Mercedes-Benz heeft hoge verwachtingen voor aardgasbussen

Mercedes-Benz, CItaro NGT, Mannheim
Mercedes-Benz

Recente ontwikkelingen en verbeteringen hebben ervoor gezorgd dat bussen op aardgas nu ongeveer net zo breed inzetbaar zijn als normale dieselbussen, maar dan vele malen milieuvriendelijker. Een bus op aardgas kan met een volle tank ongeveer evenveel kilometers afleggen als een dieselbus, maar slaagt er dan wel in om – afhankelijk van de wijze waarop het gas wordt opgewekt – de CO2-emissie tussen de 5 en 80 procent te reduceren. Daarom zet busbouwer Mercedes Benz/ Daimler Buses de komende tijd flink in op de aardgasbus Citaro NGT. 

Mercedes-Benz heeft nu al circa 1.000 aardgasbussen gebouwd en verkocht. Enkele van deze bussen gaan bijvoorbeeld later dit jaar rijden in de Duitse stad Augsburg. Ook mag de busbouwer ruim tachtig Citaro NGT-bussen leveren aan de Madrileense vervoerder EMT. Mercedes-Benz erkent dat dit aantal bij lange na niet in de buurt komt van de cijfers voor de dieselverkoop, maar heeft wel hoge verwachting voor aardgasbussen.

Alternatief voor diesel

Vanwege de druk op het milieu, gaan steeds meer vervoerders op zoek naar een milieuvriendelijk alternatief voor dieselbussen. Aardgas is dan een goed alternatief. Mercedes-Benz gelooft nog niet dat dieselbussen op korte termijn zullen verdwijnen uit het stadsbeeld, maar geeft toe dat er voor de leefbaarheid van de stad wel geïnvesteerd moet worden in openbaar vervoer dat gebruikmaakt van alternatieve brandstoffen.

Een oplossing zijn aardgasbussen, zoals deze Citaro NGT. In deze bus wordt de Euro VI-standaard gehaald zonder uitlaatgas-nabehandelingstechnologie en zonder dat een filter nodig is. Daarmee voldoet de bus standaard aan emissiewetgeving die de uitstoot van koolstofdioxide en stikstofoxiden moet beperken. Ook kan de bus op veredeld biogas rijden, wat de bus vrijwel klimaatneutraal maakt. Als laatste veroorzaken bussen op gas tot 50 procent minder geluidsoverlast dan Euro-VI, waardoor de bus bij uitstek geschikt is om dienst te doen in drukke stadscentra en woonwijken.

Testen in Frankurt

Er zijn momenteel nog maar weinig andere busbouwers/busfabrikanten die ook gasbussen aanbieden. “Gasbussen zijn daarom een niche markt”, aldus Mercedes-Benz. Mercedes biedt de Citaro NGT aan met 4 of 8 aardgastanks op het dak en met ‘slechts’ vier tanks kan een bus al 220 tot 250 kilometer afleggen. Dat is meer dan voldoende voor een gemiddelde stadslijn, maar ook voor een bus die een hele dag door de regio rijdt. Voordat de bussen werkelijk aangeboden worden aan vervoerders, worden ze uitgebreid getest. Zo garandeert de busbouwer dat de beloofde prestaties ook werkelijk gehaald worden.

Buiten die prestaties, zijn ook de onderhoudskosten van een Mercedes-Benz NGT beduidend lager dan die van een dieselbus. De motorolie en bougies hoeven slechts na 60.000 kilometer vervangen te worden in plaats van al na 45.000 kilometer. Omdat een standaard stadsbus ongeveer 60.000 kilometer per jaar aflegt, betekent dit in de praktijk dat de Citaro NGT maar één keer per jaar onderhouden te worden.

Bekijk hier een fotoalbum van de Citaro NGT en de Capacity L in Mannheim.

Lees ook: Mercedes-Benz mag 82 Citaro NGT-bussen leveren aan Madrid

[partner ID=Mercedes]

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Mercedes-Benz heeft hoge verwachtingen voor aardgasbussen”

Paul Lamote|14.06.16|12:29

We hebben al aardgasbussen gehad hier in Den Bosch. Een totaal drama, ’s winters waren ze niet vooruit te branden en bevroren chauffeurs en reizigers van de kou.