RET beperkt kaartverkoop in de bus en tram vanaf september

Mercedes Citaro, RET, bus

Vervoerder RET gaat per september in de trams en bussen alleen nog maar losse uurkaartjes verkopen. Hiermee hoopt de vervoerder de hoeveelheid contant geld in de voertuigen nog verder te verminderen en zo het risico op overvallen nog verder te beperken. “We nemen nu maatregelen die het snelste te realiseren zijn”, legt woordvoerster Frouke Albers uit. 

Vorige week werden opnieuw twee buschauffeurs met een wapen overvallen. De vervoerder vreest dat overvallen nooit helemaal te voorkomen zullen zijn, maar door nu stappen te zetten kan het wel zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt worden. “De felheid en de frequentie van de overvallen vragen om maatregelen”, aldus RET-directeur Pedro Peters.

Maatregelen

RET gaat verder 11 extra kaart- en oplaadautomaten bij drukke haltes plaatsen, waar reizigers nog wel alle bestaande kaartensoorten kunnen kopen. In oktober zullen er in ieder geval twee van deze automaten worden geplaatst bij Rotterdam The Hague Airport. RET gaat verder kijken op welke andere haltes deze haltes het beste geplaatst kunnen worden, zoals winkelcentrum Keizerswaard en Rotterdam Centraal. “We kijken waar de meeste losse verkoop is en bij welke haltes deze automaten het meest geschikt zijn”, vertelt Albers. Door de kaartverkoop veel buiten de bus te laten gebeuren, hoopt RET dat het steeds minder aantrekkelijker wordt om de bus te overvallen.

De vervoerder is verder in gesprek met hotelketens en attracties om te kijken of hier kaartjes kunnen worden verkocht, voortaan zullen chauffeurs alleen nog maar een klein beetje wisselgeld bij zich hebben en RET gaat in alle bussen extra stickers plakken om mensen te waarschuwen dat ze gefilmd worden. In het geval van een overval worden deze beelden gedeeld met de politie. Eerder werd op die manier een dader van twee overvallen gevonden en opgepakt.

Impact medewerkers

Om deze maatregelen te implementeren, moet de vervoerder enkele tonnen investeren en dit geld komt uit de zak van de vervoerder zelf. De Metropoolregio bleek niet bereid extra geld te geven voor een verbetering van de veiligheid. De noodzaak voor meer veiligheid is echter hoog genoeg dat RET het geld wil investeren. “Bij de overvallen gaat het om tientjeswerk, maar het heeft een heel grote impact op onze medewerkers”, aldus Albers.

Bijna alle busvervoerders zijn de laatste paar maanden geconfronteerd met heftige overvallen van bussen. Daarom besloten alle vervoerders in mei actief te gaan samenwerken om nieuwe betaalmogelijkheden te onderzoeken en realiseren. Ook deze uitkomsten blijft RET in de gaten houden, maar waarschijnlijk is het pas in 2018 mogelijk om al het contante geld uit de bus te weren. “We nemen deze maatregelen in de aanloop naar het volledig weren van contant geld uit de bussen.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.