OV-chipkaart spoedig te gebruiken op grote lijnbussen in Texel

Texelhopper, lagevloer, minibus, foto: Liselotte Schoo

Het zal niet meer lang duren voordat reizigers hun OV-chipkaart weer kunnen gebruiken op de vaste lijnbussen van Connexxion die op lijn 28 en 828 in Texel rijden. De provincie Noord-Holland meldt dat de kaart eind dit jaar of anders begin 2017 gebruikt zal kunnen worden. Bovendien zal de Texelhopper in ieder geval op de huidige manier blijven bestaan tot 2018. Dan gaat er een nieuwe concessie in.  

In 2014 werd besloten om een groot deel van de lijnbussen te vervangen door de Texelhoppers en ook kon op de bestaande lijnbussen geen OV-chipkaart meer gebruikt worden, dit tot onvrede van verschillende reizigers. De toenmalige staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu beloofde de Wet Personenvervoer 2000 te gaan aanpassen, maar tot nog toe moesten reizigers een apart kaartje kopen tegen een vast tarief van 3 euro. Dit lijkt nu eindelijk te gaan veranderen.

Kritiek

In 2014 maakten vervoerder Connexxion en de provincie Noord-Holland bekend dat ze een pilot gingen uitvoeren met vervoer op maat, waarbij de Texelhopper ging rijden. De provincie stelde 1,6 miljoen euro voor deze pilot beschikbaar die tot eind 2016 zou duren.

Inwoners van Texel en leden van Rocov klaagden hierna dat het reizen duurder zou worden, dat kortingen van een OV-chipkaart zouden verdwijnen en omdat reizigers te weinig inspraak zouden hebben gehad bij de pilot. Ook reizigersvereniging Rover sprak zorgen uit over de plannen van de provincie, omdat dit zou leiden tot het invoeren van een belbus tot sterk afnemende vervoercijfers.

Volgens de provincie Noord-Holland is de Texelhopper momenteel dusdanig succesvol dat ze de proef nog twee jaar wil verlengen. Er zou sprake zijn van een groeiend aantal reizigers en een goede kostendekking. Wel is op basis van een tussentijdse evaluatie besloten om een gezinskaart en een dagkaart in te voeren en de bus vaart niet langer mee op de boot, zoals eerder wel het geval was.

Nieuwe aanbesteding

In het bestek voor de nieuwe aanbesteding is al opgenomen dat een eventuele vervoerder passende vervoersoplossingen dient aan te bieden voor kernen die niet door stroomlijnen of buurtbussen ontsloten worden. Dit kan een Texelhopper zijn, maar ook een vergelijkbaar alternatief.

De pilot met de Texelhopper is een initiatief waarin publieke en private partijen samenwerken om goed openbaar vervoer te regelen op Texel. Dit zorgde uiteindelijk voor twee vaste buslijnen en enkele kleine taxibusjes, die geleverd werden door Connexxion en enkele taxi-ondernemers op Texel. Reizigers moeten deze busjes vooraf bestellen. Het verschil is wel dat deze taxibusjes ook vooraf bepaalde opstapplaatsen hebben. De Texelhopper brengt reizigers dus niet letterlijk van deur tot deur.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.