Verlagen snelheid buslijn 2 Haarlem leidt tot hogere kosten

De gemeenteraad van Haarlem dient niet de gemiddelde snelheid van buslijn 2 op enkele trajecten te verlagen naar 30 kilometer per uur, maar zou juist de knelpunten aan moeten pakken die ervoor zorgen dat het in deze straten gevaarlijk is om harder te rijden. Een verlaging van de gemiddelde snelheid zorgt namelijk voor een minder snelle verbinding en een minder aantrekkelijk reisproduct en dus hogere kosten voor vervoerder Connexxion. Dit meldt de Haarlemse afdeling van Rover.

De bussen op lijn 2 rijden elke 10 minuten vanuit het hele westelijke deel van Haarlem Noord naar het station en verder. Omdat de bussen relatief snel achter elkaar vertrekken, kunnen ze niet al te veel vertraging oplopen. Maar als de bussen op bepaalde trajecten maar 30 kilometer per uur mogen rijden, vreest Rover dat dit wel gaat gebeuren.

Lagere snelheid

“Een minuut vertraging kost per jaar 100.000 euro voor Connexxion”, zo denkt Léon Tebbens van Rover-Haarlem. “Dat betekent bezuinigen op de dienstregeling. De lijn zal hierdoor in een negatieve spiraal gaan komen en uiteindelijk heb je dan veel meer auto’s door de wijk: elke halfvolle bus staat al gauw voor gemiddeld 25 auto’s in de spits.”

Volgens Rover is de aanpassing van de gemiddelde snelheid van de bus in de Meteorenstraat en Steenbokstraat niet in lijn met de OV Visie. Haarlem krijgt namelijk juist vanuit de provincie subsidie om de doorstroming van deze buslijn te verbeteren.

Alternatief

De reizigersvereniging hoopt dat de gemeenteraad wil overwegen om een alternatief voorstel aan te nemen. In dit voorstel stelt Rover voor om het langzaam verkeer en snel verkeer te scheiden door de parkeerplaatsen en fietsstroken om te wisselen. Dit zorgt voor meer veiligheid zonder dat de snelheid van de bus hoeft worden aangepast.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verlagen snelheid buslijn 2 Haarlem leidt tot hogere kosten | OVPro.nl

Verlagen snelheid buslijn 2 Haarlem leidt tot hogere kosten

De gemeenteraad van Haarlem dient niet de gemiddelde snelheid van buslijn 2 op enkele trajecten te verlagen naar 30 kilometer per uur, maar zou juist de knelpunten aan moeten pakken die ervoor zorgen dat het in deze straten gevaarlijk is om harder te rijden. Een verlaging van de gemiddelde snelheid zorgt namelijk voor een minder snelle verbinding en een minder aantrekkelijk reisproduct en dus hogere kosten voor vervoerder Connexxion. Dit meldt de Haarlemse afdeling van Rover.

De bussen op lijn 2 rijden elke 10 minuten vanuit het hele westelijke deel van Haarlem Noord naar het station en verder. Omdat de bussen relatief snel achter elkaar vertrekken, kunnen ze niet al te veel vertraging oplopen. Maar als de bussen op bepaalde trajecten maar 30 kilometer per uur mogen rijden, vreest Rover dat dit wel gaat gebeuren.

Lagere snelheid

“Een minuut vertraging kost per jaar 100.000 euro voor Connexxion”, zo denkt Léon Tebbens van Rover-Haarlem. “Dat betekent bezuinigen op de dienstregeling. De lijn zal hierdoor in een negatieve spiraal gaan komen en uiteindelijk heb je dan veel meer auto’s door de wijk: elke halfvolle bus staat al gauw voor gemiddeld 25 auto’s in de spits.”

Volgens Rover is de aanpassing van de gemiddelde snelheid van de bus in de Meteorenstraat en Steenbokstraat niet in lijn met de OV Visie. Haarlem krijgt namelijk juist vanuit de provincie subsidie om de doorstroming van deze buslijn te verbeteren.

Alternatief

De reizigersvereniging hoopt dat de gemeenteraad wil overwegen om een alternatief voorstel aan te nemen. In dit voorstel stelt Rover voor om het langzaam verkeer en snel verkeer te scheiden door de parkeerplaatsen en fietsstroken om te wisselen. Dit zorgt voor meer veiligheid zonder dat de snelheid van de bus hoeft worden aangepast.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.