NS ziet nationale verbindingen FlixBus niet als concurrentie

FlixBus Eindhoven-Antwerpen/Brussel

Ook nu de Duitse busvervoerder FlixBus toestemming heeft gekregen om vervoer aan te bieden op twee trajecten waarop NS treinen laat rijden, maakt de spoorvervoerder zich nog geen zorgen dat FlixBus stevig gaat concurreren met NS. “We merken nog weinig concurrentie van de huidige verbindingen van FlixBus”, aldus NS-woordvoerder Eric Trinthamer. “Dit vervoer kan een aanvulling zijn op het bestaande vervoer, omdat de reiziger een breder palet aan keuzes krijgt.”

De provincie Noord-Holland heeft de ontheffingsaanvraag van Flixbus goedgekeurd om reizen aan te bieden tussen Alkmaar en Amsterdam en Haarlem en Amsterdam. Deze trajecten zijn onderdeel van langeafstandreizen die Flixbus aanbiedt. Het gaat om het traject tussen Alkmaar en Venlo, via Amsterdam, Eindhoven en Sevenum en het traject tussen Zandvoort en Roermond, via Haarlem, Amsterdam en Eindhoven. Beide bussen rijden verder naar Duitsland.

Bezwaar

Het is de verantwoordelijkheid van de provincies om ontheffingsaanvragen toe te kennen. De betrokken gemeentes en busvervoerder Connexxion gaven aan de provincie Noord-Holland aan geen bezwaar te hebben tegen deze routes en daarom heeft de provincie besloten de busvervoerder toe te laten. FlixBus mag vanaf maart hier busvervoer gaan uitvoeren. Overigens heeft elke provincie de vrijheid om een ontheffing te verlenen. De provincies Noord-Brabant en Limburg moeten nog reageren op de ontheffingsaanvraag die FlixBus bij deze provincies heeft ingediend.

Eerder liet NS nog weten een gesprek te willen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu over het vervoer van FlixBus. Trinthamer kan niet met zekerheid zeggen of dit gesprek heeft plaatsgevonden. “Er vindt natuurlijk met regelmaat overleg plaats tussen de NS en het ministerie, dus het kan misschien wel aan de orde zijn gekomen. Maar het was geen ‘big issue’.” Voormalig staatssecretaris Mansveld meldde in 2015 best open te staan voor dergelijke busverbindingen. De huidige staatssecretaris Sharon Dijksma heeft nog niet gereageerd op deze vorm van OV.

Op grond van de Wet personenvervoer 2000 is dergelijk binnenlands vervoer mogelijk wanneer de busvervoerder niet direct concurreert met de concessiehouder. De concessieverlener mag een vergunning alleen weigeren wanneer het ‘hoofddoel van het vervoer niet is om passagiers tussen de haltes in verschillende lidstaten te vervoeren of wanneer een buslijn het voortbestaan van het bestaande openbaar vervoer in gevaar brengt’. Daarom moeten de gevolgen van de concessiehouder altijd in overweging genomen worden. In Duitsland en Frankrijk is dit binnenlandse vervoer sinds 2013 ook mogelijk en daar werden juridische drempels opgeworpen om het bestaande OV te beschermen.

Nationaal busnetwerk

Flixbus heeft altijd de intentie gehad om een uitgebreid nationaal intercitybusnetwerk aan te bieden in Nederland. In eerste instantie begon FlixBus alleen met het aanbieden van verbindingen waarop geen andere bussen of treinen rijden, maar het Duitse busbedrijf wil alle steden met meer dan 100.000 aansluiten op het netwerk. Voor alle verbindingen waarop al een andere vervoerder rijdt, moet het bedrijf een ontheffing aanvragen. Dit geldt voor trajecten waarop NS rijdt, maar ook trajecten waarop andere busvervoerders rijden.

Volgens perswoordvoerster van FlixBus Bettina Engert dichten deze nationale verbindingen een gat op de mobiliteitsmarkt. Hoewel FlixBus pas vanaf eind 2015 binnenlandse verbindingen aanbiedt, doet FlixBus al langer mee op de Nederlandse vervoersmarkt. De vervoerder bood internationale busverbindingen aan in Nederland en reed bijvoorbeeld naar wintersportbestemmingen. Dit doen overigens ook andere vervoerders. Hiervoor is geen ontheffing van de concessieplicht voor nodig.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS ziet nationale verbindingen FlixBus niet als concurrentie”

kees boer|06.03.16|23:14

Om dit gebruik te stimuleren zou er meer bekendheid moeten komen