Connexxion, bus

Connexxion wil dat rechter staking buschauffeurs in Almere verbiedt

Vervoerder Connexxion is naar de rechter gestapt om de aangekondigde staking van vakbond FNV Streekvervoer en de buschauffeurs in Almere tegen te houden. De buschauffeurs willen door middel van deze staking de vervoerder dwingen om maatregelen te nemen die de sociale veiligheid verbeteren, maar Connexxion is van mening dat de actie op 5 april de reizigers te veel dupeert.

Volgens vakbonden FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen is het hard nodig dat er snel maatregelen worden genomen door Connexxion, omdat in Almere de sociale veiligheid in de bus ver te zoeken is. Volgens CNV-bestuurder Hanane Chikhi zijn verwensingen bedreigingen en mishandeling aan de orde van de dag. Het kort geding tegen de actie vindt op maandag plaats bij de rechtbank in Utrecht. Ondanks de rechtszaak stopt FNV niet met het voorbereiden van de staking.

Veiligheidsmaatregelen

FNV vindt dat eerlijke reizigers nog veel meer gedupeerd worden door het besluit van Connexxion om naar de rechter te stappen. De chauffeurs eisen namelijk meer toezicht, waarmee bijvoorbeeld overvallen, overlast en zwartrijden tegengegaan kunnen worden. “Dit betekent meer veiligheid voor werknemer én reiziger”, benadrukt Jan Heilig van FNV Streekvervoer.

“Na de berovingen van buschauffeurs van het GVB zei de directeur van Connexxion mij dat de FNV moet blijven strijden voor ‘cashless’, en dus veiliger, rijden”, aldus Jan Heilig van de FNV. “Ook vertelde hij dat er inmiddels een goed systeem was voor poortjes in de bus dat de veiligheid kan vergroten en dat we moeten vasthouden aan onze eis om poortjes in de bus te krijgen. Dus hij lijkt het met ons eens en dan toch een kort geding.” Volgens FNV lijkt het daardoor alsof de leiding van Connexxion een veiliger streekvervoer niet van belang vindt.

Veel zwartrijders

Ook CNV maakt zich ernstig zorgen over  de werksituatie in Almere. Volgens Chikhi gebeurt zwartrijden op grote schaal en chauffeurs durven hier niet eens meer actie tegen te ondernemen. De gemeente zou geen oog hebben voor dit probleem en bij de nieuwe aanbesteding van het busvervoer in Almere zou sociale veiligheid slechts een marginale rol spelen.

Vervoerders kunnen nog tot eind mei inschrijven op de nieuwe aanbesteding en CNV hoopt dat de gemeente alsnog enkele eisen voor de sociale veiligheid in het programma wil opnemen, zoals de komst van meer controleurs en hogere boetes voor zwartrijden. Chikhi: “De veiligheid is voor de gemeente geen issue. In het eisenpakket voor een nieuw vervoersbedrijf staat er vrijwel niks over. We eisen van de gemeente dat dit alsnog gebeurt.”

Misgelopen inkomsten

De vakbond hoopt ook dat de vervoerders zelf de noodzaak zien van het voorkomen van zwartrijden. Wanneer passagiers niet voor hun reis betalen, loopt de vervoerder duizenden euro’s mis. “Op sommige trajecten en tijdstippen zit het aantal zwartrijders ver boven de 75 procent”, aldus Chikhi. “Allemaal euro’s die het bedrijf misloopt, en die niet worden besteed aan het verbeteren van de veiligheid of het onderhoud van de bussen. En tegelijkertijd krijgen chauffeurs de pin op de neus als ze niet zuinig genoeg rijden. Het is bespottelijk wat hier gebeurt.”

Lees ook: Buschauffeurs in Almere willen staken voor sociale veiligheid

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Connexxion wil dat rechter staking buschauffeurs in Almere verbiedt | OVPro.nl
Connexxion, bus

Connexxion wil dat rechter staking buschauffeurs in Almere verbiedt

Vervoerder Connexxion is naar de rechter gestapt om de aangekondigde staking van vakbond FNV Streekvervoer en de buschauffeurs in Almere tegen te houden. De buschauffeurs willen door middel van deze staking de vervoerder dwingen om maatregelen te nemen die de sociale veiligheid verbeteren, maar Connexxion is van mening dat de actie op 5 april de reizigers te veel dupeert.

Volgens vakbonden FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen is het hard nodig dat er snel maatregelen worden genomen door Connexxion, omdat in Almere de sociale veiligheid in de bus ver te zoeken is. Volgens CNV-bestuurder Hanane Chikhi zijn verwensingen bedreigingen en mishandeling aan de orde van de dag. Het kort geding tegen de actie vindt op maandag plaats bij de rechtbank in Utrecht. Ondanks de rechtszaak stopt FNV niet met het voorbereiden van de staking.

Veiligheidsmaatregelen

FNV vindt dat eerlijke reizigers nog veel meer gedupeerd worden door het besluit van Connexxion om naar de rechter te stappen. De chauffeurs eisen namelijk meer toezicht, waarmee bijvoorbeeld overvallen, overlast en zwartrijden tegengegaan kunnen worden. “Dit betekent meer veiligheid voor werknemer én reiziger”, benadrukt Jan Heilig van FNV Streekvervoer.

“Na de berovingen van buschauffeurs van het GVB zei de directeur van Connexxion mij dat de FNV moet blijven strijden voor ‘cashless’, en dus veiliger, rijden”, aldus Jan Heilig van de FNV. “Ook vertelde hij dat er inmiddels een goed systeem was voor poortjes in de bus dat de veiligheid kan vergroten en dat we moeten vasthouden aan onze eis om poortjes in de bus te krijgen. Dus hij lijkt het met ons eens en dan toch een kort geding.” Volgens FNV lijkt het daardoor alsof de leiding van Connexxion een veiliger streekvervoer niet van belang vindt.

Veel zwartrijders

Ook CNV maakt zich ernstig zorgen over  de werksituatie in Almere. Volgens Chikhi gebeurt zwartrijden op grote schaal en chauffeurs durven hier niet eens meer actie tegen te ondernemen. De gemeente zou geen oog hebben voor dit probleem en bij de nieuwe aanbesteding van het busvervoer in Almere zou sociale veiligheid slechts een marginale rol spelen.

Vervoerders kunnen nog tot eind mei inschrijven op de nieuwe aanbesteding en CNV hoopt dat de gemeente alsnog enkele eisen voor de sociale veiligheid in het programma wil opnemen, zoals de komst van meer controleurs en hogere boetes voor zwartrijden. Chikhi: “De veiligheid is voor de gemeente geen issue. In het eisenpakket voor een nieuw vervoersbedrijf staat er vrijwel niks over. We eisen van de gemeente dat dit alsnog gebeurt.”

Misgelopen inkomsten

De vakbond hoopt ook dat de vervoerders zelf de noodzaak zien van het voorkomen van zwartrijden. Wanneer passagiers niet voor hun reis betalen, loopt de vervoerder duizenden euro’s mis. “Op sommige trajecten en tijdstippen zit het aantal zwartrijders ver boven de 75 procent”, aldus Chikhi. “Allemaal euro’s die het bedrijf misloopt, en die niet worden besteed aan het verbeteren van de veiligheid of het onderhoud van de bussen. En tegelijkertijd krijgen chauffeurs de pin op de neus als ze niet zuinig genoeg rijden. Het is bespottelijk wat hier gebeurt.”

Lees ook: Buschauffeurs in Almere willen staken voor sociale veiligheid

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.