connexxion

Nu chauffeurs van de GVB minder contant geld bij zich hebben, vreest FNV dat de overvallers overstappen op bussen van Connexxion. Deze vervoerder rijdt namelijk ook op Amsterdam-Noord vanuit de stalling Zaandam. Volgens FNV is daardoor onrust aanwezig bij de chauffeurs van Connexxion. “De onrust en het gevoel van onveiligheid onder de chauffeurs van de stalling Zaandam is groot”, aldus Jan Heilig, bestuurder FNV Streekvervoer. En ook op andere stallingen van Connexxion richting Amsterdam is de spanning aanwezig.

FNV Streekvervoer wil dat Connexxion ook stopt met het verkopen van kaarten tegen contact geld en wil zelfs dat de vervoerder stopt met de losse kaartverkoop in Zaandam totdat daar de applicatie van contactloos bankbetalen op het PSU systeem (personal supply unit) is aangebracht en de bond wil de fasering voor de andere stallingen bespreken waarvoor dit moet worden geregeld. In navolging van Connexxion beloofde vervoerder EBS al geen dagkaarten meer te verkopen in de bus. Zowel Arriva als Connexxion zijn al bezig om alternatieve betaalmethoden te onderzoeken. Connexxion heeft in Almere een kaartautomaat bij de bushalte geplaatst, zodat de passagiers buiten de bus een kaartje moeten kopen. Arriva heeft nu een proef lopen in Zuid-Holland, waarbij passagiers in de bus kunnen pinnen. De vervoerder pleitte vrijdag tegen BNR Radio om zo snel mogelijk al het contante geld uit alle bussen in Nederland te halen.

Maatschappij voor Beter OV

De Maatschappij voor Beter OV ziet weinig in het voornemen om helemaal geen contant geld meer toe te laten in de bus. Daardoor zouden te veel reizigers benadeeld worden. Er zijn volgens de reizigersvereniging drie betere mogelijkheden. Ten eerste moeten reizigers zo spoedig mogelijk de gelegenheid krijgen om hun buskaartje in de bus te pinnen. Het zou het beste zijn wanneer dit ook mogelijk gemaakt zou worden via de nieuwe, contactloze manier van pinnen.

Ten tweede aan minima eenmalig een gratis anonieme OV-chipkaart aangeboden moeten worden. Sowieso aan minima om hen te stimuleren meer gebruik te maken van deze chipkaart, maar ook aan andere Amsterdammers die een dergelijke kaart willen. Als laatste vindt de Maatschappij voor Beter OV het belangrijk dat buschauffeurs de mogelijkheid krijgen om hun werkplek af te sluiten. Dit is nu al gebruikelijk in trams en treinen en ook in het buitenland zou dit mogelijk zijn. Dit zou de veiligheid voor buschauffeurs in ieder geval vergroten.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Vervoerders onderzoeken alternatieven voor contant betalen”

Jan Klaas|25.11.17|02:27

Dat slaat absoluut nergens op. – CNV vakmensen heeft zijn research niet gedaan.

In groningen gaat Qbuzz daar niet over, maar het OV bureau. – Qbuzz in Utrecht heeft WEL contactloos – al sinds 3 september 2016.

EBS is op dit moment bezig met de invoeringsplannen in Waterland, daar zijn ze niet zo snel mee geweest als de anderen maar ze zijn er wel mee bezig,- om te zorgen dat er minder risico is hebben ze al de duurdere dagkaarten uit de bussen gehaald.

David-Joris Nijenhuis|16.02.16|15:46

De Lijn doet dit al jaren. Dar zit de chauffeur achter een wand waar mensen met kwade wil niet bij kunnen. Daarnaast beschikken de bussen ook over een flitslamp. De chauffeur doet de deuren dicht, zet de flitslamp aan (om van toevallige voorbijkomende agenten de aandacht te trekken) en rijdt linea-recta naar het dichtstbijzijnde politiebureau. Daarnaast kun je in de bus niet betalen met de coupure die bovenop de ritprijs volgt: koop je een kaartje van 3 Euro, kun je met maximaal 10 Euro betalen.

sinaasappel|16.02.16|11:09

het laatste dat ik als buschauffeur zou willen is dat ik mijn werk achter zo’n glazen plaat moet doen.