GVB gaat pinapparaten in bussen en trams installeren

GVB, Sloterdijk, (foto: GVB Verbindt)

In de strijd tegen busovervallen, gaat vervoerder GVB vanaf september van dit jaar geleidelijk pinapparaten installeren in alle bussen en trams. Hiermee hoopt GVB dat het aantal contante betalingen in de voertuigen tot nul gereduceerd wordt, zodat chauffeurs minder risico lopen om overvallen te worden. Deze maatregel is een reactie op het hoge aantal berovingen waarmee buschauffeurs van GVB in de afgelopen maanden zijn geconfronteerd.

De vervoerder heeft al verschillende maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten, maar vindt het volledig weren van contant geld is de beste garantie dat er niet langer overvallen zullen plaatsvinden. “Cashloos reizen is veiliger voor bestuurders en conducteurs en sneller voor reizigers, want het voorkomt oponthoud bij de haltes”, aldus GVB. Ook busvervoerders Arriva en Syntus zoeken naar oplossingen om contant geld te weren.

Overvallen zinloos

In principe is het nu al zo goed als zinloos om een voertuig van GVB te overvallen. Eerder dit jaar stopte GVB al met de verkoop van dagkaarten in de bus, waardoor buschauffeurs nog maar een gering bedrag aan contant geld bij zich hebben. Om het risico op overvallen nog meer te reduceren, wil GVB echter dat buschauffeurs helemaal geen contant geld meer bij zich hoeven te hebben en deze ambitie wordt gedeeld door de Ondernemingsraad van de vervoerder en de vakbonden.

Het betreft hier de installatie van ongeveer 550 pinapparaten. In alle bussen en trams zonder conducteur wordt één apparaat bij de bestuurder geïnstalleerd en in trams met een conducteur komen twee apparaten waar mensen bij kunnen pinnen. Op deze manier garandeert GVB dat reizigers altijd kunnen pinnen onder het toeziend oog van een conducteur of bestuurder. De pinapparaten worden eerst in de bussen ingevoerd; daarna zijn de trams aan de beurt.

Pinapparaten

Voorlopig wordt het nog niet mogelijk om contant geld helemaal te weigeren. Hiervoor is de goedkeuring nodig van de Stadsregio Amsterdam en moet GVB ook samenwerken met streekvervoerders die rondom Amsterdam werken. Verder is GVB nog op zoek naar een geschikte oplossing voor reizigers die echt geen andere keuze hebben dan te betalen met contant geld, zoals bijvoorbeeld mensen in de schuldhulpverlening.

Ook toeristen zijn niet altijd in staat om met de pinpas te betalen. Volgens de Amsterdamse stadsvervoerder bestaat de helft van alle reizigers van GVB uit toeristen. Om ook hen goed te kunnen helpen, wil GVB de wederverkoop via hotels en toeristische trekpleisters intensiveren en gaat de vervoerder extra investeren in verkoopautomaten bij stations en op haltes. Op die manier zijn toeristen al voor het instappen in het bezit van een kaartje.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “GVB gaat pinapparaten in bussen en trams installeren”

Auke Douma|12.04.16|15:10

Waarom niet een toeristen ov-chipcard geïntroduceerd met alle functionaliteiten die gekoppeld wordt aan een (internationale) creditcard met gegarandeerde betaling. Want een dagkaart voor toeristen van 59 euro, zoals die vandaag is gepresenteerd, is toch geen serieus en bruikbaar alternatief voor de bulk van de toeristen? Als je een auto huurt, waar dan ook, is dat al tientallen jaren de normaalste zaak van de wereld. Waarom dan niet in het OV?

Auke Douma

Paul Lamote|07.04.16|16:47

Als 50% van alle reizigers toeristen zijn dan is betalen met een pinpas natuurlijk geen oplossing.