Uitstel bezwaar tegen gunning Utrechtse concessie zaait onrust

Het zou een unieke situatie zijn: OV-medewerkers die met de ingang van de nieuwe concessie overgaan naar een nieuwe vervoerder en na enkele maanden weer terug moeten naar de oude vervoerder. Toch is het in principe mogelijk dat dit gaat gebeuren bij de concessie Provincie Utrecht. Er dient in het eerste kwartaal van 2017 namelijk nog een bezwaar van de huidige vervoerder Connexxion tegen die gunning aan Syntus, maar de provincie houdt toch de ingangsdatum van 11 december 2016 aan. 

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) zou dit bezwaar eigenlijk in september behandelen, maar vanwege overbelasting is het verzet naar een datum die na de ingang van de concessie ligt. Het is dus in principe mogelijk dat Connexxion alsnog in het gelijk gesteld wordt terwijl Syntus al begonnen is met het uitvoeren van de concessie. Syntus zou dan de concessie weer kwijt kunnen raken. Daarmee ontstaat een unieke situatie die behoorlijk wat onzekerheden met zich meebrengt. “Het is een dilemma waar we nu voor staan”, geeft Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman toe.

Medewerkers

Het levert vooral veel problemen op voor de medewerkers. Voor ongeveer 650 medewerkers in deze concessie is het onduidelijk wat er nu met hen staat te gebeuren. Connexxion zegt zelf druk bezig te zijn met de voorbereiding voor de overdracht van het personeel, maar hier wel zorgvuldig mee te willen omgaan. “Met 650 medewerkers mag je niet sollen”, aldus Beltman.

Ook vakbond FNV vreest voor de situatie die hierdoor ontstaat. De vervoerder beschuldigt Connexxion ervan niet mee te werken aan een ordentelijke overgang van het personeel en aan het artikel 40-overleg. Bovendien durft Syntus, volgens FNV, geen vaste contracten aan te bieden aan nieuwe mensen uit vrees straks met te veel personeel opgescheept te zitten. “Een overgang naar een nieuwe vervoerder is sowieso moeilijk, maar dit verergert het alleen maar”, aldus bestuurder FNV Streekvervoer Lutz Kressin.

Deadline concessie

De vakbond vreest zelfs een beetje voor de deadline van de concessie. De provincie Utrecht en vervoerder Syntus zijn gewoon van mening dat de deadline van 11 december 2016 gehaald zal worden, maar de vakbond heeft sterke twijfels aan het succes van de overgang.

“Het klopt dat de provincie heeft besloten dat het bezwaar geen opschortende werking heeft gehad”, legt Kressin. “Maar het levert heel veel onzekerheden en zeer veel extra kosten op.” Daarom heeft de vakbond een open brief geschreven aan de Provincie Utrecht, die verder ook aan de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu is verzonden.

De vakbond wil dat de provincie een keuze maakt. De provincie moet ofwel een verlenging met Connexxion accepteren om te wachten op de uitspraak van de CBb of er moeten voorwaardes gesteld worden aan Syntus waarmee de vervoerder de concessie snel kan implementeren. Dit betekent onder meer dat de provincie garant moet staan voor investeringen.

Materieel

Die garantie is van essentieel belang, omdat er ook op het gebied van materieel een probleem is ontstaan volgens de FNV. De nieuwe vervoerder zou in totaal slechts 100 volledig nieuwe bussen hebben besteld, omdat zowel Syntus als de provincie niet garant willen staan voor de investeringen. Het restant van de vloot bestaat uit tweedehandsbussen. “Dit heeft tot gevolg: extra kosten voor onderhoud én het klaarmaken van de bussen naar de nieuwe eisen.”

Volgens vervoerder Syntus valt dit echter best wel mee. “We hadden dit van tevoren niet aan zien komen, maar we zijn nu aan het kijken op welke wijze we de concessie toch goed kunnen uitvoeren”, aldus Syntus-woordvoerder Frans Zwerver. “Het zou kunnen dat we daarvoor even tijdelijke oplossingen moeten zoeken en daarover zijn we nu in overleg met de provincie. Maar wij gaan ervan uit dat we het concessie uiteindelijk helemaal kunnen uitvoeren via de voorwaarden waaronder wij hebben ingeschreven.”

De nieuwe vervoerder verwacht overigens dat Connexxion het bezwaar niet wint. FNV durft daar nog geen uitspraken over te doen, maar verwacht niet dat de concessie werkelijk terug gaat naar Connexxion. “Mocht Connexxion straks alsnog in het gelijk gesteld worden, dan krijg je een discussie wie nu werkelijk recht heeft op de concessie. Wij gaan ervan uit dat de provincie de vervoerder afkoopt en dat kost weer enkele miljoenen voor de belastingbetaler.”

Reactie provincie

De provincie blijft voorlopig stil tegenover de vakbond en tegenover Connexxion. Nadat bekend werd dat het CBb het bezwaar pas kan behandelen na ingang van de concessie, heeft Connexxion onmiddellijk contact opgenomen met de provincie Utrecht en aangeboden voorlopig te blijven doorrijden onder de huidige concessievoorwaarden, maar tot nog toe heeft de vervoerder geen reactie gegeven.

Ook FNV heeft nog geen antwoord mogen verwachten op de open brief die deze week is verstuurd. Kressin verwacht echter dat de vervoerscommissie hier maandag over zal vergaderen. “Ze moeten wel iets met deze brief die we gestuurd hebben en bovendien willen we toch wel weten hoe ze Connexxion tot medewerking gaan dwingen voor december.”

Inge Jacobs

BusVision, banner

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “Uitstel bezwaar tegen gunning Utrechtse concessie zaait onrust”

Sander Rom|27.08.16|13:30

Ik hoop gewoon echt dat Connexxion het beroep tegen Syntus verliest en dat Syntus gewoon mag gaan rijden in de provincie Utrecht. Ik vind gewoon kinderachtig dat Connexxion bezwaar maakt tegen concessie die Syntus heeft gewonnen. Connexxion kan gewoon niet tegen hun verlies. Bij Connexxion wordt gewoon als vee behandeld. Bij Qbuzz en Syntus wordt gewoon als reiziger behandeld en niet als vee.

Gerrit V D Dikkenberg|27.08.16|17:26

Zeker nooit bij mij in de bus gezeten en daar gaan we weer ff een keer geen vriendelijke chauffeur en hoppa gooi het er maar op, hoe de passagiers reageren is je natuurlijk nooit opgevallen.
Heel veel plezier bij Syntus Sander.

Andre Spiekman|28.08.16|12:24

is het nog niemand opgevallen dat als de naam veranderd van de maatschappij de chauffeurs het zelfde blijven alleen het omhulsel wordt anders
of wij als chauffeur nu voor A of B werken lekker belangrijk
wij willen op tijd betaald worden
wie dat doet lekker belangrijk pff
bezuinigingen gaan toch altijd over onze rug

Derk Van Dorth|30.08.16|13:13

Hoeveelste episode is dit nu van het blijspel (de komedie) marktwerking?

Hans Van Hoof|30.08.16|13:42

PRIVATisering vn OPENBAAR Verv = contradictio in terminis. Ramp voor werknemers OV, kosprijs overheid (“garantie”) en de reiziger

Anne van den Dool|30.08.16|14:04

In Leusden betekent deze marktwerking dat in het noordelijke deel van Leusden de bus twee keer zo vaak gaat rijden en in het zuidelijke deel in het geheel niet. Hoera voor Syntus en marktwerking

kees boer|30.08.16|15:15

Ongelooflijk,ik kan deze onrust wel voorstellen

Het lijkt alsof de vervoersbedrijven en de overheid alleen nog maar via advocaten en rechtbank met elkaar in contact zijn. Bij de meeste concessies is er juridische strijd. Advocaten zullen er buitengewoon goed aan verdienen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel OV geld daarmee verspild wordt. Zeer contraproductief, want het top management dient de strategische focus op de reiziger te hebben. En niet op het aanvechten van niet binnengehaalde concessies. Erg slecht voor de reputatie van het OV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uitstel bezwaar tegen gunning Utrechtse concessie zaait onrust | OVPro.nl

Uitstel bezwaar tegen gunning Utrechtse concessie zaait onrust

Het zou een unieke situatie zijn: OV-medewerkers die met de ingang van de nieuwe concessie overgaan naar een nieuwe vervoerder en na enkele maanden weer terug moeten naar de oude vervoerder. Toch is het in principe mogelijk dat dit gaat gebeuren bij de concessie Provincie Utrecht. Er dient in het eerste kwartaal van 2017 namelijk nog een bezwaar van de huidige vervoerder Connexxion tegen die gunning aan Syntus, maar de provincie houdt toch de ingangsdatum van 11 december 2016 aan. 

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) zou dit bezwaar eigenlijk in september behandelen, maar vanwege overbelasting is het verzet naar een datum die na de ingang van de concessie ligt. Het is dus in principe mogelijk dat Connexxion alsnog in het gelijk gesteld wordt terwijl Syntus al begonnen is met het uitvoeren van de concessie. Syntus zou dan de concessie weer kwijt kunnen raken. Daarmee ontstaat een unieke situatie die behoorlijk wat onzekerheden met zich meebrengt. “Het is een dilemma waar we nu voor staan”, geeft Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman toe.

Medewerkers

Het levert vooral veel problemen op voor de medewerkers. Voor ongeveer 650 medewerkers in deze concessie is het onduidelijk wat er nu met hen staat te gebeuren. Connexxion zegt zelf druk bezig te zijn met de voorbereiding voor de overdracht van het personeel, maar hier wel zorgvuldig mee te willen omgaan. “Met 650 medewerkers mag je niet sollen”, aldus Beltman.

Ook vakbond FNV vreest voor de situatie die hierdoor ontstaat. De vervoerder beschuldigt Connexxion ervan niet mee te werken aan een ordentelijke overgang van het personeel en aan het artikel 40-overleg. Bovendien durft Syntus, volgens FNV, geen vaste contracten aan te bieden aan nieuwe mensen uit vrees straks met te veel personeel opgescheept te zitten. “Een overgang naar een nieuwe vervoerder is sowieso moeilijk, maar dit verergert het alleen maar”, aldus bestuurder FNV Streekvervoer Lutz Kressin.

Deadline concessie

De vakbond vreest zelfs een beetje voor de deadline van de concessie. De provincie Utrecht en vervoerder Syntus zijn gewoon van mening dat de deadline van 11 december 2016 gehaald zal worden, maar de vakbond heeft sterke twijfels aan het succes van de overgang.

“Het klopt dat de provincie heeft besloten dat het bezwaar geen opschortende werking heeft gehad”, legt Kressin. “Maar het levert heel veel onzekerheden en zeer veel extra kosten op.” Daarom heeft de vakbond een open brief geschreven aan de Provincie Utrecht, die verder ook aan de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu is verzonden.

De vakbond wil dat de provincie een keuze maakt. De provincie moet ofwel een verlenging met Connexxion accepteren om te wachten op de uitspraak van de CBb of er moeten voorwaardes gesteld worden aan Syntus waarmee de vervoerder de concessie snel kan implementeren. Dit betekent onder meer dat de provincie garant moet staan voor investeringen.

Materieel

Die garantie is van essentieel belang, omdat er ook op het gebied van materieel een probleem is ontstaan volgens de FNV. De nieuwe vervoerder zou in totaal slechts 100 volledig nieuwe bussen hebben besteld, omdat zowel Syntus als de provincie niet garant willen staan voor de investeringen. Het restant van de vloot bestaat uit tweedehandsbussen. “Dit heeft tot gevolg: extra kosten voor onderhoud én het klaarmaken van de bussen naar de nieuwe eisen.”

Volgens vervoerder Syntus valt dit echter best wel mee. “We hadden dit van tevoren niet aan zien komen, maar we zijn nu aan het kijken op welke wijze we de concessie toch goed kunnen uitvoeren”, aldus Syntus-woordvoerder Frans Zwerver. “Het zou kunnen dat we daarvoor even tijdelijke oplossingen moeten zoeken en daarover zijn we nu in overleg met de provincie. Maar wij gaan ervan uit dat we het concessie uiteindelijk helemaal kunnen uitvoeren via de voorwaarden waaronder wij hebben ingeschreven.”

De nieuwe vervoerder verwacht overigens dat Connexxion het bezwaar niet wint. FNV durft daar nog geen uitspraken over te doen, maar verwacht niet dat de concessie werkelijk terug gaat naar Connexxion. “Mocht Connexxion straks alsnog in het gelijk gesteld worden, dan krijg je een discussie wie nu werkelijk recht heeft op de concessie. Wij gaan ervan uit dat de provincie de vervoerder afkoopt en dat kost weer enkele miljoenen voor de belastingbetaler.”

Reactie provincie

De provincie blijft voorlopig stil tegenover de vakbond en tegenover Connexxion. Nadat bekend werd dat het CBb het bezwaar pas kan behandelen na ingang van de concessie, heeft Connexxion onmiddellijk contact opgenomen met de provincie Utrecht en aangeboden voorlopig te blijven doorrijden onder de huidige concessievoorwaarden, maar tot nog toe heeft de vervoerder geen reactie gegeven.

Ook FNV heeft nog geen antwoord mogen verwachten op de open brief die deze week is verstuurd. Kressin verwacht echter dat de vervoerscommissie hier maandag over zal vergaderen. “Ze moeten wel iets met deze brief die we gestuurd hebben en bovendien willen we toch wel weten hoe ze Connexxion tot medewerking gaan dwingen voor december.”

Inge Jacobs

BusVision, banner

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “Uitstel bezwaar tegen gunning Utrechtse concessie zaait onrust”

Sander Rom|27.08.16|13:30

Ik hoop gewoon echt dat Connexxion het beroep tegen Syntus verliest en dat Syntus gewoon mag gaan rijden in de provincie Utrecht. Ik vind gewoon kinderachtig dat Connexxion bezwaar maakt tegen concessie die Syntus heeft gewonnen. Connexxion kan gewoon niet tegen hun verlies. Bij Connexxion wordt gewoon als vee behandeld. Bij Qbuzz en Syntus wordt gewoon als reiziger behandeld en niet als vee.

Gerrit V D Dikkenberg|27.08.16|17:26

Zeker nooit bij mij in de bus gezeten en daar gaan we weer ff een keer geen vriendelijke chauffeur en hoppa gooi het er maar op, hoe de passagiers reageren is je natuurlijk nooit opgevallen.
Heel veel plezier bij Syntus Sander.

Andre Spiekman|28.08.16|12:24

is het nog niemand opgevallen dat als de naam veranderd van de maatschappij de chauffeurs het zelfde blijven alleen het omhulsel wordt anders
of wij als chauffeur nu voor A of B werken lekker belangrijk
wij willen op tijd betaald worden
wie dat doet lekker belangrijk pff
bezuinigingen gaan toch altijd over onze rug

Derk Van Dorth|30.08.16|13:13

Hoeveelste episode is dit nu van het blijspel (de komedie) marktwerking?

Hans Van Hoof|30.08.16|13:42

PRIVATisering vn OPENBAAR Verv = contradictio in terminis. Ramp voor werknemers OV, kosprijs overheid (“garantie”) en de reiziger

Anne van den Dool|30.08.16|14:04

In Leusden betekent deze marktwerking dat in het noordelijke deel van Leusden de bus twee keer zo vaak gaat rijden en in het zuidelijke deel in het geheel niet. Hoera voor Syntus en marktwerking

kees boer|30.08.16|15:15

Ongelooflijk,ik kan deze onrust wel voorstellen

Het lijkt alsof de vervoersbedrijven en de overheid alleen nog maar via advocaten en rechtbank met elkaar in contact zijn. Bij de meeste concessies is er juridische strijd. Advocaten zullen er buitengewoon goed aan verdienen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel OV geld daarmee verspild wordt. Zeer contraproductief, want het top management dient de strategische focus op de reiziger te hebben. En niet op het aanvechten van niet binnengehaalde concessies. Erg slecht voor de reputatie van het OV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.