Volvo, OV-bussen, Zweden, VDS

Stabilisatiesysteem Volvo volgend jaar ook in OV-bussen

(foto: Inge)

Volvo gaat volgend jaar ook de OV-bussen uitrusten met het Volvo Dynamic Steering-systeem, een stabilisatiesysteem waarmee het gemakkelijker wordt om de bus te besturen. Het VDS-systeem zorgt ervoor dat chauffeurs minder trillingen voelen, maakt sturen minder zwaar en zorgt ervoor dat het stuur automatisch terugkeert in een rechtdoorgaande positie. Hiermee wil de busbouwer het beroep van buschauffeur gemakkelijker maken.

Dit maakte Volvo bekend tijdens een bezoek van OVPro aan Hällered, het testcircuit van Volvo in Zweden. Het VDS-systeem voor OV-bussen wordt gelanceerd op de Duitse beurs IAA en kan hierna als optie worden aangeboden aan vervoerders. “Wanneer buschauffeurs het stuur minder hoeven te bewegen en minder moeite hoeven te doen om de bus recht op de weg te houden, lopen ze minder risico om hun spieren en gewrichten te overbelasten”, aldus Peter Danielson, hoofd Vehicle Safety bij Volvo Buses.

Voordelig bij lage snelheden

Volvo heeft het VDS-systeem eerder al geïnstalleerd in de trucks en in de coaches. En dat terwijl het systeem met name geschikt is voor OV-bussen en bussen die korte afstanden in de stad afleggen. “Van de voordelen kan veel meer gebruikgemaakt worden in de stad dan op lange-afstandreizen”, aldus Danielsson. “Een groot pluspunt van dit systeem is namelijk dat er bij lage snelheden veel gemakkelijker gestuurd kan worden.”

“In steden wordt minder hard gereden, moeten bussen veel bochten maken en is het wegdek vaak ongelijker”, legt Per-Ivar Nielson, technicus bij Volvo, uit. “Wanneer dit systeem in de bus is geïntegreerd, hoeven chauffeurs tot 75 procent minder kracht te zetten bij het sturen en ze zullen dus meteen effecten merken.” Chauffeurs hoeven namelijk minder aan hun stuur te draaien en ook minder bij te sturen.

Fysieke klachten

Omdat het beroep van buschauffeurs behoorlijk wat fysieke inspanning vraagt, krijgen zij regelmatig klachten aan hun onderrug, nek of ruggengraat. Dit komt vooral door de vibraties die hun lichamen moeten verduren tijdens het rijden, verkeerde houdingen en het regelmatig draaien van de ruggengraat en het hoofd.

Volgens onderzoek van het Zweedse National Road and Transport Research Institute is het stuur een van de belangrijkste oorzaken voor deze fysieke klachten. Chauffeurs klaagden dat het stuur niet altijd goed af te stellen is, maar merkten ook op dat het veel veel kracht kost om een bus te besturen. Dit ondersteuningssysteem in het stuur kan dus een aanzienlijk deel van die klachten oplossen.

Vermoeidheid

Bovendien kan de VDS ook een oplossing vormen voor de vermoeidheid van chauffeurs. Onderzoek heeft uitgewezen dat veel chauffeurs ernstig vermoeid waren aan het einde van hun dienst en soms dat ze zelfs al vermoeid waren aan het begin van hun dienst, wat een gevaarlijke situatie op de weg kan veroorzaken.

Het bleek dat 45 procent van de chauffeurs tussen de twee en vier keer per maand tegen de vermoeidheid moest vechten terwijl ze de bus aan het besturen waren. Bijna 20 procent was zelfs 2 tot 3 keer ernstig per week vermoeid. Het VDS-systeem moet ervoor zorgen dat chauffeurs meer ontspannen rijden en zich minder fysiek hoeven in te spannen, wat er uiteindelijk tot moet leiden dat dit positieve effecten heeft op de vermoeide gevoelens van de chauffeurs.

Onderzoeker Anna Anund wil echter wel een kanttekening plaatsen bij het belang van ondersteunende systemen: “De techniek is niet perfect en we moeten erkennen dat de werksituatie voor buschauffeurs erg veeleisend is. Er is ook een cultuurverandering nodig, waarbij chauffeurs bijvoorbeeld meer rust moeten kunnen nemen tussen diensten.”

Inge Jacobs

Lees ook: Stabilisatiesysteem Volvo voorkomt lichamelijke klachten buschauffeurs

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Stabilisatiesysteem Volvo volgend jaar ook in OV-bussen”

Floris Busscher|06.04.16|06:18

Dit kost extra geld, gaat er dus niet zomaar komen. Daar moeten chauffeurs weer andere dingen voor inleveren. Als luchtgeveerde stoelen er al uit worden bezuinigd omdat het onderhoud daarvan teveel kost, en wat dus ook de in dit verhaal besproken trillingen kan verminderen(!), dan zal dit systeem er zeker niet zo maar komen. Particuliere busfirma’s zijn er maar voor één ding: zo veel mogelijk winst! Je ziet het bij die groenen, de term “alles voor de reiziger” hoor je ook niet meer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stabilisatiesysteem Volvo volgend jaar ook in OV-bussen | OVPro.nl
Volvo, OV-bussen, Zweden, VDS

Stabilisatiesysteem Volvo volgend jaar ook in OV-bussen

(foto: Inge)

Volvo gaat volgend jaar ook de OV-bussen uitrusten met het Volvo Dynamic Steering-systeem, een stabilisatiesysteem waarmee het gemakkelijker wordt om de bus te besturen. Het VDS-systeem zorgt ervoor dat chauffeurs minder trillingen voelen, maakt sturen minder zwaar en zorgt ervoor dat het stuur automatisch terugkeert in een rechtdoorgaande positie. Hiermee wil de busbouwer het beroep van buschauffeur gemakkelijker maken.

Dit maakte Volvo bekend tijdens een bezoek van OVPro aan Hällered, het testcircuit van Volvo in Zweden. Het VDS-systeem voor OV-bussen wordt gelanceerd op de Duitse beurs IAA en kan hierna als optie worden aangeboden aan vervoerders. “Wanneer buschauffeurs het stuur minder hoeven te bewegen en minder moeite hoeven te doen om de bus recht op de weg te houden, lopen ze minder risico om hun spieren en gewrichten te overbelasten”, aldus Peter Danielson, hoofd Vehicle Safety bij Volvo Buses.

Voordelig bij lage snelheden

Volvo heeft het VDS-systeem eerder al geïnstalleerd in de trucks en in de coaches. En dat terwijl het systeem met name geschikt is voor OV-bussen en bussen die korte afstanden in de stad afleggen. “Van de voordelen kan veel meer gebruikgemaakt worden in de stad dan op lange-afstandreizen”, aldus Danielsson. “Een groot pluspunt van dit systeem is namelijk dat er bij lage snelheden veel gemakkelijker gestuurd kan worden.”

“In steden wordt minder hard gereden, moeten bussen veel bochten maken en is het wegdek vaak ongelijker”, legt Per-Ivar Nielson, technicus bij Volvo, uit. “Wanneer dit systeem in de bus is geïntegreerd, hoeven chauffeurs tot 75 procent minder kracht te zetten bij het sturen en ze zullen dus meteen effecten merken.” Chauffeurs hoeven namelijk minder aan hun stuur te draaien en ook minder bij te sturen.

Fysieke klachten

Omdat het beroep van buschauffeurs behoorlijk wat fysieke inspanning vraagt, krijgen zij regelmatig klachten aan hun onderrug, nek of ruggengraat. Dit komt vooral door de vibraties die hun lichamen moeten verduren tijdens het rijden, verkeerde houdingen en het regelmatig draaien van de ruggengraat en het hoofd.

Volgens onderzoek van het Zweedse National Road and Transport Research Institute is het stuur een van de belangrijkste oorzaken voor deze fysieke klachten. Chauffeurs klaagden dat het stuur niet altijd goed af te stellen is, maar merkten ook op dat het veel veel kracht kost om een bus te besturen. Dit ondersteuningssysteem in het stuur kan dus een aanzienlijk deel van die klachten oplossen.

Vermoeidheid

Bovendien kan de VDS ook een oplossing vormen voor de vermoeidheid van chauffeurs. Onderzoek heeft uitgewezen dat veel chauffeurs ernstig vermoeid waren aan het einde van hun dienst en soms dat ze zelfs al vermoeid waren aan het begin van hun dienst, wat een gevaarlijke situatie op de weg kan veroorzaken.

Het bleek dat 45 procent van de chauffeurs tussen de twee en vier keer per maand tegen de vermoeidheid moest vechten terwijl ze de bus aan het besturen waren. Bijna 20 procent was zelfs 2 tot 3 keer ernstig per week vermoeid. Het VDS-systeem moet ervoor zorgen dat chauffeurs meer ontspannen rijden en zich minder fysiek hoeven in te spannen, wat er uiteindelijk tot moet leiden dat dit positieve effecten heeft op de vermoeide gevoelens van de chauffeurs.

Onderzoeker Anna Anund wil echter wel een kanttekening plaatsen bij het belang van ondersteunende systemen: “De techniek is niet perfect en we moeten erkennen dat de werksituatie voor buschauffeurs erg veeleisend is. Er is ook een cultuurverandering nodig, waarbij chauffeurs bijvoorbeeld meer rust moeten kunnen nemen tussen diensten.”

Inge Jacobs

Lees ook: Stabilisatiesysteem Volvo voorkomt lichamelijke klachten buschauffeurs

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Stabilisatiesysteem Volvo volgend jaar ook in OV-bussen”

Floris Busscher|06.04.16|06:18

Dit kost extra geld, gaat er dus niet zomaar komen. Daar moeten chauffeurs weer andere dingen voor inleveren. Als luchtgeveerde stoelen er al uit worden bezuinigd omdat het onderhoud daarvan teveel kost, en wat dus ook de in dit verhaal besproken trillingen kan verminderen(!), dan zal dit systeem er zeker niet zo maar komen. Particuliere busfirma’s zijn er maar voor één ding: zo veel mogelijk winst! Je ziet het bij die groenen, de term “alles voor de reiziger” hoor je ook niet meer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.